Blijf jezelf ontwikkelen als docent!
|
Als docent kun je gebruikmaken van allerlei soorten ontwikkelaanbod op het gebied van onderwijs. Van cursus tot leergang en van workshop tot webinar. Binnenkort vinden er bijvoorbeeld workshops plaats over het maken van kennisclips, het ontwikkelen van een Collaborative Online International Learning (COIL) cursus en Student Empowerment, en start de serie workshops gericht op Course Design. Bekijk vooral het complete aanbod!
|
Brightspace wordt het nieuw LMS van de UU
|
Na een zorgvuldig doorlopen proces van Europese aanbesteding is bekend welke partij het nieuwe Learning Management Systeem (LMS) van de UU mag leveren. Leverancier D2L met hun LMS Brightspace heeft gewonnen en de opdracht gegund gekregen. Brightspace is een modern en gebruiksvriendelijk LMS dat uitstekend past bij het onderwijs van de UU.
|
| |
Call for proposals: USO consolidatie 2024
|
De Universiteit Utrecht hecht grote waarde aan een toekomstbestendige onderwijscultuur, gericht op kwaliteit en innovatie. Met behulp van een USO Consolidatieproject kunnen projectleiders een business case opstellen en in gesprek gaan met stakeholders en opdrachtgever(s), om zo een afgewogen besluit te (laten) nemen over het duurzaam inbedden of vermarkten van een onderwijsinnovatie. De aanvraagdeadline is 31 mei 2024.
|
SIG Academic Writing bijeenkomst op 16 mei
|
Afgelopen september is vanuit de Special Interest Group (SIG) Academic Writing het USO-project ‘Het bevorderen van de nexus tussen lezen en schrijven: hoe docenten studenten kunnen begeleiden in het worden van academische schrijvers door het hele curriculum heen’ gestart. Dit jaar ligt de focus vooral op de studenten. Welke strategieën gebruiken ze bij het schrijven van syntheseteksten? Wat voor soort schrijfopdrachten komen ze tegen? En wat voor soort studententeksten zien we als goed, voldoende of onvoldoende? Tijdens deze SIG-bijeenkomst wordt aandacht besteed aan de voortgang van het project en input opgevraagd rondom de voorlopige resultaten. |
Eerste projecten programma Onderwijsplanning van start
|
In september is het programma Onderwijsplanning binnen de Universiteit Utrecht gelanceerd. In dit programma staat een toekomstbestendig onderwijsplan- en roosterproces van hoge kwaliteit centraal. Na een zorgvuldige periode van voorbereiding zijn de eerste drie deelprojecten Kwaliteitscriteria, Optimale plan- en roosterprocessen, en Dashboard & sturingsinformatie nu officieel van start gegaan!
|
|
|
Integrale samenwerking voor activerende onderwijsruimtes: hoe werkt dat?
|
Binnen Future Learning Spaces (FLS) wordt gewerkt aan het opzetten van activerende onderwijsruimtes. Vanaf 1 januari 2024 is FLS overgegaan in de staande organisatie. De vier betrokken directies (FSC, ITS, SO&O, V&C) werken nu structureel integraal samen aan het realiseren van de activerende onderwijsruimtes. Hoe is deze samenwerking zo tot stand gekomen? En wat levert de integrale samenwerking op? Om antwoord te geven op deze vragen werd gesproken met collega’s vanuit de diverse directies. Benieuwd hoe zij samen integraal te werk gaan? En hoe je de onderwijsruimtes als docent kunt inzetten in je onderwijs? Lees dan vooral het artikel.
|
Twee nieuwe edities Leergang Community Engaged Learning: inschrijving open voor docenten
|
In november 2024 en februari 2025 starten de volgende edities van de leergang Community Engaged Learning (CEL). De leergang is bedoeld om docenten te ondersteunen bij het geven en ontwikkelen van CEL-onderwijs. CEL is onderwijs waarin studenten, docenten en externe partners samenwerken aan gedeelde maatschappelijke vraagstukken. Wil jij je verdiepen in CEL en handvatten om aan de slag te gaan? Lees dan verder en meld je aan voor de leergang. Je kan je nu inschrijven voor een van de twee edities.
|
| |
Grand Lecture Susan van Schalkwyk op 30 mei
|
Op 30 mei van 14:30-17:00 uur in de Gele Collegezaal (Stratenum) geeft Susan van Schalkwyk van Stellenbosch University een Grand Lecture, en vind een ceremonie plaats waarin zij de jaarlijkse onderwijsprijs van de onderwijscommunity van het UMCU zal ontvangen voor al haar werk op social responsiveness in education (gelinkt aan diversiteit en inclusie). De Grand Lecture is openbaar toegankelijk en zal ook via Teams te volgen zijn. Op vrijdag 31 mei geeft Susan tevens twee workshops waarvoor je je hier kunt aanmelden. Meer informatie is te vinden via onderstaande button op de webpagina van de Harmen Tiddens Society.
|
Alle opties voor het opnemen van kennisclips op één plek!
|
Het inzetten van kennisclips kan het onderwijs verrijken en versterken. Kennisclips zijn korte video's van maximaal 10 minuten, gericht op één onderwerp of concept. De Universiteit Utrecht biedt verschillende opties voor het opnemen van kennisclips. Sinds kort bestaat er een visueel overzicht waarin al deze opties bij elkaar staan. En heb je hulp nodig bij het kiezen voor de meest geschikte opname-optie, of heb je een andere vraag over kennisclips? Neem dan contact op met Teaching Support. |
Meld je aan voor het nieuwste webinar van Onderwijs voor professionals
|
Deelnemers aan Onderwijs voor Professionals-cursussen waarderen contact met andere professionals. Uitwisseling van ervaringen biedt mogelijkheden voor ontwikkeling. Dat kun je als docent bewust inzetten. Communityvorming is nuttig tijdens de cursus, maar kan ook een doel zijn voor de langere termijn, zodat deelnemers elkaar ook na afloop nog weten te vinden voor uitwisseling. In dit webinar bespreken we met Tessa van Asselt (faculteit REBO) en Carolijn Ouwehand (Onderwijsadvies & Training) het doel van communityvorming, hoe je dit tot stand brengt en hoe deelnemers dit ervaren. Nieuwsgierig?
|
| |
Coming soon: de Playground
|
Heb je geruchten gehoord over een nieuwe plek op de campus waar actiegericht onderwijs en studentondernemerschap centraal staat, genaamd de ‘Playground’? De geruchten zijn waar… het Centre for Entrepreneurship opent een eigen locatie in het Utrecht Science Park! Hoewel er nog hard gewerkt wordt om de Playground te realiseren, staat er vast informatie online voor docenten die nieuwsgierig zijn naar de mogelijkheden. Neem gerust een kijkje, de informatie wordt regelmatig geüpdatet.
|
GenAl inzetten als werkvorm om studenten verder te brengen met kritisch denken en academisch schrijven?
|
Sinds de opkomst van genAI zijn er zorgen over de nieuwe generatie studenten: leren zij nog wel academisch schrijven, en zijn de teksten die ze aanleveren wel echt door henzelf geschreven? Dit brengt nieuwe uitdagingen met zich mee, maar vraagt nog steeds om academische vaardigheden van studenten, zoals kritisch denken. In dit artikel lees je hoe je als docent genAI als werkvorm kunt inzetten in je colleges, om studenten te leren kritisch denk-vragen te stellen en uitgangspunten van het academisch schrijven bij te brengen.
|
Uit de Teaching and Learning Collection |
Toolbox Community Engaged Learning
|
Community Engaged Learning (CEL) integreert maatschappelijke betrokkenheid met academische studie en reflectie om de leerervaring te verrijken en te verbeteren en bij te dragen aan de behoeften van de gemeenschap. De Universiteit Utrecht wil bijdragen aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken, daarom stimuleert de UU CEL. Heb je interesse in het toepassen van CEL in jouw onderwijs? Ga dan aan de slag met de toolbox.
|
|
|
|