Nieuw docentontwikkelaanbod aanbod vanaf september 2024 |
Met het einde van het huidige academisch jaar in zicht, blikken we alvast vooruit op de ontwikkelmogelijkheden in het nieuwe jaar. Ook dan organiseert het Centre for Academic Teaching and Learning (CAT) gedurende het hele jaar interessante workshops. De planning voor het gehele jaar 2024-2025 is bijna rond, en voor een aantal sessies kun je je nu al aanmelden. Start het nieuwe jaar bijvoorbeeld met een workshop over hoe je effectief scripties begeleidt, hoe je als docent een coach kunt zijn voor je studenten, of over digitaal toetsen. Verder kun je bijvoorbeeld sessies volgen over het verkrijgen van inzicht in jouw kwaliteiten als docent, motivatie van studenten, activerende werkvormen, en learning analytics.
|
Wil je meedenken over de structuur van de CAT-website?
|
Recent hebben we bij het Centre for Academic Teaching and Learning (CAT) gewerkt aan een nieuwe navigatiestructuur van de website. Inmiddels staat er een nieuwe opzet die we graag willen testen bij onze doelgroep. In het najaar van 2024 plannen we een aantal feedback-/testmomenten om op te halen hoe we onze website voor de doelgroep nog gebruiksvriendelijker kunnen maken. Geef jij onderwijs aan de UU en zou je graag feedback leveren op de structuur van de website? Meld je dan bij ons door te mailen naar Marijn van Ellen (y.m.vanellen@uu.nl) en/of Ishaa van der Gouw (i.r.vandergouw@uu.nl)!
|
Nieuwe look & feel Blackboard door update
|
Op 28 juli krijgt Blackboard een update waardoor de navigatie en de landingspagina voor alle gebruikers een nieuwe look & feel krijgt. Daarnaast veranderen enkele functionaliteiten. Wat dit voor docenten betekent, lees je in dit bericht. Blackboard is in de avond van zondag 28 juli tussen 18:00 en 22:00 uur niet beschikbaar vanwege de update. |
| |
Neem deel aan de leergang Collaborative Online International Learning
|
Tegenwoordig staan we voortdurend in (online) verbinding met anderen over de hele wereld. Stel je voor dat je die wereldwijde connectie in je onderwijs kan gebruiken en studenten uit verschillende culturen en instituten samen kan brengen in één (virtueel) klaslokaal. Dit is mogelijk door gebruik te maken van Collaborative Online International Learning (COIL). Om de COIL-principes in je onderwijs te implementeren, kun je deelnemen aan de COIL-leergang vanuit het Centre for Academic Teaching and Learning |
Vanaf augustus 2024 ziet de omgeving op de toetschromebooks van de UU er anders uit dan je mogelijk gewend bent. Dit komt omdat we een nieuwe applicatie gaan implementeren die zorgt voor een veilige toetsomgeving waarin studenten alleen de toetsapplicatie kunnen benaderen, maar verder geen toegang hebben tot het internet. De toetsondersteuners zijn op de hoogte van deze wijziging en zullen zo nodig in de zaal helpen met uitleg en begeleiding. Op de afbeelding hiernaast kun je zien hoe het startscherm er uit gaat zien. |
| |
Utrecht Stimuleringsfonds Onderwijs: vijf projecten toegekend
|
Om onderwijs te blijven vernieuwen en verbeteren, stelt de Universiteit Utrecht jaarlijks geld beschikbaar voor innovatieve projecten die bijdragen aan de ontwikkeling van het academisch onderwijs. De beoordelingscommissie van het Utrecht Stimuleringsfonds Onderwijs (USO) heeft vijf projecten geselecteerd die ofwel gericht zijn op nieuwe innovaties, ofwel onderzoeken hoe bestaande innovaties een blijvende plaats binnen de universiteit kunnen krijgen. |
Start of neem deel aan een Special Interest Group
|
Het Centre for Academic Teaching and Learning (CAT) faciliteert docenten om expertise uit te wisselen. Dat kan onder meer door deelname in, of het starten van een nieuwe Special Interest Group (SIG). In een SIG komen docenten regelmatig bij elkaar rondom een gedeelde interesse in een afgebakend onderwerp dat docenten aan het hart gaat, en relevant is voor het academisch onderwijs. Deelname aan een SIG staat open voor alle docenten aan de UU en is geheel vrijblijvend. Daarnaast is elke docent welkom om een SIG te starten. Ben je geïnteresseerd in een specifiek onderwijsthema? Kijk of er al een SIG voor bestaat of richt er eentje op!
|
Welke aspecten van een ruimte stimuleren actief en samenwerkend leren?
|
De inrichting van een ruimte veroorzaakt bepaald gedrag, zowel bij studenten als bij docenten. Future Learning Spaces onderzoekt hoe ruimtes beter actief en samenwerkend leren faciliteren, belangrijke onderwerpen uit de UU onderwijsvisie. Uit de literatuurstudie ‘Ontwerpen van Active Learning Spaces, wat te overwegen?’ blijken de drie belangrijkste aspecten: zichtbaarheid, mobiliteit en leermiddelen. In deze review lees je o.a. hoe zitplaatsen en tafelvormen studentgedrag en betrokkenheid beïnvloeden en wordt het belang benadrukt van mobiliteit en flexibele meubilair opstellingen voor het bevorderen van samenwerking en interactie. Nieuwsgierig? |
| |
Volg het LinkedIn-kanaal Onderwijs voor professionals
|
Wil jij jouw kennis en vaardigheden up-to-date houden? Volg dan het nieuwe LinkedIn-kanaal van Onderwijs voor professionals (Universiteit Utrecht). Hier worden inzichten uit wetenschappelijk onderzoek met jou gedeeld en krijg je een inhoudelijk inkijkje in onze cursussen en masterclasses. Deze inzichten koppelen we aan ons aanbod op professionals.uu.nl.
|
Innovatieve samenwerking in Applied Data Science: CHARM-EU's succesvolle netwerkevenement
|
Lesgeven met behulp van generatieve AI, het inzetten van AI voor matching bij nieuwe opleidingen en het ontwikkelen van een summer school voor PhD’s. Deze thema’s werden besproken tijdens het Applied Data Science netwerkevenement van CHARM-EU op 15 & 16 mei. Professoren, experts en onderwijsdirecteuren van de negen Europese partneruniversiteiten kwamen samen om te netwerken, brainstormen en te werken aan verschillende challenges. Het evenement markeert het begin van veelbelovende internationale samenwerkingen binnen het CHARM-EU netwerk, die kunnen bijdragen aan vooruitgang in het veld van applied data science. |
| |
Uit de Teaching and Learning Collection |
In dit artikel wordt het concept actief leren uitgelegd. Actief leren legt de nadruk op het activeren van studenten om deel te nemen aan het hoorcollege of de werkgroep. Door hen uit te dagen om na te denken over wat ze leren en door hen te activeren om na te denken over de gepresenteerde kennis, kan een hoger leerniveau worden bereikt. Het artikel verwijst ook naar diverse werkvormen die actief leren stimuleren.
|
|
|
|