Online sessies over inclusieve gespreksvoering |
De huidige situatie in Gaza en de demonstraties bij onze universiteit hebben veel impact op collega’s, studenten en het onderwijs. Het Centre for Academic Teaching and Learning (CAT) organiseert een reeks online sessies voor docenten, gericht op het bieden van ondersteuning bij het navigeren in gesprekken met en tussen studenten over dit onderwerp. De sessies bieden strategieën en hulpmiddelen om open, respectvolle en veilige dialogen met en tussen studenten te faciliteren. Een aantal sessies wordt nog georganiseerd, op de overzichtspagina is te vinden welke sessies al gepland zijn.
|
Lees het CAT jaaroverzicht 2023
|
In het jaaroverzicht 2023 van het Centre for Academic Teaching and Learning (CAT) kijken we terug op ontwikkelingen rond docentontwikkeling, onderwijsinnovatie en onderzoek van onderwijs in het afgelopen jaar. Hoogtepunten waren bijvoorbeeld de internationale ISSOTL-conferentie met meer dan 650 bezoekers, het nieuwe jasje voor de Onderwijsparade, namelijk het OnderwijsFestival, en het verkrijgen van een Comenius Leadership Fellow-beurs door twee Principal Fellows van het CAT. Meer weten over onze activiteiten van het afgelopen jaar?
|
| |
Call for proposals: Scholarship of Teaching and Learning
|
Wil je een mogelijke oplossing testen voor een probleem dat je in je onderwijs hebt ervaren, een nieuwe onderwijspraktijk uitproberen of beter begrijpen hoe studenten leren binnen jouw onderwijscontext? Een systematische en op onderzoek gebaseerde benadering van deze vragen, volgens de principes van Scholarship of Teaching and Learning (SoTL), zal jouw (kennis van de) onderwijspraktijk en het leren van je studenten verbeteren. De eerstvolgende deadline voor het indienen van een voorstel voor onderzoek naar je eigen onderwijs is 31 mei.
|
Meld je aan voor het nieuwste webinar van Onderwijs voor professionals
|
Deelnemers aan Onderwijs voor professionals waarderen contact met andere professionals. Uitwisseling van ervaringen biedt mogelijkheden voor ontwikkeling. Dat kun je als docent bewust inzetten. Communityvorming is nuttig tijdens de cursus, maar kan ook een doel zijn voor de langere termijn, zodat deelnemers elkaar ook na afloop nog weten te vinden voor uitwisseling. In dit webinar op 4 juni bespreken we met Tessa van Asselt (faculteit REBO) en Carolijn Ouwehand (Onderwijsadvies & Training) het doel van communityvorming, hoe je dit tot stand brengt en hoe deelnemers dit ervaren. Nieuwsgierig?
|
|
|
Laboratoriumonderwijs vanuit huis met de tool Labster
|
Wil je studenten experimenten laten uitvoeren, maar is er geen tijd of ruimte voor onderwijs in het lab? Dan biedt de tool Labster uitkomst. Labster biedt een grote verzameling (ruim 300) virtuele laboratoriumsimulaties op het gebied van biologie, scheikunde, bouwkunde, geneeskunde en natuurkunde. De immersieve modules verschaffen studenten de mogelijkheid om praktische ervaring op te doen vanuit huis. De simulaties kunnen geïntegreerd worden in de cursusomgeving van Blackboard. Collega-docenten Patricia Post-Nievelstein en Robin Bos vertellen hoe zij Labster hebben ingezet in hun onderwijs. Zelf aan de slag met Labster? Klik hier of doe inspiratie op over verschillende virtuele laboratoria.
|
|
|
SIG Interdisciplinariteit en Community Engaged Learning: Omgaan met onzekerheid als docent
|
Hoe verandert jouw rol als docent in inter- of transdisciplinair onderwijs? En hoe ga je om met de onzekerheid die bij deze vormen van onderwijs komt kijken? Op 11 juni slaan de Special Interest Group (SIG) Interdisciplinariteit en Community Engaged Learning de handen ineen om onderlinge ervaringen uit te wisselen. Tijdens de bijeenkomst komen de taken en rollen van de docent in dit type onderwijs aan bod, en daarnaast delen docenten Roos de Jonge en Gerard van der Ree hun ervaringen uit hun eigen interdisciplinaire, op de maatschappij gerichte cursus, en hun rol als docent daarin. |
Landelijke bijeenkomt Learning Analytics op 18 juni
|
De projectgroep 'Best en Worst Practices LA’, van de Npuls pilothub Studiedata en AI organiseert op 18 juni een bijeenkomst over de implementatie van Learning Analytics (LA) in het mbo, hbo en wo. De dag bestaat uit drie delen: een plenaire ochtendsessie om kennis, ervaringen en inzichten bij elkaar te brengen, een lunchsessie met posters en demo's, en ruimte om te netwerken over eigen ervaringen, en een middaggedeelte waarin de SURF special interest group LA een workshop stakeholdermanagement rondom LA zal geven. Zet 18 juni alvast in je agenda!
|
Generatieve AI in Informatica – Percepties en de praktijk van docenten aan de Universiteit Utrecht
|
Wat vinden docenten van de invloed van Generatieve AI (GenAI) binnen de Informatica? Verandert hun manier van lesgeven door GenAI? Welk beleid (indien van toepassing) vinden ze belangrijk om te implementeren met betrekking tot deze nieuwe technologie? Als onderdeel van het facultaire USO-project ‘Generative AI in Programming Education’ is in het najaar van 2023 een enquête verspreid onder docenten van het Departement Informatica om inzicht te krijgen in meningen en ervaringen met betrekking tot GenAI in het onderwijs, waarop meer dan 40 docenten hebben gereageerd. Er is nu een artikel beschikbaar met een samenvatting van de resultaten.
|
Uit de docentencommunity T@UU |
Twee nieuwe leden voor de T@UU Council
|
Na het vertrek van Lorena de Vita is de T@UU op zoek gegaan naar nieuwe leden. We willen Lorena bedanken voor al haar enthousiasme door de jaren heen, het harde werken aan het internationaliseringsproject en de vele gezellige momenten! In dit blog stellen onze twee (!) nieuwe leden zich voor: Jennifer Casey en Mariske Westendorp. We zijn erg blij om hen in onze raad te mogen verwelkomen en kijken uit naar de samenwerking!
|
| |
Uit de Teaching and Learning Collection |
SoTL-project: An update of the Scholarship of Teaching Inventory
|
Veel onderwijsinstellingen, waaronder de Universiteit Utrecht, investeren in docentprofessionalisering en de ontwikkeling van Scholarship of Teaching and Learning (SoTL). In aanvulling op de Approaches to Teaching Inventory (ATI) heeft Trigwell een pilot gedaan met een vragenlijstinstrument, de Scholarship of Teaching Inventory (STI), waarin vier epistemologische dimensies van een wetenschappelijke benadering van lesgeven worden gevonden. Het doel van dit project is het valideren van de STI als instrument voor het monitoren van de ontwikkeling van SoTL aan de Universiteit Utrecht.
|
|
|
|