Sprint naar content
Foto van persoon

Lector Dynamische Talentinterventies / leading Lector kenniscentrum Leven lang ontwikkelen

Professor dr. M.A.G. (Marian) Thunnissen

Marian Thunnissen is bijzonder hoogleraar Leven Lang Ontwikkelen met en in het hoger onderwijs, lector Dynamische Talentinterventies en leading lector van het Fontys Kenniscentrum Leven Lang Ontwikkelen. Al sinds haar afstuderen vormt praktijkgericht onderzoek naar de inzetbaarheid van mensen in organisaties de rode draad in Marians loopbaan. ”Ik hou ervan om bruggen te slaan. Tussen wetenschap en praktijk, tussen onderwijs en werkveld en tussen onderzoekers onderling.”

Marian heeft een master in Sociale en Organisatiepsychologie gevolgd aan de Universiteit Utrecht. Daarna ging ze aan de slag bij het CNV en bij het onderzoeksinstituut IVA in Tilburg. “Ik deed onderzoek naar medewerkerstevredenheid, inzetbaarheid van oudere medewerkers en employability, met name bij non-profit organisaties als universiteiten en ministeries. Daarna heb ik zeven jaar als innovatieadviseur bij Syntens gewerkt. Daar leerde ik veel over de vraagstukken van mkb’ers rondom sociale innovatie, ondernemerschap en inzet van medewerkers.”

Maar het onderzoek bleef trekken. Daarom startte Marian in 2008 bij het kenniscentrum Sociale Innovatie van de HU. Toen ze de kans kreeg om daar te promoveren, greep ze die met beide handen aan. In 2015 promoveerde ze bij de Universiteit Utrecht op een onderzoek naar talentmanagement bij Nederlandse universiteiten. En niet lang daarna startte ze als lector Dynamische Talentinterventies bij Fontys Hogeschool HRM en Psychologie. “Ik doe samen met een inspirerend team onderzoek naar het mobiliseren van talent. Voor én met de praktijk!”

Marians persoonlijke onderzoeksinteresse ligt in talentmanagement en HRM in organisaties van professionals, met name in de publieke sector en in het hoger onderwijs. “Wat me aanspreekt aan de publieke sector is de bijdrage die deze organisaties leveren aan onze maatschappij, en wat dat dan betekent voor het HR-beleid of het mobiliseren van talenten. Ook vind ik het erg interessant om onderzoek te doen naar wat er gebeurt aan talentontwikkeling en -benutting in een regio en welke actoren daarbij betrokken zijn.

"We kijken vanuit verschillende perspectieven naar vragen. Dat leidt tot interessante en vernieuwende inzichten en benaderingen.”

Naast lector is Marian bijzonder hoogleraar bij het departement Bestuurs- en Organisatiewetenschap van Universiteit Utrecht en Leading Lector van het Kenniscentrum Leven Lang Ontwikkelen. In het verleden heeft ze ook al de multidisciplinaire samenwerking op dat thema gecoördineerd. “Ik vind het ontzettend interessant om van andere disciplines te leren. Ik word gelukkig van samenwerken, van leren van elkaar. Omdat we binnen dit kenniscentrum vanuit verschillende perspectieven naar vragen kijken, leidt dat tot interessante en vernieuwende inzichten en benaderingen.”

Marians taken als Leading Lector binnen het Kenniscentrum Leven Lang Ontwikkelen

In haar rol als Leading Lector is Marian vooral bezig met de ontwikkelingen van de onderzoekslijnen, kijkt ze welke projecten er lopen en onderzoekt ze samen met de anderen welke kansen er liggen. “Ik kijk bijvoorbeeld mee naar regionale partners die kunnen helpen bij het stimuleren van Leven Lang Ontwikkelen. Denk aan de leerwerkloketten of de ontwikkelingsmaatschappij Brainport Development. Met het kenniscentrum willen we eraan bijdragen dat elke werkende professional zichzelf zijn of haar leven lang kan ontwikkelen, en daar zijn onze regionale partners heel belangrijk bij.”

“Soms heb je het over hetzelfde, maar gebruik je andere woorden.”

Marian is blij dat ook binnen Fontys steeds vaker de samenwerking wordt gezocht. “Het leggen van contacten met de vakgenoten in het land is al heel gebruikelijk. Mooi om te zien dat dit nu ook op grotere schaal binnen onze hogeschool gebeurt. Multidisciplinair samenwerken is heel interessant. Tegelijkertijd is het niet altijd even makkelijk. Soms heb je het over hetzelfde, maar gebruik je andere woorden. We leren elkaars taal steeds beter kennen, en dat is de investering meer dan waard. We hebben al mooie dingen gerealiseerd samen, en ik ben ervan overtuigd dat dit nog veel moois gaat opleveren. Zowel voor Fontys als daarbuiten.”

De bijzondere leerstoel Leven Lang Ontwikkelen met en in het hoger onderwijs

In de leerstoel gaat de aandacht uit naar onderzoek doen, samen met promovendi, en vanuit onderzoek bijdragen aan verbetering van de praktijk (impact). Marian: “Inhoudelijk richt de leerstoel zich op twee thema’s. Ten eerste ga ik onderzoek doen naar de rol van het hoger onderwijs in het vormgeven en realiseren van een leven lang ontwikkelen (LLO) van de beroepsbevolking, en de organisatorische vraagstukken die het hoger onderwijs in de organisatie en uitvoering van LLO heeft. Er is in het hoger onderwijs enorm veel behoefte aan kennis over LLO en aan evidence-informed handvatten om de eigen rol en bijdrage in LLO te versterken. Dit gaat over LLO mét het hoger onderwijs, maar we richten ons ook op LLO ín het hoger onderwijs. Naast aanbieder van LLO-activiteiten is het hoger onderwijs immers ook zélf werkgever, en dienen de hbo en wo-instellingen een bijdrage te leveren aan de duurzame en voortdurende ontwikkeling van de eigen medewerkers. Ook deze werknemers worden geconfronteerd met de voortdurende veranderingen in hun werk en andere ontwikkelingen op de arbeidsmarkt die hen noodzaken om bij te blijven en, nu en in de toekomst, duurzaam actief te blijven op arbeidsmarkt. Wetenschappelijke onderzoek naar het aantrekken, ontwikkelen en behoud van talent in het hoger onderwijs is schaars.”


Thunnissen, M. (2021). Een leven lang ontwikkelen: een verkennend onderzoek naar regionale samenwerking. Tijdschrift voor Arbeidsvraagstukken. 37 (4), 1-22

Thunnissen, M. & Pen., C. (2021). Een Leven Lang Ontwikkelen: van praten naar doen. In : Ros, A., Thunnissen, M.. & Van Beelen, H. (2021) Duurzaam leren en Werken in een veranderende samenleving: Praktijk gericht onderzoek en tools voor praktijk en onderzoek. Eindhoven: Fontys Hogescholen, p. 12-18

Thunnissen, M., Sanders, J. (2021). Learning and Development in the Public Sector. In: Steijn, B., & Knies, E.(2021) Research Handbook HRM in the Public Sector, 119-131

Boselie, M., Thunnissen, M., & Monster, J. (2021). Talent Management in Public Sector. In: Tarique, I. (2021) The Routledge Companion to Talent Management. New York and London: Routledge. pp 201-214


Contact

Foto van persoon

Dr. M.A.G. (Marian) Thunnissen

Lector Dynamische Talentinterventies / leading Lector kenniscentrum Leven lang ontwikkelen