Biomedische wetenschappen
|
|
|
Communiceren via het DNA lab: soft vak of keiharde vaardigheden? |
|
Ik zit in de bus na een lange dag op de uni. Mijn lichaam voelt zwaar en mijn ogen vallen dicht. Het laat me inzien hoe hoog de verwachtingen tijdens mijn bachelor zijn en zijn geweest. Lange dagen, veel kennis, veel vaardigheden, leerdoelen, technieken, methodes en onderzoeken.
Ik heb het idee dat veel (oud) BMW-studenten 'Communiceren via het DNA lab' zien als ‘soft vak’. Waar onze studie wordt gezien als ‘moeilijk’ en Psychologie als ‘makkelijk’, zijn er binnen onze studie ook ‘moeilijke’ en ‘makkelijke’ vakken. Ik zet het tussen aanhalingstekens, omdat er volgens mij niet zoiets als een moeilijke of makkelijke universitaire studie bestaat. De ene studie ligt de een wat beter dan de ander. De vaardigheden en kennis zijn bij de ene studie anders dan bij de andere studie. En dat is oké.
Ik zeg dit, omdat ik vaak een minderwaardigheidsoordeel aan de over het algemeen ‘softe vakken’ koppel. Maar het tegendeel is waar: in twee dagen een twee uur durend practicum aangeleerd krijgen, praktische zaken bespreken en een spoedcursus didactiek krijgen, is geen kattenpis. Je moet er met je koppie bij blijven, want de week erop sta je al voor de klas. En voer alles dan maar even zelf uit. 'Communiceren via het DNA-lab' is een volwaardig vak waarbij in hoog tempo kennis wordt getoetst en waar je, voor bachelor BMW-begrippen, ongewone maar zeer waardevolle vaardigheden aangeleerd krijgt.
Met het schrijven van deze tekst wil ik niet een vak promoten of opkomen voor een studie. Het is slechts een voorbeeld uit mijn dagelijks leven als bachelor BMW-student, wat ik graag wilde delen. Het belangrijkste, vind ik, is dat je doet wat je leuk vindt. En of je dit nu doet door bewust een keuze te maken voor een vak of door op gevoel te kiezen, dat mag je helemaal zelf bepalen. Aan het einde van de dag ben ik tevreden met mijn eigen keuze en voel ik me moe, maar voldaan. Florieke Brink, student BMW
|
|
''The boiling lobster'' - Amela Rasi |
|
|
|
Bericht naar aanleiding van de USC affaire
|
|
Beste studenten,
Eind vorige week werd duidelijk dat leden van het USC een lijst hebben gemaakt en verspreid waarop vrouwelijke studenten met naam en toenaam seksueel werden ‘gerecenseerd’. Logischerwijs is er veel ophef over deze verwerpelijke actie ontstaan.
Binnen de opleiding streven we naar een open, stimulerende en veilige leeromgeving. Ongewenst gedrag zoals we dat in deze situatie zien is ronduit onacceptabel. Het verspreiden van de lijst heeft ingrijpende gevolgen voor de ongeveer dertig betrokken studentes, van wie een deel studeert aan de hogeschool en een deel aan de universiteit.
Het College van Bestuur van zowel de Universiteit Utrecht als die van de Hogeschool Utrecht hebben deze week een statement hierover geplaatst, waarin ze aangeven dat ze zich momenteel beraden over sancties.
We kunnen ons voorstellen dat dit het een en ander bij je losmaakt. Mocht je naar aanleiding van deze gebeurtenis graag met iemand willen praten, weet dan dat er mensen voor je klaar staan met wie je vertrouwelijk in gesprek kunt gaan. Bespreken helpt, blijf er niet mee zitten. Wij staan voor je klaar.
|
|
Meditatiecursus (Engelstalig) |
Wil je leren mediteren? Wil je regelmatiger mediteren en een routine opbouwen? Wil je andere cursisten leren kennen die ook mediteren en elkaar inspireren? Dan is deze cursus misschien iets voor jou: het Meditatielab biedt weer een nieuwe ronde meditatiecursussen aan van 26 maart t/m 23 april.
|
|
|
|
Word studentlid van het College van Bestuur (CVB) |
Ben jij een betrokken UU-student en denk jij graag mee over ontwikkelingen op het gebied van onderwijs en studeren aan de UU? Solliciteer dan op de functie studentassessor College van Bestuur! Praat mee over universitair beleid, specifiek op onderwijs- en studentgerelateerde zaken. |
|
|
|
Lezing 'Psychologie van ongewenst gedrag' op 28 maart |
'Dit zijn wij' organiseert een inspiratielezing: waarom is het melden van ongewenst gedrag zo moeilijk en wat kun je eraan doen? Psychologen Roos Dohmen en Anouk Visser nemen je mee in de psychologie hierachter.
|
|
|
Studentenprijs maatschappelijke impact
|
De studentenprijs maatschappelijke impact wordt uitgereikt aan een UU-student of groep studenten die naast de studie heeft uitgeblonken op maatschappelijk vlak. De voordragingsdeadline is 1 juni 2024.
|
|
|
|
Caring Universities biedt gratis online services om het mentaal welzijn van studenten te verbeteren. |
|
|
Campagne over sociale veiligheid – (on)gewenst gedrag, gericht op alle studenten én medewerkers. |
|
|
|
In het kader van studentenwelzijn worden er diverse workshops en trainingen aangeboden bij Biomedische wetenschappen.
|
|
|
Activiteiten op een rijtje |
|
|
|
Op onze studentensite vind je alle informatie over de opleiding, zoals het studieprogramma, reglementen en contactinformatie.
|
|
|
Vanuit de opleiding Biomedische wetenschappen hebben wij een Instagram account. Ook hier delen we het laatste nieuws.
|
|
|
|
|
|
|