|
|
ENGLISH VERSION
Voeg info@mailings.uu.nl toe aan je veilige afzenders of adresboek om er zeker van te zijn dat je nieuwsbrieven van de Universiteit in de inbox ontvangt. Op http://veiligeafzender.nl/ lees je hoe je een e-mailadres toevoegt als veilige afzender in applicaties zoals Gmail, Outlook en Apple Mail.
|
|
|
|
|
|
| Afgelopen najaar vierden we met het Centre for Academic Teaching and Learning (CAT) ons eerste lustrum. Na die vijf jaar is het tijd voor een nieuw fris beeld voor het CAT waarin opnieuw de docentontmoeting centraal staat. Je zult het beeld tegenkomen in de header van deze nieuwsbrief, op onze website en op ons Twitteraccount.
|
|
|
|
|
Laat je inspireren tijdens de Teaching and Learning Inspiration Days!
|
Van 30 januari t/m 2 februari vindt de eerste editie van de Teaching & Learning Inspiration Days plaats. Tijdens dit evenement kan iedere docent inspiratie opdoen en daarmee een impuls geven aan hun onderwijs. Zo worden er bijvoorbeeld sessies georganiseerd over motivatie, blended learning, actief onderwijs en nog veel meer. Op donderdag 2 februari is er naast het al bekende programma nog een informatiesessie over Artificial Intelligence bijgekomen. Wil je daar nog bij zijn, maar heb je je al aangemeld voor andere sessies? Laat het ons dan weten via cat@uu.nl.
|
|
|
|
|
|
|
Nieuw ontwikkelaanbod voor docenten: over tools en toetsing
|
Ook in 2023 bieden we vanuit het Centre for Academic Teaching and Learning (CAT) weer interessante workshops en webinars aan. Het halfjaarlijkse aanbod van februari tot en met juni wordt nu gepland, maar de sessies in februari zijn al bekend. Zo kun je meer leren over de tool Grasple, waarmee je als docent eigen e-modules en opdrachten kunt maken, of kun je deelnemen aan de workshop Doeltreffend Digitaal Toetsen, waar je aan de slag gaat met het online toetsplatform Remindo en leert waar goede toetsvragen aan moeten voldoen. Bekijk het aanbod in februari en meld je aan!
|
|
|
|
|
|
|
Save the date! OnderwijsFestival 9 maart 2023
|
Donderdag 9 maart vindt het OnderwijsFestival plaats (voorheen Onderwijsparade); hét onderwijsevenement van de UU. Tijdens het OnderwijsFestival treffen docenten, studenten en medewerkers elkaar om ideeën uit te wisselen en inspiratie op te doen over onderwijs aan de UU. Het thema van de komende editie is: Gamechangers. Jij, ik, wij zijn het onderwijs. Ook zal er aandacht zijn voor projecten van docenten die onderwijs onderzoeken, waarvoor een call for proposals open staat, én worden de winnaars van de docentenprijzen bekendgemaakt. Wil je hierbij zijn? Meld je aan om een bericht te ontvangen zodra het programma bekend is en je je kunt aanmelden.
|
|
|
|
|
|
|
Call for proposals ISSOTL conferentie
|
In november 2023 vindt de International Society of Scholarship of Teaching and Learning (ISSOTL) conferentie in Utrecht plaats, met als thema ‘Context Matters’. Tijdens deze internationale conferentie komen deelnemers samen om hun ervaringen en werk te delen op het gebied van Scholarship of Teaching and Learning (SoTL). Als je betrokken bent bij, of geïnteresseerd bent in het systematisch en evidence-based verbeteren van je onderwijs (SoTL), dan is ISSOTL23 de perfecte gelegenheid om je werk met anderen te delen en te bespreken. We nodigen je dan ook graag uit een bijdrage te delen.
|
|
|
|
|
|
|
Call voor EUCEN 2023 verlengd!
|
Goed nieuws, de call voor EUCEN 2023 is verlengd! U kan nog tot 1 maart 2023 uw expertise op het gebied van University Continuing Education (UCE) insturen voor EUCEN 2023 en zo delen met collega's uit heel Europa. Verschillende soorten bijdragen worden gevraagd, waaronder evidence-based varianten voor succesvol UCE en best practices bij het faciliteren van UCE binnen universiteiten. Deze oproep is gericht op onderzoekers, praktijkdeskundigen en docenten.
|
|
|
|
|
|
|
|
Kick-off evenement van de Pathways to Sustainability community op 6 maart
|
Met veel plezier nodigt de Pathways to Sustainability community Sustainability Education and Engagement je uit voor het kick-off evenement op 6 maart van 15:00-17:00 in Utrecht, met aansluitend een borrel. Er zijn twee keynote-sprekers: Prof dr. Henrik von Wehrden, duurzaamheidsdecaan van de Leuphana Universiteit, zal vertellen over de innovatieve aanpak van duurzaamheidsonderwijs in Leuphana, en de tweede keynote (nog te bevestigen) zal gaan over public engagement. Prof. dr. Tine Béneker, vice-decaan Onderwijs van de Faculteit Geowetenschappen zal de bijeenkomst inleiden. We zijn benieuwd naar jouw ideeën, én die van jouw studenten, die ook zeker welkom zijn, over de toekomst van duurzaamheidsonderwijs aan de UU.
|
|
|
|
|
|
|
Twee nieuwe tools UU-breed beschikbaar: Rationale en Comproved
Docenten die een plan hebben om hun onderwijs te innoveren kunnen een innovatieproject starten. Na succesvolle pilots zijn recent twee tools goedgekeurd en beschikbaar voor álle UU-docenten: Rationale helpt bij het maken van redeneerschema's, waarmee studenten grote hoeveelheden informatie en complexe redeneringen kunnen structureren, en Comproved structureert vergelijkingen waarmee je comparatief (vergelijkend) kunt beoordelen. Lees vooral de ervaringen van docente Stephanie Kruiper (zie foto) met Comproved. Zelf aan de slag met deze tool(s)? Mail dan naar teachingsupport@uu.nl of kom naar de informatiesessie op woensdag 1 februari.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
The Future is now; hoe kunnen we bestaande onderwijsruimtes beter benutten?
|
Vanuit het project Future Learning Spaces ontwikkelen we, in samenwerking met docenten en studenten, innovatieve onderwijsruimtes, zoals de Hybrid Active Learning Classroom. Gebruikers zijn positief over deze innovatieve ruimtes en willen er graag vaker gebruik van maken, maar voor nu zijn er slechts vijf van dit soort learning spaces. Hoe kunnen we deze ruimtes dus beter benutten? Welke ervaringen heb jij? Welke aanpassingen stel je voor en wat kun je zelf doen? Kom op woensdag 8 februari naar de lunchbijeenkomst, georganiseerd met de Co-Creation Community, in de Learning Plaza (Minnaertgebouw) om hierover in gesprek te gaan. Meld je aan via fls@uu.nl of kom binnenwandelen.
|
|
|
|
|
|
|
Zeven Community Engaged Learning onderwijsprojecten gehonoreerd met subsidies
|
Dit jaar zijn zeven nieuwe cursussen gehonoreerd met een subsidie vanuit het Community Engaged Learning programma. Deze subsidies zijn toegekend om onderwijs te stimuleren waarin studenten, docenten en externe partners samenwerken aan maatschappelijke vraagstukken. Twee van de toegekende projecten richten zich bijvoorbeeld op het samenwerken met vluchtelingen aan een taalmodule of helpen om de groei van zwerfkattenkolonies te stoppen. Lees meer over deze en de andere cursussen die met hulp vanuit het CEL Ondersteuningsfonds worden (door)ontwikkeld.
|
|
|
|
|
|
|
Jaarconferentie EWUU alliantie 19 april
|
Op 19 april vindt de jaarconferentie 2023 van de strategische alliantie EWUU plaats in Wageningen. Dit jaar zal in het teken staan van het thema: Crossing boundaries for a healthy and sustainable future. Hoe kunnen we de gezondheid van de planeet herstellen door samenwerking tussen wetenschap en onderwijs? Je bent van harte uitgenodigd om je eigen expertise en kennis in te brengen in deze discussie.
|
|
|
|
|
|
Uit de docentencommunity TAUU
|
|
|
Kom naar de schrijf- en aanvraagworkshop gericht op studentenwelzijn
Op 9 februari organiseren we vanuit de docentencommunity TAUU een sessie voor docenten die rondlopen met een idee over het bevorderen van studentenwelzijn. Tijdens deze sessie krijg je de kans jouw idee uit te werken tot een aanvraag voor een activiteit betaald vanuit de NPO-fondsen. Ben je docent en loop je rond met zo’n idee, maar heb je niet de fondsen om het uit te voeren? Kom dan vooral naar deze sessie en ga met je idee aan de slag!
|
|
|
|
|
|
Uit de Teaching and Learning Collection
|
Motivatie bij studenten, wat vinden studenten zelf?
Motivatie lijkt soms het toverwoord in het onderwijs. Naast de wetenschappelijke onderzoeken die ernaar zijn gedaan, buigen docenten zich ook dagelijks over dit thema. Maar hoe denken studenten hier zelf over? Studenten Luna van Hofslot en Maartje Orsel schreven hier een artikel over met praktische tips voor docenten. Het artikel is voortgekomen uit een sessie van de Studentendenktank van de UU.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|