Extra nieuwsbrief: Hoe bespreek je het geweld in Amsterdam in de klas? |
Beste lezer,
In de nacht van 7 op 8 november ging het mis in Amsterdam, nadat het al dagen onrustig was in de hoofdstad en de spanning tussen pro-Palestinabetogers en fans van Maccabi Tel Aviv op was gelopen. Op meerdere plekken werd geweld gepleegd tegen Israëlische voetbalsupporters, die in de stad waren vanwege de wedstrijd Ajax-Maccabi Tel Aviv. Daarmee bereikte de sluimerende onrust die al langer speelt rondom het Israëlisch-Palestijns conflict een kookpunt. Wij kunnen ons voorstellen dat leerlingen morgen met emoties of vragen rondom deze incidenten de klas in komen, en dat deze gebeurtenissen voor spanningen kunnen zorgen. Daarom doen wij in deze extra nieuwsbrief een handreiking om het geweld van afgelopen weekend met je klas te bespreken.
Het TerInfo-team. |
|
Wat gebeurde er naar aanleiding van de voetbalwedstrijd Ajax-Maccabi Tel Aviv? |
PxHere, https://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/deed.nl. |
In onze kennisbank staan we stil bij de gebeurtenissen van de nacht van 7 op 8 november. Die nacht is er in het centrum van Amsterdam op meerdere plekken geweld gepleegd tegen Israëlische voetbalsupporters, die in de stad waren vanwege de wedstrijd Ajax-Maccabi Tel Aviv. Pro-Palestijnse jongeren belaagden, mishandelden en bekogelden Maccabi-supporters met vuurwerk. De geweldplegers voerden actief klopjachten uit op Israëlische supporters. De ME moest ingrijpen, onder andere om de supporters te beschermen en naar hun hotel te begeleiden. Er zijn 63 mensen aangehouden. Vijf mensen raakten gewond. Dit artikel gaat in op de gebeurtenissen van afgelopen weekend en geeft antwoord op veelgestelde vragen.
|
|
Werkvorm: Hoe stel je een norm tegen antisemitisme en discriminatie en blijf je in gesprek?
|
In deze werkvorm werk je met de klas allereerst aan een gezamenlijk referentiekader over de feitelijke gebeurtenissen. Vervolgens aan het interpreteren en verklaren van die feiten, om daarna een norm te stellen als het gaat om antisemitisme, discriminatie en tegen het gebruik van geweld in een democratische rechtsstaat. Ten slotte denk je samen met de klas na over medemenselijkheid en een veilige klas en samenleving.
|
Lopen de emoties hoog op? Maak dan (eerst) gebruik van onze eerder gepubliceerde werkvorm 'Emoties in kaart brengen'.
|
|
|
|
|