Generatieve AI en meer op het drukbezochte OnderwijsFestival
|
Donderdag 7 maart vond hét onderwijsevenement van de UU plaats: het OnderwijsFestival. Het was een dag vol inspirerende en leerzame activiteiten rond verschillende onderwijsthema’s. 426 deelnemers afkomstig uit de gehele UU-community, wisten de weg naar het Academiegebouw te vinden – waardoor het aantal deelnemers nog hoger was dan vorig jaar. Op deze zonovergoten dag genoten zij van het brede aanbod aan workshops, posterpresentaties, entertainment en ontmoeting, en dat allemaal in festivalsfeer. En natuurlijk werden de winnaars van de Docentenprijzen en de UU Teamprijs bekendgemaakt! |
| |
Blijf jezelf ontwikkelen als docent!
|
Als docent kun je gebruikmaken van allerlei soorten ontwikkelaanbod op het gebied van onderwijs. Van cursus tot leergang en van workshop tot webinar. Binnenkort vinden er bijvoorbeeld workshops plaats over toetsanalyse in Remindo, het maken van kennisclips, en een workshop over motivatie- en zelfsturingsmodellen, die kunnen helpen bij het begeleiden van studenten. Ook kun je je binnenkort aanmelden voor de leergangen Start to Teach en de verdiepende leergang Community Engaged Learning. Of volg een E-module, bijvoorbeeld over het herontwerpen van je onderwijs met blended learning. Bekijk vooral het complete aanbod!
|
Drie nieuwe Senior Fellows, Centre for Academic Teaching and Learning benoemd
|
Per 1 september 2024 worden drie nieuwe Senior Fellows benoemd door het College van Bestuur: Dr. Marije Hennus (Geneeskunde), Dr. Mariëlle Jambroes (Geneeskunde) en Dr. Christianne Smit (Geesteswetenschappen). Gedurende hun Senior Fellowship werken zij aan een faculteits- en/of universiteitsbreed project om het onderwijs te verbeteren, zetten zij zich in voor docentontwikkeling en verdiepen hun kennis op onderwijswetenschappelijk gebied. Benieuwd naar hun plannen? Lees dan verder.
|
Save the Date: Research Based Teaching Innovation Symposium op 16 april
|
Ontdek lopende projecten, laat je inspireren en netwerk met ons! Tijdens dit symposium wordt aandacht besteed aan de voortgang van vier grote onderzoeksprojecten, gefinancierd door het focusgebied Higher Education Research (HER). Ze behandelen onderwerpen zoals een LifeLongLearning project, een UU-brede transdisciplinaire studentencursus, samenwerkingsbarrières en -facilitators met externe partners, en hoe je studenten meer kunt laten leren van stages. Je kunt hier meer lezen over de projecten. Zet 16 april van 15.00 tot 17.00 uur alvast in je agenda!
|
Medewerkerssymposium Studentenwelzijn: meld je nu aan!
|
Op maandag 15 april ben je van harte welkom bij het Medewerkerssymposium Studentenwelzijn in de Zalen van Zeven (Boothstraat 7, Utrecht). Prof. dr. Henk Kummeling opent de dag, gevolgd door inspirerende key-notes van Prof. dr. Floortje Schepers en Prof. dr. Gonneke Stevens over de huidige situatie en het ideaalbeeld voor psychische zorg, en een boeiend panelgesprek tussen medewerkers en studenten. In de middag worden diverse workshops georganiseerd, variërend van inclusief onderwijs en emotionele intelligentie tot Active Bystander en de UU-begeleidingsketen. De dag wordt afgesloten door het dichtersduo Strijkplankpoëzie. Het is ook mogelijk om alleen een deel van het programma te volgen. Zien we je daar?
|
| |
Inspraaksessies voor docenten over de Playground
|
In het Vening Meineszgebouw zijn verbouwingswerkzaamheden gestart voor het realiseren van de Playground, bedoeld voor onderwijsactiviteiten die gaan over het verder brengen en uitvoeren van ideeën. Om de Playground optimaal geschikt te maken voor onderwijsactiviteiten, worden inspraaksessies voor docenten georganiseerd. Wat moet er wel/niet in de ruimte aanwezig zijn? En welke ondersteuning heb je nodig? Meld je aan voor een van de sessies en geef je input! De sessies vinden plaats van 12:00-13:30 uur op 2 april bij University College Utrecht en op 5 april in het Vening Meineszgebouw.
|
SIG Podcast workshop: Storytelling door Martijn van Tol
|
Geïnteresseerd in het maken van een podcast om te gebruiken in je onderwijs? Volg op 11 april (13:00-15:00 uur) deze workshop over storytelling in podcasts die de toolbox van een succesvolle podcastmaker voor je opent: Hoe vind je een goede invalshoek voor je verhaal? Hoe vertel je je verhaal in geluid? Welke creatieve vorm kies je? En hoe gebruik je muziek/geluiden? Journalist en podcastingdocent Martijn van Tol (van de hitpodcast Groene Oren) deelt zijn tips, laat voorbeelden zien en je gaat ook zelf aan de slag.
|
| |
Conferentie EWUU-alliantie op 24 april
|
Hoe kunnen wetenschap en onderwijs bijdragen aan het navigeren door maatschappelijke transities in uitdagende tijden? Tijdens de conferentie wordt aandacht besteed aan hoe de strategische alliantie Eindhoven University of Technology, Wageningen University & Research, Utrecht University en University Medical Centre Utrecht (EWUU-alliantie) bijdraagt aan het navigeren door maatschappelijke transities met behulp van interdisciplinair onderwijs en onderzoek. De conferentie vindt plaats op 24 april van 12:00-17:00 uur in Tivoli Vredenburg.
|
Leergang didactiek onderwijs voor professionals
|
Naast onderwijs voor initiële studenten verzorgt de UU ook steeds meer onderwijs voor professionals. De kenmerken, verwachtingen en (leer-)behoeften van professionals maken dat dit onderwijs een andere aanpak vraagt dan het onderwijs aan initiële studenten. In deze leergang leer je alles over de (door)ontwikkeling van onderwijs voor professionals, met veel ruimte voor je eigen leerdoelen, uitwisseling van ervaringen met collega’s en toepassing van het geleerde op de eigen onderwijspraktijk. Heb je vragen, of overleg je graag even of deze leergang iets voor je is? Neem dan contact op met Sanne Elling.
|
Vraag voor 1 mei subsidie aan voor jouw Community Engaged Learning-onderwijsproject
|
De Universiteit Utrecht wil studenten opleiden die bijdragen aan een betere wereld en het oplossen van maatschappelijke uitdagingen. Ben je docent en wil je meer maatschappelijke betrokkenheid in je onderwijs? Ga dan de samenwerking aan met een externe partner en ontwikkel je onderwijs. Om je op weg te helpen kun je een subsidie aanvragen vanuit het ondersteuningsfonds voor Community Engaged Learning (CEL). Doe dit voor 1 mei 2024.
|
| |
Aan de slag met interdisciplinariteit in je onderwijs? Start met een pressure cooker
|
Interdisciplinair leren brengt uitdagingen met zich mee die van studenten specifieke vaardigheden vragen, zoals het kunnen reflecteren op de eigen discipline, het kunnen inleven in een ander (disciplinair) perspectief en het kunnen leggen van verbanden tussen kennis en inzichten uit verschillende disciplines. Dat vraagt van studenten een andere manier van leren, maar ook van docenten een andere manier van lesgeven. Een pressure cooker is een soort simulatie die helpt om snel vertrouwd te raken met de interdisciplinaire methode.
|
Uit de docentencommunity T@UU |
Waarom focussen op internationalisering?
|
Als onderdeel van haar rol als (voormalig) T@UU council-lid, heeft Lorena De Vita zich gefocust op het onderwerp internationalisering. In samenwerking met projectleider T@UU Femke van de Glind, heeft ze een rapport opgeleverd dat is ontstaan uit vele gesprekken – formeel en informeel, online en offline, in kleinere en grotere groepen – met studenten en collega’s over het hot topic internationalisering. Het rapport deelt bottom-up feedback over internationalisering aan de UU en ideeën die handig kunnen zijn voor succesvolle omgang met internationalisering op verschillende niveaus.
|
|
|
Uit de Teaching and Learning Collection |
ChatGPT in (juridisch) onderwijs: mogelijkheden en risico’s
|
Het project ‘ChatGPT in (jurisich) onderwijs’ heeft als doel om te inventariseren wat de mogelijkheden en risico’s zijn van het gebruik van large language models (LLM), zoals ChatGPT, in het juridisch onderwijs. Wat betekent het voor de wijze waarop wij kijken naar leerdoelen, studie- en onderwijsactiviteiten en toetsing? Dit project wil komen tot een handzaam overzicht waarin concrete aanwijzingen worden gegeven wat betreft de mogelijkheden en risico’s van tools zoals ChatGPT op basis van ervaring en gebruik.
|
|
|
|