UPPER symposium verminderde nierfunctie ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ 
                                                           
  Lees online
 
 
 
 
  UPPER - onderzoek en onderwijs in de farmaceutische praktijk  
 
 
 
 
Save-the-date: online symposium 12 januari 2022
Veilig geneesmiddelgebruik bij een verminderde nierfunctie
 
Na het eerdere symposium (juni 2021) met als thema “Wetenschap en dagelijkse praktijk: samen werken aan farmaceutische patientenzorg” organiseren wij op woensdag 12 januari 9.00 – 12.00 uur opnieuw een online symposium. We zullen dan specifiek in gaan op het (veilig) geneesmiddelgebruik bij een verminderde nierfunctie en de rol die de apotheker daarin kan spelen.
Als apotheker kunt u kosteloos deelnemen aan dit symposium. Accreditatie zal aangevraagd worden.
 
   
 
 
 
 
 
Promotie Martine Kruijtbosch:
Morele dilemma's voor openbare apothekers
 
 
Op 17 november om 16:15 promoveert Martine Kruijtbosch in Utrecht met het proefschrift "Moral dilemmas of community pharmacists".

Morele dilemma's zijn situaties waarin niet meteen duidelijk is wat de juiste handelwijze is, aangezien alle handelingsopties zowel morele voor- als nadelen hebben. Om morele dilemma’s het hoofd te bieden hebben apothekers ethische competenties nodig, zoals moreel reflecteren.
In het proefschrift wordt gekeken naar het moreel reflecteren van openbaar apothekers in situaties van morele dilemma's en hoe professionele waarden daarin een rol spelen.

Op deze pagina kunt u informatie vinden over de locatie van de promotie en de link om de promotie online te volgen. Via de knop hieronder kunt u het proefschrift lezen.
 
 
 
 
 
 
Apotheken gezocht voor
Apotheekbezoek “op maat” voor docenten Farmacie
 
Voor docenten binnen de opleiding Farmacie is het belangrijk om een goed beeld van het werkveld van de apotheker te hebben. Zo kunnen ze bijvoorbeeld studenten helpen het onderwijs te plaatsen binnen het vak van apotheker en in hun onderwijs duidelijke praktijkvoorbeelden geven. Sommige docenten missen echter aansluiting met de praktijk, omdat het soms lang geleden is dat ze als praktiserend apotheker werkzaam waren of omdat ze nooit in de apotheekpraktijk werkzaam zijn geweest.

Een goede mogelijkheid om docenten een beter beeld van het werkveld te geven is door meeloop-/kijkmomenten in de ziekenhuis en/of openbare apotheek te organiseren. In het kader van het Apotheekbezoek “op maat” voor docenten hebben in het najaar van 2018 en begin 2019 de eerste docenten een bezoek gebracht aan een apotheek. Zij vonden het leerzaam om te zien waar een apotheker zijn dag mee vult en om mee te kijken bij bijvoorbeeld medicatiebeoordelingen.

We zijn nu op zoek naar apotheken die in 2022 een docent willen ontvangen. Indien u hier interesse in heeft vragen we van u het volgende:
  • Aan te geven voor welke specifieke expertise een docent bij u mee zou kunnen kijken (denk aan: medicatiereview, zorg voor een specifieke patiëntenpopulatie, bereidingstechnieken etc);
  • Gedurende 1 of 2 dagdelen een docent ontvangen en deze begeleiden bij het vervullen van het leerdoel (denk aan: kennismaking, rondleiding en afspraken hoe aan het leerdoel gewerkt kan worden). De docent zal maximaal 8 uur in de apotheek aanwezig zijn, waarin de docent ook deels zelfstandig aan de slag kan door in de apotheek te observeren.

Wilt u hieraan meewerken? Dan kunt u zich aanmelden via de knop hieronder.
 
 
 
 
 
 
Farmaciestudenten als maatjes:
Positieve ervaring tijdens coschap
 
   
 
   
Sinds de laatste onderwijsperiode van vorig collegejaar werken studenten tijdens hun 1e jaars coschap openbare farmacie aan een maatjestraject. Het doel hiervan is om studenten meer inzicht te laten krijgen in het patiëntperspectief en de impact van aandoeningen en langdurig geneesmiddelgebruik.

In de periode april – juni 2021 namen 66 farmaciestudenten tijdens hun coschap deel. Zij hadden tijdens hun 10-weekse cursus drie keer contact met een thuiswonende oudere, geselecteerd door de coschapbegeleider. Als afronding van het traject schreven ze een reflectieverslag over hun ervaringen.

Studenten gaven aan dat het eerste contact soms spannend was, maar dat patiënten meestal erg open stonden voor het contact. Een tweede contactmoment was vaak makkelijker, omdat er al een beetje een band was gecreëerd. Als leeropbrengst werd genoemd dat het opbouwen van een band en zorgen voor een prettige sfeer eraan bijdroegen dat patiënten veel vertelden, ook bijvoorbeeld rondom therapieontrouw.

Vanaf 15 november gaat een nieuwe groep studenten starten met het maatjestraject tijdens hun coschap.
Een selectie van de ervaringen zal te vinden zijn op de website van het maatjestraject.
 
 
 
 
 
 
 
Agenda
 
10-12 februari 2022
8th PCNE Working Symposium 2022, Lissabon, Portugal (hybride)
Symposium van het Pharmaceutical Care Network Europe met als thema Navigating research on pharmaceutical care
 
 
 
 
 
 
Over deze nieuwsbrief
 
U ontvangt deze nieuwsbrief omdat u een relatie bent van UPPER en/of de UPPER-Actueel van ons ontvangt.
U kunt zich afmelden via de knop hieronder.

For non-Dutch speakers:
You can unsubscribe from this newsletter by using the 'Afmelden' button below.
 
Afmelden
Aanmelden
 
Contact
 
UPPER, Departement
Farmaceutische Wetenschappen
Universiteitsweg 99
3584 CG Utrecht

Eindredactie: Daphne Philbert

Stuur ons een e-mail
www.uu.nl/upper

Privacyverklaring
 
Twitter