Teaching & Learning Lab

Nieuws

Terugblik op TLL Herfstfestival 2021: Onderwijs van morgen

Tijdens de zesde editie van het TLL Herfstfestival op vrijdag middag 12 november, stond het onderwijs van morgen centraal. Welke lessen hebben we de afgelopen 20 maanden geleerd, en hoe willen we die toepassen in het (her)vormen van het onderwijs. Plenair spreker Arthur Bakker ging in op de ‘Pedagogy of Care’, waarin de (mentale) gezondheid van leerlingen, studenten en docenten een veel belangrijkere rol zou moeten gaan spelen. Het is daarbij belangrijk om een balans te vinden; zoals Arthur illustreerde kunnen we niet voor de hele wereld zorgen, en moeten we een manier vinden om ook onze eigen gezondheid niet uit het oog te verliezen.

Na de keynote van Arthur Bakker, organiseerde oud-MSEC student Danial Hasan de Q&A waarin Toine Pieters en Ralph Meulenbroeks het woord kregen. Vervolgens werd het woord overgedragen aan Manon Kluijtmans, die midden in de splinternieuwe ‘Hybrid Active Learning Classroom’ stond. We hadden de eer deze eerste active learning space met hybride functie van de Universiteit Utrecht tijdens het Herfstfestival te mogen openen.

Na de plenaire sessie verdeelden de bezoekers zich – fysiek en online – over de verschillende workshopsessies die parallel aan elkaar plaatsvonden. Bij het brede scala aan onderwerpen stond ook hier één vraag centraal: hoe nu verder? Met workshops over transdisciplinary education, co-creation en het gebruik van hardware en software om de online les ervaring te ondersteunen, werd de positieve kant van het digitale onderwijs belicht; samenwerking met andere universiteiten en stakeholders, en de flexibiliteit die het biedt voor leerlingen en studenten: Digitaal onderwijs vergemakkelijkt de op-afstand samenwerking op verschillende manieren.

Één van de workshpos die op-locatie niet (gemakkelijk) had kunnen plaatsvinden was die van Grace Ebron; docent aan de University of California Berkeley: Zij hoefde nu niet helemaal naar Utrecht af te reizen en kon gewoon online inbellen. Maar, wat juist ook tijdens haar workshop werd benadrukt; er zijn ook grote nadelen en uitdagingen aan digitaal onderwijs. Hoe betrek je studenten nog goed bij de les? Hoe zorg je voor samenwerking in een online leeromgeving? Hoe zorg je er voor dat onderwijs toegankelijk is én blijft voor iedereen – niet iedereen heeft immers een goede werkomgeving thuis, en goed werkend device én een stabiele internet verbinding.

Zo werd gedurende de plenaire sessie en verscheidene workshops duidelijk wat eenieder de afgelopen maanden al heeft ervaren; digitaal onderwijs kan een toegevoegde waarde zijn, maar komt ook met veel uitdagingen. Het is nu aan docenten en opleidingen om de kansen van online-onderwijs te behouden, en oplossingen te vinden voor de vele nog resterende uitdagingen. Al met al was ook de zesde editie van het Herfstfestival een groot succes!

 

Bekijk hieronder het keynote interview met Arthur Bakker terug: