Meld je nu aan voor de Teaching and Learning Inspiration Days
|
Van maandag 29 januari t/m donderdag 1 februari 2024 is het weer tijd voor de Teaching and Learning Inspiration Days. Tijdens dit vierdaagse evenement kan iedere docent zich onderdompelen in een inspirerend aanbod gericht op docentontwikkeling. De week wordt afgetrapt met een keynote over de podcast als leermethode en verder worden er bijvoorbeeld sessies gegeven over Virtual en Augmented Reality (VR/XR), het geven van feedback, onderzoek naar je eigen onderwijs, AI, het verbeteren van je presentatievaardigheden, Challenge Based Learning en nog veel meer. Bekijk het volledige aanbod en meld je snel aan! |
|
|
Nieuw docentontwikkelaanbod |
Wil je je als docent blijven ontwikkelen? Het Centre for Academic Teaching and Learning (CAT) organiseert het hele jaar door interessante workshops en webinars (W&W) gericht op docentontwikkeling. Zo kun je in december een sessie volgen over feedback, waarin je op een praktische manier aan de slag gaat om jouw feedbackboodschap te verbeteren, of over het USO-project Belonging@UU, waarbij ingegaan wordt op de concepten sense of belonging en authenticiteit. Het complete jaaraanbod is al bekend, dus bekijk vooral welke workshops je komend jaar wilt volgen en meld je aan.
|
|
|
|
Save the date: OnderwijsFestival 7 maart 2024 |
Donderdag 7 maart 2024 vindt hét onderwijsevenement van de UU weer plaats: het OnderwijsFestival. Op dit evenement treffen UU’ers elkaar in verschillende sessies om ideeën uit te wisselen en inspiratie op te doen over kwaliteit en ontwikkelingen in het onderwijs. Het belooft een inspirerende dag te worden vol met workshops, ontmoeting, keynotes, entertainment en nog veel meer! Ook worden hier de winnaars van de docentenprijzen en de UU Teamprijs bekendgemaakt. Laat het ons weten als je een bericht wilt ontvangen als het programma bekend is en je je kunt aanmelden.
|
|
|
Call for proposals OnderwijsFestival: onderzoek naar je eigen onderwijs
|
Op het OnderwijsFestival is speciale aandacht voor docenten en andere medewerkers die onderzoek doen naar hun eigen onderwijs (Scholarship of Teaching and Learning, SoTL) en hun (research-informed) plannen, voortgang en resultaten daarover willen delen. Docenten vanuit alle disciplines worden uitgenodigd om hun projecten gericht op het bevorderen van het leren van studenten te presenteren tijdens het OnderwijsFestival. Je kunt uiterlijk 1 februari 2024 een abstract indienen over dergelijke (onderzoeks)projecten.
|
|
|
|
Save the date: bijeenkomst over onderzoek naar transdisciplinair onderwijs
|
Universiteiten en hogescholen hebben steeds meer aandacht voor hun maatschappelijke opdracht en het vormen van studenten tot maatschappelijk betrokken burgers en professionals. Community Engaged Learning (CEL) of andere vormen van transdisciplinair onderwijs zien we daarom steeds vaker terug in beleid en praktijk. De Universiteit Utrecht organiseert op 13 februari 2024 een bijeenkomst, gericht op relevante onderzoeksvragen en -methoden om dit transdisciplinaire onderwijs te onderzoeken. Door uitwisseling tussen onderzoek en praktijk verkennen we een gezamenlijke onderzoeksagenda en kansen voor samenwerking. Zet 13 februari dus alvast in je agenda en meld je aan!
|
|
|
|
Nieuws uit de docentencommunity T@UU |
Kom naar de Student Empowerment sessie tijdens de Teaching and Learning Inspiration Days |
Hoe kunnen leerlingen het leerproces in eigen hand nemen? Het is het idee een omgeving te creëren waarin studenten willen leren in plaats van moeten leren. Maar als we willen dat studenten creatief en zelfsturend zijn, moeten we verder gaan dan de betrokkenheid van studenten, richting empowerment. Dat is het kernidee van de overstap van docentgericht naar studentgericht. Dit vraagt uiteraard een verandering, tijdsinvestering en een andere rol van de docent. In deze interactieve sessie duiken we in het concept van student empowerment, geven we het perspectief van een student hierop en bieden we nuttige hulpmiddelen voor docenten.
|
33 voordrachten door studenten voor universitaire docentenprijs
|
Om docenten te stimuleren hun onderwijs continu te verbeteren en ze vervolgens ook daarvoor te waarderen, reikt de Universiteit Utrecht sinds 1994 de docentenprijzen uit. Voor beginnende docenten is er de prijs Docenttalent, voor ervaren docenten de Docentenprijs. Dit jaar zijn er maar liefst 33 docenten voorgedragen door de studieverenigingen. Ben je benieuwd wie dit jaar de prijzen zullen winnen? De winnaars worden bekendgemaakt op 7 maart tijdens het OnderwijsFestival.
|
|
Call for contributions: internationale conferentie over inter- en transdisciplinariteit
|
Van 4 tot en met 8 november 2024 vindt de eerstvolgende International Transdisciplinarity Conference 2024 (ITD24) plaats in Utrecht. Universiteit Utrecht is host en mede-organisator van
deze grote internationale conferentie. Wil je een bijdrage leveren aan de conferentie, dan kan dat. De call for contributions staat nu open.
|
|
|
Werk samen met een bedrijf of maatschappelijke organisatie
|
Wil jij als docent in een cursus je studenten laten samenwerken met een externe organisatie? U-Collaborate in Education (UCE) wil graag helpen om de verbinding te maken. Hoe dat er in de praktijk uit kan zien, lees je in dit artikel in OnderNamen. Cocky de Wolf was als projectmanager verantwoordelijk voor het aanjagen van de nieuwe strategische samenwerking tussen het departement Informatica en externe partijen in het onderwijs. Ook een project aanmelden? Kijk op onze UU-intranetpagina hoe dat werkt. Inspiratie opdoen? Volg ons op onze nieuwe LinkedInpagina.
|
|
|
|
Nieuwe intranetpagina Learning Management Systeem live
|
De aanbesteding voor het nieuwe Learning Management Systeem (LMS) van de UU verloopt volgens planning. Naar verwachting wordt de aanbesteding eind april 2024 afgerond en volgt een pilotfase in collegejaar 2024-2025 en een livegang voor de hele UU bij de start van collegejaar 2025-2026. Informatie voor alle betrokkenen over de voortgang van het project, de impact op docenten, studenten en ondersteunende medewerkers, welke ondersteuning geboden wordt en nog veel meer, is te vinden op de intranetpagina Nieuw Learning Management Systeem.
|
Mobiele Hybride Set Telebuddy maakt actieve deelname aan onderwijs bij veldwerk mogelijk!
|
Vanuit Future Learning Spaces is een innovatieve mobiele set ontwikkeld voor hybride onderwijs op externe locaties. Het gaat om onderwijs waarbij een deel van de studentengroep b.v. op veldwerk of excursie is en een ander deel van de groep niet kan deelnemen vanwege reis-, fysieke of andere beperkingen. De set bestaat uit een harnas met beeld- en geluidsapparatuur die door een getrainde ondersteuner, de Telebuddy, bediend wordt. De docent en studenten op locatie kunnen de online studenten zien en horen via de Telebuddy waardoor interactie eenvoudig mogelijk is. Meer weten of uitproberen? Neem contact op via fls@uu.nl.
|
|
|
Verbeter de digitale toegankelijkheid van studiemateriaal met Ally
|
Het Utrechts onderwijs digitaliseert in rap tempo en daarbij is het belangrijk om aandacht te houden voor de digitale toegankelijkheid van ons onderwijs. Ally is een tool die integreert met het Leermanagement Systeem (Blackboard) en daarbij op verschillende manieren docenten en studenten helpt om de digitale toegankelijkheid van leermaterialen te verbeteren. Na een succesvolle pilot in academisch jaar 2022-2023 zal Ally per 20 november standaard beschikbaar zijn binnen Blackboard. Wil je meer weten over hoe je Ally kunt gebruiken om de digitale toegankelijkheid van jouw cursus te verbeteren? Kom dan naar de workshop op 18 januari!
|
E-modules gebruiken in je onderwijs
|
|
|
|
Wil je een e-module ontwikkelen en gebruiken in je onderwijs, maar weet je niet waar je moet beginnen? Anouk den Hamer (Onderwijsadvies & Training) vertelt op welke manieren je e-modules kunt inzetten in je onderwijs en hoe je ervoor zorgt dat de e-module effectief is in het leerproces van je studenten. Ook lees je welke valkuilen op de loer liggen, en hoe je je e-module evalueert.
|
|
|
Uit de Teaching and Learning Collection |
Belonging@UU – Diversity and inclusion beyond the numbers
|
Een cultuur waarin iedereen erbij hoort, gewaardeerd wordt en de kans krijgt zich te ontwikkelen door open, gelijkwaardig en inspirerend onderwijs, wordt erkend in het Strategisch Plan 2020-2025 van de UU. Dit UU-brede project draagt bij aan de diversiteit- en inclusiedoelstellingen van de Universiteit Utrecht door (1) het creëren van een interactief dashboard dat de niveaus van het saamhorigheidsgevoel van studenten weergeeft en (2) door het ontwerpen van praktische tools en interventies om studenten te empoweren of (3) die gebruikt kunnen worden door docenten en opleidingen om het saamhorigheidsgevoel van studenten te bevorderen.
|
|
|
|
|