Bald de Vries volgt Manon Kluijtmans op als Academic Director van het Centre for Academic Teaching and Learning
|
Op 1 december 2023 neemt Manon Kluijtmans na twee termijnen afscheid als Academic Director van het Centre for Academic Teaching and Learning (CAT). Bald de Vries neemt haar rol over bij het CAT. Bald is een zeer gewaardeerd en actief lid van de onderwijscommunity aan de UU, en was tot voor kort Senior Fellow, inmiddels Principal Fellow, bij het CAT. Hij is onderwijsdirecteur rechtsgeleerdheid en recent benoemd tot hoogleraar Interdisciplinair juridisch onderwijs. Bald: ‘’Ik ervaar het als een hele eer en zie de nieuwe functie als een mooie spannende opdracht.’’ |
|
|
Hoe maak je het Israëlisch-Palestijns conflict bespreekbaar in je onderwijs?
|
Het Israëlisch-Palestijns conflict komt regelmatig in het nieuws. Het conflict kan in het leslokaal hele verschillende reacties oproepen en tot spanning leiden. Daarom is het verstandig vooraf goed te bedenken hoe je het onderwerp gaat bespreken. Er is binnen de UU een blogpost geschreven waarin een aantal aanbevelingen worden gegeven, die moeten worden gezien als hulpmiddelen. Het is uiteindelijk de docent die het beste de situatie onder de studenten kan inschatten.
|
Nieuw docentontwikkelaanbod |
Wil je je als docent blijven ontwikkelen? Het Centre for Academic Teaching and Learning (CAT) organiseert interessante workshops en webinars (W&W) gericht op docentontwikkeling. Zo kun je in november het spel Infovaders spelen, gericht op het maken van keuzes in tijden van AI en informatieovervloed, of je kunt deelnemen aan de workshop over toetsanalyse, waar je aan de slag gaat met het toetsplatform Remindo. Daarnaast kun je leren hoe je jouw lesmateriaal (digitaal) toegankelijk kunt maken met de tool Ally. Het complete jaaraanbod is al bekend, dus bekijk vooral welke workshops je komend jaar wilt volgen en meld je aan.
|
|
|
|
Invloed uitoefenen op het nieuwe LMS van de UU? Meld je aan voor de gebruikerstesten |
De overeenkomst met de leverancier van het Learning Management Systeem (LMS) van de UU, Blackboard, loopt in 2025 af. Daarom start de UU een Europese aanbestedingsprocedure om te komen tot een opvolger van het huidige Blackboard. Een cruciaal onderdeel van het traject zijn de gebruikerstesten, waar docenten, studenten, key-users en beheerders de verschillende LMS’en beoordelen op gebruiksvriendelijkheid. Wil jij invloed uitoefenen op de keuze van het LMS waar je in de nabije toekomst mee gaat werken? Meld je dan aan voor de gebruikerstest in januari 2024.
|
|
|
Vraag voor 1 november subsidie aan voor jouw Community Engaged Learning-onderwijsproject
|
De Universiteit Utrecht wil studenten opleiden die bijdragen aan een betere wereld en het oplossen van maatschappelijke uitdagingen. Ben je docent en wil je meer maatschappelijke betrokkenheid in je onderwijs? Ga dan de samenwerking aan met een externe partner en ontwikkel je onderwijs. Om je op weg te helpen kun je een subsidie aanvragen vanuit het ondersteuningsfonds voor Community Engaged Learning (CEL). Doe dit voor 1 november 2023.
|
|
|
|
Meld je aan voor het webinar productontwikkeling in relatie met onderwijs voor professionals |
Op verschillende plekken binnen de UU wordt onderwijs voor professionals, in afstemming of in samenwerking met bedrijven en (overheids)instellingen vormgegeven. Dat onderwijs vloeit voort uit een relatie die vaak niet alleen gaat om onderwijs, maar ook om adviesprojecten, onderzoek en productontwikkeling. Wil je meer weten over productontwikkeling in relatie met onderwijs voor professionals? Je kan je vanaf nu aanmelden voor het nieuwste webinar. In dit webinar op 2 november, van 10:00 tot 11:00 uur, gaan we op dit onderwerp in. Je kan aanhaken online via Teams of fysiek in zaal 0.33A in het Bestuursgebouw.
|
|
|
Dien je project in voor de laatste call van het focusgebied Higher Education Research
|
Het hoger onderwijs verandert snel en moet dat ook doen om gelijke tred te houden met de veranderingen in de maatschappij. Het onderwijs streeft steeds meer naar interdisciplinariteit, maatschappelijke interactie en flexibiliteit van programma's. Op dit moment staat de laatste call van het focusgebied Higher Education Research uit. In het focusgebied Higher Education Research werken onderzoekers samen om de implicaties van veranderingen voor het lesgeven en leren in het hoger onderwijs te onderzoeken.
|
|
Speel mee met de Learning Spaces Scenario Game op woensdag 29 november!
|
Docenten geven vaak aan behoefte te hebben aan onderlinge uitwisseling over activerende werkvormen en de toepassing ervan in de fysieke ruimte. Binnen het project Future Learning Spaces is de Learning Spaces Scenario Game ontwikkeld die in deze behoefte kan voorzien! Tijdens de volgende SIG-bijeenkomst op 29 november van 12:00-13:30 uur gaan we met dit spel aan de slag en op zoek naar de synergie tussen het onderwijsontwerp en de leeromgeving. Het spel laat je ervaren wat het effect is op gedrag als didactische principes leidend worden bij het ontwerpen van leeromgevingen. Speel je mee? |
|
|
Kom naar het UU Podcastevent van de nieuwe SIG Podcasts in het onderwijs
|
Wereldwijd luisteren bijna een half miljard mensen naar podcasts, maar hoe maak je nu eigenlijk een goede podcast? En kan je het gebruiken om een breed publiek te bereiken voor jouw verhaal? Of kan je het inzetten in het onderwijs? Op donderdag 7 december (12.30-17.30 uur) organiseert de nieuwe SIG Podcasts in het onderwijs een eerste UU Podcastevent. Woon de keynote bij van een expert op het gebied van ‘scholarly podcasting’ en volg o.a. de workshop Storytelling van een journalist en producer van de hitpodcast Groene oren, en ontdek of podcasting voor jou werkt!
|
|
|
Nieuwe naam SIG Educational Games & Play
|
|
Het project dat het gebruik van games en play in een educatieve context stimuleert, gaat verder onder een nieuwe naam: Educational Games & Play. Een naam die het brede scala aan educatieve activiteiten omvat waar het CAT voor staat: niet alleen het meer formele (van technologie afhankelijke) spel gebaseerde leren, maar ook de informele spel gebaseerde leerervaringen zoals bordspellen en buitenactiviteiten, die net zo waardevol kunnen zijn. Bovendien benadrukt het woord play het element van plezier en ontdekken, dat vaak een belangrijke motivator is voor leren.
|
Utrecht Summer school: heb je belangstelling een zomercursus op te zetten?
|
De Utrecht Summer School (USS) is een samenwerkingsverband van de Universiteit Utrecht, de Hogeschool Utrecht en de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. De USS zomer loopt in 2024 van 8 juli t/m 23 augustus. Heb je interesse in het aanbieden van een zomercursus? In dat geval kan het interessant zijn om je cursus te laten opnemen in het USS aanbod. Je cursus verschijnt dan op de website van de Utrecht Summer School en wordt daarmee zichtbaar voor een breed wereldwijd publiek.
|
Uit de Teaching and Learning Collection |
Een inclusief curriculum en leeromgeving
|
In dit project werken docenten, programmaleiders en studenten van drie faculteiten (Sociale Wetenschappen, Geneeskunde, Rechten, Economie en Bestuur) nauw samen om een cursus- en curriculumscan uit te voeren voor drie bachelor- en masteropleidingen. Verder worden interventies en best practices om het curriculum inclusiever te maken geïdentificeerd, verzameld en geïmplementeerd. Op basis van een actieonderzoek zal tijdens het project een toolbox worden ontwikkeld. Deze toolbox kan worden gebruikt voor andere curricula en cursussen van de UU. Benieuwd naar dit project? Neem dan vooral ook een kijkje op de projectpagina.
|
|
|
|
|