Meld je nu aan voor het OnderwijsFestival 2024
|
Op donderdag 7 maart vindt hét onderwijsevenement van de UU weer plaats: het OnderwijsFestival. Een dag vol inspirerende, leerzame en ontspannende activiteiten over ons onderwijs. Er zal onder andere aandacht besteed worden aan Artificial Intelligence: Hoe gaan we om met de mogelijkheden en beperkingen? En hoe kunnen we het integreren in ons onderwijs? Daarnaast is de dag gevuld met diverse inspirerende sessies, is er ruim tijd om je collega’s te ontmoeten en worden natuurlijk de winnaars van de Docentenprijzen, waarvan inmiddels de genomineerden bekend zijn, en de UU Teamprijs bekend gemaakt. Wacht niet langer en meld je snel aan, want vol=vol.
|
| |
Voortaan vind je het docentontwikkelaanbod op één plek
|
Op zoek naar een workshop over toetsing, een training voor tutoren of hulp bij het werken aan je SKO? Voortaan vind je alle workshops, webinars, trainingen en leergangen van de UU, gericht op de ontwikkeling van docenten, op één plek. Docenten gaven aan behoefte te hebben aan een overzichtelijk aanbod van ontwikkelmogelijkheden, omdat ze niet altijd wisten waar ze moesten zoeken. Om aan deze behoefte tegemoet te komen, hebben CAT en O&T de nieuwe filterlijst ontwikkeld. Bekijk het hele aanbod en meld je aan voor een workshop, training of leergang waarmee jij je verder kunt ontwikkelen.
|
Samenwerken met maatschappelijke organisaties?
|
Ben jij docent en wil je in je onderwijs samenwerken met een maatschappelijke organisatie? Allerlei non-profit organisaties die zijn aangesloten bij de Vrijwilligers Centrale Utrecht (VCU) zijn op zoek naar denkkracht en maken graag kennis met je! Op donderdag 29 februari is er een netwerkevent waarbij je tussen de 50 en 100 VCU-leden kunt ontmoeten. Tref mogelijke samenwerkingspartners en breid je netwerk uit. Voor een hapje en drankje wordt gezorgd.
|
Vraag vóór maandag 11 maart een Future Learning Space aan voor semester 1 (2024-2025)
|
Wil je in semester 1 (2024-2025) gebruikmaken van een Future Learning Space (FLS) in je reguliere onderwijs of ben je op zoek naar een bijzondere locatie voor leeractiviteiten in je les? Neem dan contact op via fls@uu.nl óf geef door aan je facultaire roosterbureau welke FLS je zou willen gebruiken. Vanwege de planning van de UU-brede onderwijsroostering is het belangrijk om de aanvraag voor semester 1 (2024-2025) uiterlijk 11 maart door te geven.
|
|
|
Nieuw: verdiepende leergang Community Engaged Learning
|
Ben jij docent en heb je al wat ervaring met het ontwikkelen en geven van Community Engaged Learning-vakken? En wil je jezelf hier meer in ontwikkelen en je kennis verdiepen? Goed nieuws, dan is de nieuwe verdiepende leergang Community Engaged Learning echt iets voor jou! De aanmelding staat open tot 15 maart en de leergang zal in juni starten.
|
Internationale conferentie over inter- en transdisciplinaireteit: call for contributions
|
Van 4 tot en met 8 november 2024 vindt de eerstvolgende International Transdisciplinarity Conference 2024 (ITD24) plaats in Utrecht. Universiteit Utrecht is host en mede-organisator van deze grote internationale conferentie. Wil je een bijdrage leveren aan de conferentie, dan kan dat. De call for contributions staat nog open tot 14 maart.
|
| |
Publieke waarden in de aanbesteding van het LMS
|
In de Europese aanbesteding van het nieuwe Learning Management Systeem (LMS) wordt in het bijzonder aandacht besteed aan publieke waarden. Wat zijn publieke waarden en waarom is het zo’n belangrijk onderdeel van de aanbesteding? Als Projectmanager onderwijsimplementatie nieuw LMS, vertelt Alex Lodder graag meer over de manier waarop dit gedaan wordt.
|
Extended Reality (XR): Regio meet-up XR met UU, HU, HKU en MBO Utrecht
|
Op woensdag 31 januari werd vanuit het project Extended Reality (XR) samen met de HU, HKU en MBO Utrecht een XR-regio meet-up georganiseerd. Met een breed scala aan experts op het gebied van XR, afkomstig uit de verschillende instellingen, is succesvol kennis uitgewisseld en nagedacht over mogelijke regionale samenwerkingen. Er zijn mooie kansen en ook uitdagingen naar voren gekomen die gezamenlijk verkend gaan worden. Ben je geïnteresseerd in het toepassen van XR in jouw onderwijs? Wil je meer weten over het project? Kijk dan op de projectpagina of neem contact op met Jan Bouwman en Jeroen Rou.
|
Onderwijs voor professionals: meer dan alleen cursussen
|
De term onderwijs voor professionals kan de indruk wekken dat het alleen om cursussen gaat. Maar er zijn meer vormen mogelijk waarin professionals kunnen leren van de state-of-the-art kennis van onderzoekers van de universiteit. In het volgende webinar, op 8 april, van 10.00 tot 11.00 uur spreken we met Lilian van Karnenbeek en Kor de Jong. We zijn benieuwd hoe hun bijdrage aan de verdere ontwikkeling van professionals tot stand is gekomen. Is er sprake van input van of co-creatie met professionals? Hoe arbeidsintensief is het? En wat levert het de deelnemers en henzelf of hun departement op?
|
| |
StuKO symposium 11 april 2024
|
Begeleid of train je Students as Teachers? Ben je zelf een student die onderwijs geeft? Maak je beleid voor Students as Teachers? Schrijf je dan hier in voor het StudentKwalificatieOnderwijs (StuKO) symposium op 11 april 2024 in Groningen! StuKO gaat over trainen, begeleiden en erkennen & waarderen van studenten die onderwijs geven. De keynote speaker is Ruth Healey, expert op het gebied van Students as Partners. Daarnaast geven docenten, onderzoekers en studenten inspirerende workshops. Aan deelname zijn geen kosten verbonden.
|
Ondersteuning in de onderwijszalen voortaan met behulp van QR-code!
|
Vanaf februari 2024 zijn alle onderwijszalen uitgerust met een nieuwe sticker op de docententafels. Deze sticker bevat een QR-code die linkt naar de UU Manuals pagina, waar je nuttige informatie kunt vinden voorafgaand aan of tijdens je college. Je vindt er bijvoorbeeld instructies over het gebruik van apparatuur per zaaltype en stappen die je kunt volgen bij problemen of vragen. Ook kun je de informatie snel op intranet vinden door een widget toe te voegen aan je homepage. Klik op ‘Widget toevoegen’, kies dan bij ‘Standaard widgets’ voor ‘Onderwijs (support, Osiris, Blackboard)’ en voeg die toe aan je homepage.
|
|
|
|
Onderwijsspel: the societal corporation |
Sociaal verantwoord ondernemen. Je hoort het steeds vaker, maar hoe doe je dat? Wat als ethische vraagstukken met elkaar conflicteren? Vanuit het Institutions for Open Societies (IOS) platform Markets and Corporations is het onderwijsspel The societal corporation ontwikkeld om in de praktijk met deze uitdagingen aan de slag te gaan. Met dit simulatiespel kunnen verschillende scenario’s en interventies met verschillende belangen in de praktijk getoetst worden. Op 16 januari is het spel voor het eerst gespeeld met de studenten uit de interdisciplinaire bacheloropleiding Philosophy, Politics and Economics (PPE). Benieuwd naar de ervaringen met het spel of interesse om het zelf te gebruiken in je onderwijs?
|
Vacature T@UU council-lid |
De docentencommunity T@UU is een community voor en door docenten van de Universiteit Utrecht. De T@UU council achterhaalt wat er leeft onder docenten en brengt dat gevraagd en ongevraagd onder de aandacht. Als lid van de T@UU council zorg je ervoor dat de stem van de docent gehoord wordt, vertegenwoordig je de community en neem je initiatieven gericht op het versterken van de onderwijsomgeving. Zou jij deze rol willen vervullen? Stuur dan voor 11 maart je motivatie naar tauu@uu.nl.
|
|
|
Uit de Teaching and Learning Collection |
Belonging@UU – Diversity and inclusion beyond the numbers |
Een cultuur waarin iedereen erbij hoort, gewaardeerd wordt en de kans krijgt zich te ontwikkelen door open, gelijkwaardig en inspirerend onderwijs, wordt erkend in het Strategisch Plan 2020-2025 van de UU. Dit UU-brede project draagt bij aan de diversiteit- en inclusiedoelstellingen van de Universiteit Utrecht door (1) het creëren van een interactief dashboard dat de niveaus van het saamhorigheidsgevoel van studenten weergeeft en (2) door het ontwerpen van praktische tools en interventies om studenten te empoweren of (3) die gebruikt kunnen worden door docenten en opleidingen om het saamhorigheidsgevoel van studenten te bevorderen.
|
|
|
|