Een terugblik op de UU Onderwijsparade 2022: Innovation and scholarship: driving force of our education

Dit jaar werd het thema onderwijsinnovatie uitgelicht: research informed innovaties, waarbij docenten en studenten aan het roer stonden. Naast het tonen van inspirerende voorbeelden, werden docenten geholpen om ook zelf ideeën om te zetten in innovatieprojecten. Daarnaast waren de activiteiten van de vierde editie van de U-SoTL Conferentie in het programma van de Onderwijsparade opgenomen.

Hoewel het er een tijd naar uit zag dat ook deze Onderwijsparade, net als vorig jaar online gehouden moest worden, werd het door de versoepelingen van de coronamaatregelen gelukkig mogelijk om dit event weer op locatie, in het Academiegebouw, te organiseren. Deelnemers konden zich aanmelden voor een dagdeel op locatie en de rest van het programma kon online worden gevolgd via de livestream. Mede dankzij de livestream waren er ongeveer 250 deelnemers bij deze editie van de Onderwijsparade.

foto: Lize Kraan

Docenttalenten aan het woord

Na een openingswoord van rector Henk Kummeling die ook de bijdrage van studentassessor Merel Dekker voor zijn rekening nam aangezien zij getroffen was door corona, werden de drie UU Docenttalenten aan het woord gelaten. Zij werden geïnterviewd door gespreksleider Jennifer Reinhard. De talenten introduceerden zichzelf en kregen daarna uitgebreid de gelegenheid om te reflecteren op vragen die studenten van tevoren hadden ingediend. Zo werd er dieper in gegaan op wat interdisciplinariteit in het onderwijs betekent. Een van de vragen was: wat denk je dat de grootste uitdaging van de universiteit wordt de komende vijf jaar? Vanuit de zaal en via de livestream mocht het publiek hier ook op reageren. Belangrijkste zaken die genoemd werden waren: studentenwelzijn en de werkdruk onder docenten, naast het fenomeen dat er veel tijdelijke contracten zijn voor docenten wat de continuïteit niet altijd ten goede komt. Dit interactieve deel gaf dan ook voldoende gespreksstof, waarin de docenten bevlogen spraken over hun studenten en onderwijs en wel duidelijk werd waarom juist zij dit jaar als Talent waren geselecteerd.

foto: Lize Kraan

Workshoprondes

In de verschillende workshoprondes werden innovatie en scholarship op verschillende manieren vormgegeven. Er waren maar liefst 14 verschillende workshops op locatie en vier online. Hieronder volgt een korte impressie van vijf verschillende workshops.

Challenge Based Learning Game: tijdens deze workshop gingen de deelnemers na een korte introductie in kleine groepjes aan de slag met een onderwijsontwerp waarbij per leerdoel (competentie) passende leeractiviteiten geselecteerd werden en deze geplaatst werden op een tijdlijn. Dit leidde tot waardevolle en levendige discussies over bijvoorbeeld: hoe beïnvloedt de challenge je onderwijsontwerp? Hoe dragen dezelfde leeractiviteiten bij aan andere competenties, afhankelijk van het moment waarop je ze toepast in de cursus en wanneer moet je ze dan plaatsen? Hoe leer je studenten omgaan met onzekerheid, maar geef je ze toch voldoende begeleiding? Hoe ga je zelf als docent eigenlijk om met de onzekerheid die inherent is aan Challenge Based Learning?

Living Pasts: een innovatieve cursus waarin docenten en studenten van verschillende disciplines in co-creatie de geschiedenis van Utrecht tot leven te brengen met digitale middelen. De studenten vertelden over een escape room die ze hadden ontwikkeld voor het Museum van Zuilen waardoor je meer te weten komt over de werkspoorfabriek. Tijdens de workshop konden de deelnemers ook zelf een aantal puzzels oplossen.

foto: Lize Kraan

Workshop Virtual Reality (VR) en Augmented Reality (AR) in je onderwijs: begeleid door onderwijsinnovator Beerend Hierck van faculteit Diergeneeskunde, konden deelnemers zelf ervaren hoe studenten met behulp van een AR-bril de anatomie van een rat in 3D kunnen bestuderen.

How to SoTL?! Tijdens deze sessie hebben docenten kennis gemaakt met het bevragen van hun onderwijs. Drie pitches werden gegeven over afgeronde SoTL-projecten, door docenten van respectievelijk de faculteiten Geneeskunde, Geesteswetenschappen en Sociale Wetenschappen. Dit zorgde voor een levendig debat, waarbij de zojuist geleerde SoTL-theorie werd toegepast op de pitches. Waren ze methodologisch verantwoord? Waren studenten betrokken bij de projecten? En maakten ze gebruik van reeds bestaande praktische of theoretische inzichten? De uitwisseling tussen collega-docenten liet meteen nieuwe SoTL-ideeën ontstaan. Klik hier voor de abstracts van alle SoTL projecten.

Learning Spaces: hierin werd gebouwd aan de campus van de toekomst. Op elke tafel lag een berg Lego. Aan de hand van de trends en principes van de UU over Learning Spaces, konden deelnemers een optimale lesruimte bouwen. Daarbij kwam ruimte voor community-vorming veel terug. Er werd besproken wat dat dan vraagt van de gebouwen. De workshop was een co-creatie tussen het projectteam Future Learning Spaces en collega’s van Vastgoed en Campus.

foto: Lize Kraan

Teaching and Learning Collection

Een opvallende verschijning stond op de binnenplaats en later in zaal 1636 van het Academiegebouw: een witte kubus waarin je de Teaching and Learning Collection (voorheen: de Educational Database) kon ervaren. Deze is bedoeld voor docenten en iedereen die betrokken is bij of belangstelling heeft voor academisch onderwijs. De collectie bevat basiskennis over academisch onderwijs en resultaten van innovaties die door docenten zijn geïnitieerd. De collectie kan gebruikt worden als inspiratie voor eigen onderwijs en voor het opstarten van een eigen onderzoek naar onderwijs.

Bekijk hieronder de video waarin het gebruik van de collectie geïllustreerd wordt.

Video Teaching and Learning Collection
v.l.n.r.: Danny Broere, Ronald Bleys en David Onnekink / foto: Lize Kraan

Bekendmaking winnaars Docentprijzen

De inspirerende middag kreeg na een workshopronde een vervolg met het bekendmaken van de winnaars van de UU Docentenprijzen. Voor het academisch jaar 2021/2022 hadden studenten 34 docenten voorgedragen voor de Docentenprijzen. Hieruit werden door de jury drie kandidaten voor Docent van het jaar en drie kandidaten voor Docenttalent van het jaat geselecteerd. Juryvoorzitter prof. dr. Ronald Bleys stelde de kandidaten voor. De winnaars werden bekend gemaakt met het tonen van filmpjes waarin de zes genomineerden kort werden voorgesteld. David Onnekink, docent bij Geschiedenis (faculteit Geesteswetenschappen) heeft de prijs Docent van het Jaar 2022 gewonnen. Danny Broere, docent bij Scheikunde (faculteit Bètawetenschappen) is verkozen tot Docenttalent van het Jaar 2022. Zij zullen de prijzen in ontvangst nemen tijdens de Dies Natalis.

De levendige en feestelijke dag werd afgesloten met een verhaal over meesterschap door Laurens Knoop van School of Life. En last but not least: er was eindelijk weer een echte borrel op locatie met volop ruimte om bij te praten en na te genieten van de dag.

Livestream opening en in gesprek met de Docenttalenten
Livestream uitreiking Docentenprijzen en afsluiting