Centre for Academic
Teaching and Learning
|
|
|
Grand Opening nieuwe locatie CAT – 12 oktober 16:00 uur |
Het Centre for Academic Teaching and Learning (CAT) gaat verhuizen! Vanaf 4 september zijn we te vinden aan de Bolognalaan 101. Op donderdag 12 oktober is iedereen vanaf 16:00 uur welkom om de nieuwe locatie te bekijken tijdens de Grand Opening. Zet deze datum vast in je agenda! |
Educate-it gaat samen met het Centre for Academic Teaching and Learning |
Het UU-brede programma Educate-it is onlangs als organisatieonderdeel ondergebracht bij het Centre for Academic Teaching and Learning (CAT). Dit betekent dat niet alleen de collega’s, maar ook de diensten en de ondersteuning die Educate-it aan docenten biedt nu onderdeel uitmaken van het CAT. Om de communicatie naar docenten en andere geïnteresseerden eenduidig te houden, wordt de naam Educate-it uitgefaseerd. Voor de docenten verandert er uiteraard niets, zij kunnen voor alle ondersteuning en diensten terecht bij het Centre for Academic Teaching and Learning. |
Nieuw docentontwikkelaanbod |
Ook in 2023-2024 organiseert het Centre for Academic Teaching and Learning (CAT) weer interessante workshops en webinars (W&W). Zo kun je in september bijvoorbeeld sessies volgen over activerende werkvormen en het bevorderen van actief leren, over digitaal toetsen en over wat je als docent kunt doen om je studenten zo goed mogelijk te motiveren. Het complete jaaraanbod is al bekend, dus bekijk vooral welke workshops je komend jaar wilt volgen en meld je aan. |
|
|
|
Meld je aan voor het Peerobservatie-programma voor docenten |
Doceren is vaak een individuele aangelegenheid: what happens in the classroom, stays in the classroom. Lijkt het je fijn om eens bij een andere docent mee te kijken? Of wil je graag dat een andere docent bij jou meekijkt om feedback te kunnen geven? Dat kan met het Peerobservatie-programma. Het programma bestaat uit drie bijeenkomsten en meerdere observatierondes en vindt plaats in periode 2 en 3 van collegejaar 2023-2024, voorwaarde voor deelname is dat je lesgeeft in die periode. |
Tweede leergang Community Engaged Learning: inschrijving open voor docenten |
In februari 2024 start de tweede editie van de leergang Community Engaged Learning (CEL). De leergang is bedoeld om docenten te ondersteunen bij het geven en ontwikkelen van CEL-onderwijs. CEL is onderwijs waarin studenten, docenten en externe partners samenwerken aan gedeelde maatschappelijke vraagstukken. Wil jij je verdiepen in CEL en handvatten om aan de slag te gaan? Lees dan verder en meld je aan voor de leergang.
|
|
|
|
Comeniusvoorstel indienen? Leer van laureaten en oud-commissieleden |
Afgelopen zomer is de nieuwe call for proposals van het Comeniusprogramma verschenen. Wat maakt een voorstel voor dit onderwijsinnovatieprogramma kansrijk? Ga tijdens een lunchbijeenkomst op donderdag 31 augustus in gesprek met Christel Lutz en Annerieke Oosterwegel die het afgelopen jaar succesvol een aanvraag deden. Ook zijn er collega’s aanwezig die in de beoordelingscommissie van Comenius hebben gezeten en kun je procedurele vragen stellen. Schrijf je nu in. |
Deadline aanvragen Future Learning Spaces voor semester 2 is 4 september! |
Wil je in semester 2 (2023-2024) gebruik maken van een Future Learning Space (FLS) in je reguliere onderwijs of ben je op zoek naar een bijzondere locatie voor leeractiviteiten in je les? Neem dan contact op via fls@uu.nl of geef door aan je facultaire roosterbureau welke FLS je zou willen gebruiken. |
|
|
Blijf op de hoogte over de webinars in de reeks OvP Behind the Scenes |
Het volgende webinar in de reeks ‘’OvP Behind the Scenes’’ vindt plaatst op 28 september van 10:00 tot 11:00. Dit webinar gaat verder in op het vormgeven van onderwijs voor professionals. Verdere informatie over de invulling van het webinar volgt nog. Wil jij op de hoogte gehouden worden? Schrijf je dan hieronder in voor onze maillijst. We hopen je te zien op 28 september.
|
|
|
Call for proposals: aan de slag met onderwijsinnovatie via USO |
In oktober is het weer mogelijk om een aanvraag in te dienen voor een interfacultair USO-project. Docenten kunnen zich melden als consortiumlid. Als je al een idee hebt én projectleider zou willen zijn, kun je je met een globaal idee aanmelden als consortiumleider. Een consortium co-leiderschap behoort ook tot de mogelijkheden. Laat je inspireren door de mogelijkheden en lees het interview met Jasper van Winden: “Het is een fantastische en leerzame ervaring om samen met collega’s een project neer te zetten waarbij je echt samen je steentje bijdraagt om het onderwijs beter te maken.” |
|
Bo van Leeuwen is emerging scholar van ISSOTL |
Bo van Leeuwen, junior docent en promovendus bij de faculteit Diergeneeskunde, is emerging scholar van de International Society for the Scholarship of Teaching and Learning (ISSOTL) geworden. Het doel van ISSOTL is om onderzoek te stimuleren en bevindingen te verspreiden over wat postsecundair leren en onderwijzen verbetert en verduidelijkt. ISSOTL erkent het belang van het betrekken van opkomende wetenschappers die geïnteresseerd zijn in SoTL. Bo: ‘’Ik wilde graag evidence-informed, innovatieve onderwijsmethoden uitproberen om mijn studenten te ondersteunen. Nu ben ik een trotse SoTL-ambassadeur binnen mijn faculteit.’’ Dit jaar vindt de jaarlijkse ISSOTL conferentie plaats in Utrecht van 8 t/m 11 november 2023. |
Interdisciplinair onderwijs ontwerpen met constructive alignment |
Het idee om een les, cursus of programma met een interdisciplinaire invalshoek te ontwikkelen ontstaat vaak binnen een groep enthousiaste docenten uit verschillende vakgebieden. Het kan vervolgens lastig zijn om de gedeelde visie te vertalen naar concreet onderwijs. Carien Lansink en Marjolein Cremer (Onderwijsadvies & Training) leggen uit hoe de algemene principes van constructive alignment kunnen helpen om een sterke basis te leggen voor interdisciplinair onderwijs. |
|
|
Nieuw stappenplan Learning Analytics |
Learning analytics kan worden omschreven als het meten, verzamelen, analyseren en rapporteren van gegevens van studenten en hun omgeving, om zo het onderwijs en de omgeving waarin het onderwijs plaatsvindt te begrijpen en te optimaliseren. Maar hoe start je een LA project? Binnen de UU is een LA team samengesteld dat hierbij ondersteunt en nu ook een stappenplan heeft ontwikkeld. In dit stappenplan wordt rekening gehouden met privacy van studenten en de ontwikkeling en beveiliging van nieuwe tools. Denk je een idee te hebben voor een LA project? Neem dan contact met ons op via learninganalytics@uu.nl. |
Uit de docentencommunity T@UU |
Welzijn is geen ik-probleem |
Tijdens de afgelopen Teaching and Learning Inspiration Days organiseerden T@UU-raadslid Marij Swinkels en T@UU-projectleider Femke van de Glind een sessie over het welzijn van studenten en medewerkers van de UU. De sleutel tot de sessie was het weerleggen van het idee van welzijn als een individuele kwestie en in plaats daarvan het erkennen van het feit dat deze kwestie in een grotere context bestaat. De inspiratie voor deze sessie kwam van het USO-project ‘Werken aan je welzijn’, waarin medewerkers en studenten gezamenlijk welzijnsvraagstukken verkenden. Benieuwd naar wat er tijdens de sessie besproken is? |
|
|
|
Uit de Teaching and Learning Collection |
Voor het eerst een project managen |
Binnen de universiteit is er veel ruimte voor onderwijsontwikkeling. Heb je een goed idee, dan kun je daar een aanvraag voor indienen. Na goedkeuring komt dan de vraag: Wat nu? Hoe manage je zo'n project? Dit artikel licht de basisaspecten van projectmatig werken toe en beschrijft een paar struikelblokken waar andere projectleiders over zijn gevallen. |
|
|
|
|