|
|
| Biomedische wetenschappen
Nieuws
2022-2023
|
|
|
|
|
|
|
Aan het woord: Simone Schut over de BSA
|
Je kon dit weekend geen krant openslaan of nieuwssite openen of je kwam het tegen: DE BSA. To have or not to have? Voors en tegens zijn aan alle kanten te lezen, met allemaal valide argumenten. Onderling stuurden mijn collega's en ik die berichten over en weer. Wat moeten en kunnen wij hiermee? En ook wij betogen nu onze verschillende meningen hierover.
Allicht heb jij hier ook een mening over. Helpt de BSA je juist als een duwtje in de rug? Of werkt het tegen je als een extra drempel met daardoor extra stress? Waarschijnlijk zijn ook jullie ervaringen verdeeld. Want ook jullie zijn niet allemaal hetzelfde, hebben jullie andere wensen en andere behoeftes. Ik geloof eigenlijk niet dat we, als we maar lang genoeg discussiëren, deze vraag sluitend kunnen beantwoorden met een voor of tegen. Er zijn zoveel factoren die meespelen bij hoe goed jullie je voelen, hoe effectief jullie kunnen studeren en hoeveel wij kunnen meebewegen. Maar is het nodig om het helemaal te doorgronden voordat we iets gaan doen? Dat is stiekem wel mijn neiging trouwens, hoor, eerst alles willen snappen. Voelt zo lekker veilig!
Helaas heb ik voorlopig ook geen idee waar we naartoe gaan, maar ik pleit wel voor dit: laten we uitgaan van elkaars goede bedoelingen. En laten we geloven dat we het niet precies hoeven te snappen waar het 'mis' gaat voordat we een stap zetten. Laten we uitgaan van wat binnen onze controle ligt en tegelijkertijd het aandurven om misschien iets te proberen wat buiten onze grenzen lijkt te liggen. Is dat niet spannend? Onwijs, ja! Niet altijd leuk? Misschien wel, ja. Waardevol? Dat zeker!
Maakt het trouwens ook makkelijker om even te stoppen met nadenken en de zon in te gaan, want die heb ik ernstig gemist.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Investeren in positieve docent-student interactie, help jij mee?
|
Doe mee aan een onderzoek over het interpersoonlijke gedrag van docenten aan de universiteit tijdens werkgroepen en colleges. We zijn met name benieuwd wat volgens jou een prettige manier is hoe een docent lesgeeft. Lees meer en vul de korte vragenlijst in.
|
|
|
|
|
|
Wat doet de opleidingscommissie met studenteninspraak?
|
Studenteninspraak staat centraal binnen het functioneren van de opleidingscommissie. Als student-lid hebben wij automatisch een positie in de jaarvertegenwoordiging, via wie we direct in contact staan met medestudenten en cursuscoördinatoren. Dit doen wij door het verzamelen van alle cursusevaluaties en jaar overstijgende studentzaken via de jaarvertegenwoordigingen, die we vervolgens en via de opleidingscommissievergadering doorkoppelen naar hogerop. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de hoge studiedruk binnen onze opleiding.
Als student kun je ook zelf een heleboel doen om ervoor te zorgen dat jouw stem meetelt. Een manier is door het invullen van de cursusevaluaties! De data die gegenereerd wordt uit deze evaluaties heeft enorm veel waarde voor het waarborgen en verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. Door het geven van feedback op het onderwijs kun jij er als student voor zorgen dat de cursus het jaar na jou verbetert. Verder geven de cursusevaluaties inzicht in cursus overstijgende problemen. Uiteindelijk komt het invullen van de evaluaties dus ook de kwaliteit van jouw eigen onderwijs tegemoet!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Deze week start Dit zijn wij, een UMC Utrecht brede campagne over sociale veiligheid – (on)gewenst gedrag, gericht op alle studenten én medewerkers van het UMC Utrecht. Hiermee werken we aan een stimulerende, inclusieve en sociaal veilige omgeving waar we open naar elkaar zijn en het beste in elkaar naar boven halen. Dit zijn wij, dat zijn wij samen. Doe je mee? Lees meer informatie op de studentenwebsite of bekijk onze website!
|
|
|
|
|
|
Wat zijn jouw ervaringen bij de UU?
|
Voor het project Belonging@UU willen we studenten vragen naar ervaringen bij de Universiteit Utrecht. We stellen je vragen over je ervaringen en uitdagingen waarmee je te maken kreeg aan het begin van je studie, zoals het gevoel deel uit te maken van een gemeenschap in een grote instelling of de communicatie met docenten.
Lees meer en meld je aan!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gezocht: practicum-assistent voor de cursus Onderzoeksmethoden (Thema 3)
|
Ben jij een derde- of hogerejaars student Biomedische wetenschappen en lijkt het jou leuk om studenten te begeleiden bij het uitvoeren van practica?
Dan is deze vacature iets voor jou!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Meld je aan voor het Honoursprogramma BMW
|
Op vrijdag zijn e-mails verstuurd naar de top 20% van studenten (45 studiepunten, cijfer 7,5+) voor het Honoursprogramma BMW. Als je niet tot de top 20% behoort maar wel interesse hebt, kun je je nog aanmelden. Stuur vóór donderdagochtend 1 juni (12.00 uur) een mail met CV en motivatiebrief naar Mevr. Ellen Visser-de Sain via secretariaatBMW@umcutrecht.nl.
|
|
|
|
|
|
|
|
Tijdens de opening van het academisch jaar wordt de studentenprijs maatschappelijke impact uitgereikt aan een UU-student of groep studenten die naast de studie heeft uitgeblonken op maatschappelijk vlak. De deadline voor de voordracht is 1 juni. Heb jij jezelf of iemand anders in gedachte? Lees meer en vul het formulier in!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
In het kader van studentenwelzijn worden er diverse workshops en trainingen aangeboden bij BMW. In het nieuwe jaar worden er weer activiteiten gepland.
|
|
|
|
Activiteiten op een rijtje
|
|
|
|
|
|
|
|
Digitale studiegids
Op onze studentensite vind je alle informatie over de opleiding. We raden je aan om er geregeld een kijkje te nemen. Je vindt er veel informatie over het studieprogramma en de mogelijkheden die je hebt om het meeste uit jezelf en je studie te halen. Daarnaast vind je er diverse reglementen en contactinformatie.
|
|
|
|
Volg ons op social media
De opleiding is ook actief op social media. Daar delen we allerlei interessante activiteiten, nieuwtjes en vacatures. Volg ons op:
Op de studentensite van de UU houden we het nieuws en de agenda van de BMW bij. Daarnaast vind je er alle activiteiten die universiteitsbreed georganiseerd worden.
|
|
|
|
|
|
|
|