Meld je aan voor het OnderwijsFestival op 6 maart 2025 |
Op donderdag 6 maart vindt het jaarlijkse OnderwijsFestival plaats. Dit evenement is hét podium voor de UU-onderwijscommunity om samen te komen. De aanmeldingen gaan hard, dus registreer je snel voor het ochtend- en/of middagprogramma om jezelf te verzekeren van een plek! Het belooft wederom een bruisende dag te worden, met een rijkgevuld programma. Wil je graag op weg geholpen worden met het creëren van een passend dagprogramma voor jezelf? Bekijk ter inspiratie de programmasuggesties passend bij jouw interesses. We zien je graag op 6 maart in het Academiegebouw! |
| |
Blijf jezelf ontwikkelen als docent |
Als docent kun je gebruikmaken van allerlei soorten ontwikkelaanbod op het gebied van onderwijs, georganiseerd door het Centre for Academic Teaching and Learning (CAT). Van cursus tot leergang en van workshop tot webinar. Binnenkort vindt een aantal workshopreeksen plaats over het voeren van gesprekken over moeilijke of gevoelige onderwerpen, waar aandacht besteed wordt aan hoe je dit als docent kunt begeleiden. Daarnaast zijn er diverse workshops gericht op het kennismaken en leren werken met het nieuwe Learning Management Systeem Brightspace. Bekijk vooral het complete aanbod! |
30 jaar Docentenprijzen aan de UU |
“Dat de Universiteit Utrecht de Docentenprijzen al 30 jaar toekent, betekent dat onderwijs heel belangrijk is voor onze universiteit” vertelt Leen Dorsman, emeritus hoogleraar universiteitsgeschiedenis en winnaar van de Docent van het Jaar prijs 1999/2000. Hij blikt samen met de winnaar 2007/2008, emeritus hoogleraar psychologie Liesbeth Woertman, terug op 30 jaar Docentenprijzen en onderwijs aan de UU. Op 6 maart worden de Docentenprijzen 2024/2025 bekendgemaakt op het OnderwijsFestival. |
| |
‘’In Utrecht is er aandacht en waardering voor onderwijs als academische taak’’ |
In de jaren negentig begon de Universiteit Utrecht een ‘onderwijsoffensief’. Onderzoek was zo dominant geworden in universitaire carrières, dat de kwaliteit van onderwijs eronder begon te lijden. Er werd geïnvesteerd in docenten en initiatieven van individuele docenten om het onderwijs te verbeteren, vonden hun weg naar de hele universiteit. Sommige Utrechtse ideeën vielen zelfs landelijk in vruchtbare aarde, zoals de Basiskwalificatie Onderwijs die sinds 2008 door alle Nederlandse universiteiten wordt gebruikt. Die inspanningen blijven niet onopgemerkt. In een recent internationaal onderzoek wordt de UU het vaakst genoemd als inspirerend voorbeeld door experts in het onderwijsveld.
|
Vraag uiterlijk maandag 10 maart een Future Learning Space aan voor semester 1 (2025-2026) |
Wil je in semester 1 (2025-2026) gebruik maken van een Future Learning Space in je reguliere onderwijs of ben je op zoek naar een bijzondere locatie voor leeractiviteiten in je les? Neem dan contact op via fls@uu.nl welke FLS je zou willen gebruiken. Vanwege de planning van de UU-brede onderwijsroostering is het belangrijk om de aanvraag voor semester 1 (2025-2026) uiterlijk 10 maart door te geven! |
| |
Twee nieuwe Senior Fellows, Centre for Academic Teaching and Learning benoemd
|
Per 1 september 2025 worden twee nieuwe Senior Fellows benoemd door het College van Bestuur: dr. Sigrid Merx (Geesteswetenschappen) en dr. Patrick Witte (Geowetenschappen). Gedurende hun Senior Fellowship werken zij aan een faculteits- en/of universiteitsbreed thema om het onderwijs te verbeteren, zetten zij zich in voor docentontwikkeling en verdiepen hun kennis op onderwijswetenschappelijk gebied. Benieuwd naar hun plannen? |
Per 1 februari 2025 hebben alle docenten toegang tot Brightspace, waar ze in hun ‘sandbox’ kunnen ervaren hoe Brightspace werkt en alle functionaliteiten kunnen uitproberen. Een prettige en veilige manier om vertrouwd te raken met ons nieuwe Learning Management Systeem (LMS), waar al het onderwijs van de UU per september 2025 op wordt gegeven. |
| |
Studenten als docenten: Zo pakken andere universiteiten dat aan
|
Studenten verzorgen steeds vaker onderwijsactiviteiten op hbo’s en universiteiten. Het inzetten van deze Students as Teachers (of SAT’s) kan van grote meerwaarde zijn voor de onderwijsorganisatie, mits ze goed worden voorbereid en afgebakende taken hebben. Het project Student Kwalificatie Onderwijs (StuKO) bracht de succesfactoren in kaart, en maakte een boekje met inspirerende voorbeelden van hoe SAT’s van verschillende onderwijsinstellingen worden begeleid en getraind. |
| |
Acht Community Engaged Learning projecten gehonoreerd met subsidie
|
Dit najaar zijn acht projecten gehonoreerd met een subsidie vanuit het Community Engaged Learning (CEL) ondersteuningsfonds. Studenten en docenten werken in de CEL-projecten samen met externe partners aan maatschappelijke vraagstukken, uiteenlopend van werken met Bellingcat aan open-source onderzoeken tot een internationale samenwerking om verhalen uit Queer geschiedenis aan het licht te brengen. |
Hoe ondersteun je studenten die in een vreemde taal studeren?
|
Een opleiding volgen met Engels als voertaal kan uitdagingen opleveren voor studenten die het Engels niet als moedertaal hebben. Bijvoorbeeld bij het verwerken van academische teksten, het deelnemen in colleges en het voorbereiden van toetsen. Marije Stolte en Ivana Brasileiro Reis Pereira (Onderwijsadvies & Training) geven tips over wat je als docent kunt doen om deze studenten te ondersteunen. |
| |
Uit de Teaching and Learning Collection |
Betrek jij je studenten al bij de evaluatie, ontwikkeling of uitvoering van jouw onderwijs? |
Het betrekken van studenten bij jouw onderwijs kan met verschillende rollen, op meerdere niveaus en verscheidene manieren. Binnen de Universiteit Utrecht zijn er veel initiatieven waar studenten op innovatieve manieren worden ingezet om het onderwijs samen vorm te geven of te verbeteren. Deze initiatieven worden verzameld in de Teaching and Learning Collection. Heb jij nog een ander leuk initiatief? Mail dan naar cat@uu.nl. |
| |
Leiderschap in Cultuur (LinC) is een succesvolle leergang voor professionals. Uit evaluatieonderzoek heeft USBO zeven ontwerpprincipes gehaald. Paul Adriaanse: “Deze ontwerpprincipes dragen bij aan de effectiviteit van onze LinC-programma’s, maar ze kunnen ook relevant zijn voor andere cursussen voor professionals.” Het gaat om vertragen en uitzoomen, werkbaarheid, diverse werkvormen, alternatieve perspectieven, reflectie, continue begeleiding en werken in en met netwerken. |
| |
|
|
|