|
|
ENGLISH VERSION
Voeg info@mailings.uu.nl toe aan je veilige afzenders of adresboek om er zeker van te zijn dat je nieuwsbrieven van de Universiteit in de inbox ontvangt. Op http://veiligeafzender.nl/ lees je hoe je een e-mailadres toevoegt als veilige afzender in applicaties zoals Gmail, Outlook en Apple Mail.
|
|
|
|
|
|
Meld je nu aan voor de Onderwijsparade - 10 Maart 2022 – Innovation and scholarship: driving force of our education
|
Op donderdag 10 maart 2022 vindt de jaarlijkse Onderwijsparade plaats. Tijdens deze dag zet de Universiteit Utrecht haar onderwijs in de spotlights. De docentenprijzen worden bekendgemaakt, er zijn lezingen en workshops over het thema Innovation and scholarship: driving force of our education. Er zijn bijzondere presentaties over challenge based learning, team-leren en workshops over evidence informed education. Zet de Onderwijsparade 2022 via deze link in je agenda! De Onderwijsparade 2022 vindt plaats in het Academiegebouw, afhankelijk van de coronamaatregelen in een hybride of online vorm.
|
|
|
|
|
|
|
Versterk-je-onderwijs-week en aanbod Webinars en Workshops
|
Meer weten over de nieuwste onderwijstools, inspirerende webinars bijwonen, bijpraten met collegadocenten, je presentatieskills verbeteren als je een kennisclip maakt? Dit en nog veel meer vind je in het online aanbod van de Versterk-je-onderwijs-week (31 januari t/m 4 februari) en in het aanbod Webinars en Workshops dat van februari tot en met juni loopt. Het aanbod voor februari staat al online.
|
|
|
|
|
|
|
|
Nominaties Docentenprijzen 2022 bekend
|
Om docenten te stimuleren hun onderwijs continu te verbeteren en ze ook daarvoor te waarderen, reikt de Universiteit Utrecht sinds 1994 de docentenprijzen uit. Voor beginnende docenten (maximaal 5 jaar ervaring) is er de prijs ‘Docenttalent van het jaar’, voor ervaren docenten de ‘Docent van het jaar’. Voor beide categorieën zijn dit jaar drie docenten genomineerd. Criteria bij de selectie waren bijvoorbeeld de onderwijsvisie van de docent, het creëren van interactie met studenten en de rol van de betreffende docent in het team.
|
|
|
|
|
|
Special Interest Groups (SIG) richten zich op een gedeelde interesse van docenten, relevant voor het onderwijs. Zo richt de SIG SoTL zich op onderzoek naar eigen onderwijs en organiseert de SIG Onderzoeksvaardigheden binnenkort een symposium over laboratoriumonderwijs. En ben je benieuwd hoe duurzaamheid verwerkt kan worden in onderwijs? Sluit je dan aan bij de nieuwkomer Duurzaamheid in Onderwijs! Heb jij ook een relevante interesse en wil je je netwerk vergroten? Word dan onderdeel van een SIG of start er zelf eentje!
|
|
|
|
|
|
|
|
Register now: Interdisciplinary Education Programme
|
Are you interested to broaden your experience with interdisciplinary courses or learning activities? Or do you want to set up an interdisciplinary course, minor or programme? This interdisciplinary education programme offers didactic tools and a broad network of colleagues for teachers who are (or want to become) involved in interdisciplinary education in various context. The programme will be given in English. Register before 15 February 2022.
|
|
|
|
|
|
|
Call for prosals - EPIC: On the digital transformation in higher education
|
Are you an educational innovator? Are you pioneering innovative technology in your education? Then EPIC is for you! EPIC is the Educational Pioneers and Innovators Conference. EPIC is aimed at sharing and accelerating innovative practices in higher education worldwide. What digital transformations in higher education are currently taking place? What are the global trends in technology-enhanced innovation in higher education? The conference will take place on 30 & 31 May, and 1 June 2022. Would you like to provide a session at EPIC? The call for proposals is now open!
|
|
|
|
|
|
Nieuws van de Senior Fellows:
Gönül Dilaver nieuwe opleidingsdirecteur van Biomedische wetenschappen
|
|
|
Gönül Dilaver wordt per 1 januari 2022 de nieuwe opleidingsdirecteur van de interfacultaire bacheloropleiding Biomedische wetenschappen. Zij was de afgelopen jaren werkzaam bij de masteropleiding Biomedical Sciences en binnen de interfacultaire Graduate School of Life sciences , waar zij vele rollen vervulde: opleidingscoördinator, onderwijsinnovator en de laatste jaren als universitair hoofddocent en principal investigator. Sinds 2019 is zij tevens Senior Fellow van de Universiteit Utrecht op het thema diversiteit en inclusie.
|
|
|
|
|
|
Nu open: call Grote vragen in het hoger onderwijs
|
De subsidieronde Grote vragen in het hoger onderwijs stimuleert praktijkgericht onderzoek naar vragen die relevant zijn voor de gehele hoger onderwijssector in Nederland. De call is nu geopend. De procedure voor het onderzoeksprogramma Grote vragen in het hoger onderwijs 2021 bestaat uit drie fases. In fase 1 worden projectleiders geselecteerd. De deadline voor het indienen van intentieverklaringen is 8 februari 2022.
|
|
|
|
|
|
|
Subsidie OCW: Virtuele Internationale Samenwerkingsprojecten
|
Met de subsidie Virtuele internationale samenwerkingsprojecten kunnen hogescholen en universiteiten Nederlandse studenten de kans geven om vanuit Nederland internationale ervaring op te doen. De subsidie is bedoeld voor docenten en onderwijskundigen. Met de subsidie kunnen zij een virtueel internationaal samenwerkingsproject ontwerpen, ontwikkelen en implementeren of herzien. Ben je geïnteresseerd maar wil je eerst meer informatie? Meld je dan aan voor de online VIS-informatiesessie op 1 februari van 17.00 tot 18.30 uur. Aanmelden kan door een mail te sturen naar: e.m.m.bosscha@minocw.nl. Vermeld daarin je naam, instelling, mailadres en telefoonnummer.
|
|
|
|
|
|
|
|
Uit de docentencommunity TAUU
|
|
|
Podcast serie: Ik vertrek
In deze podcast maak je kennis met de tijdelijke docenten van de UU. Wat drijft ze om zich met hart en ziel in te spannen voor goed academisch onderwijs? Stef Dingemans en Sanne Frequin vragen hen het hemd van het lijf over hun colleges, collega's, studenten en ook over hun positie op de universiteit. Een tijdelijk docent moet immers vaak noodgedwongen vertrekken. Hoe ervaren ze dat? In deze aflevering vertelt UU-docent en Veni-onderzoeker Keltisch en klassieke talen Nike Stam over haar onderwijservaringen.
|
|
|
|
|
|
Verduurzaming van jouw onderwijs – nieuwe online module
|
Als docent bijdragen aan een duurzamere UU? Dat kan heel eenvoudig. Zowel kleine als grotere acties kunnen helpen om de ecologische voetafdruk van jouw cursus of jouw (onderwijs)werkzaamheden te verkleinen. Benieuwd naar wat jij kan doen? Volg dan de online module ‘Verduurzaming van jouw onderwijs’.
|
|
|
|
|
|
|
“Je wilt met je onderwijs impact bereiken in het werkveld”
|
Hoe ontwerp je Onderwijs voor Professionals (OvP)? Welke werkvormen werken het beste? En hoe begeleid je professionals in hun leerproces? Een groep van negen UU-docenten uit verschillende faculteiten ging met deze vragen aan de slag tijdens de pilot leergang Didactiek voor Onderwijs voor Professionals, die aangeboden werd vanuit het CAT. Nieuwsgierig naar de opbouw van de leergang of de ervaringen van de deelnemers?
|
|
|
|
|
|
|
|
Centre for Academic Teaching wordt: Centre for Academic Teaching and Learning
|
Het Centre for Academic Teaching (afgekort: CAT) is in korte tijd een bekend begrip binnen de UU geworden. Naar aanleiding van een uitgebreide en succesvolle interne en externe review van het CAT, uitgevoerd en afgerond in 2021, is besloten om ‘learning’ als begrip aan de naam toe te voegen. Leren is immers het doel waar alle activiteiten voor de docent en het onderwijs uiteindelijk om draaien. Daarnaast is het internationaal gebruikelijk om Teaching and Learning als één begrip in de naam van soortgelijke centra terug te laten komen.
|
|
|
|
|
|
|
Uit de Educational Database
|
The Westerveld Framework for interprofessional feedback
To foster feedback engagement, an essential task for educators is supporting learners in receiving, making sense of, and using feedback information. Giving feedback information (by peers, colleagues, and faculty), should facilitate that same understanding and actionability. Dialogue – the ongoing exchange of ideas and information – can be a vehicle for this process, especially in practice settings, where the roles of giver and user of feedback information can swiftly and dynamically alternate. The Westerveld framework contains feedback dialogue principles for both the user-, and giver side of this dynamic process represented by seven central criteria.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|