Blijf jezelf ontwikkelen als docent |
Als docent kun je gebruikmaken van allerlei soorten ontwikkelaanbod op het gebied van onderwijs, georganiseerd door het Centre for Academic Teaching and Learning (CAT). Van cursus tot leergang en van workshop tot webinar. Binnenkort vinden er bijvoorbeeld workshops plaats gericht op motivatie en zelfsturing bij studenten, hoe studenten wetenschappelijk werk in diverse disciplines kunnen integreren en hoe je jouw innovatieve onderwijsidee kunt realiseren. Ook kun je je nog aanmelden voor de leergang Interdisciplinair Onderwijs. Bekijk vooral het complete aanbod! |
Save the date: Teaching and Learning Inspiration Days 27 t/m 30 januari 2025 |
Ben jij docent en heb je behoefte aan inspiratie om je onderwijs te versterken? Kom dan naar de Teaching and Learning Inspiration Days op 27 tot en met 30 januari 2025. Tijdens deze dagen worden veel workshops en inspiratiesessies georganiseerd, verspreid over vier dagen. Al deze sessies zijn gericht op het ondersteunen en inspireren van docenten. Meld je aan om op de hoogte gehouden te worden, dan ontvang je bericht zodra het programma bekend is en je je kunt aanmelden. |
| |
Ding mee naar de UU Teamprijs Onderwijs 2025 |
Om samenwerking op het gebied van onderwijs binnen de UU te stimuleren en belonen, wordt sinds een aantal jaar de UU Teamprijs Onderwijs uitgereikt aan een team dat een bijzondere bijdrage aan het onderwijs aan de UU heeft geleverd. Belangrijk daarin is de samenwerking binnen het team en hoe dit heeft bijgedragen aan de bijzondere prestatie. Het kan gaan om een vast team of een gelegenheidsteam. De teamprestatie is dus een belangrijk element en sluit aan bij de UU-visie op erkennen en waarderen. Ben jij onderdeel van of ken jij zo’n team? Voordrachten kunnen tot 20 december worden ingediend. |
Onderwijs met maatschappelijke partners: de routekaart Community Engaged Learning helpt je op weg |
Vind je het belangrijk om maatschappelijke vraagstukken in jouw onderwijs te behandelen? En dat studenten hier ook met burgers en organisaties buiten de universiteit aan werken? Dan kan je Community Engaged Learning (CEL) toepassen in jouw onderwijs. Het programma CEL heeft een routekaart ontwikkeld om docenten en externe partners op weg te helpen met hun project. |
| |
Kom naar het panel: The Ethics of AI in Education |
Wees welkom bij het panel ‘’The Ethics of AI in Education’’, georganiseerd door Studie- en Informatiecentrum Mensenrechten (SIM), de Graduate School of Teaching en Stichting Soroptimist Vrouwenfonds. Dit evenement zat het onderwerp vanuit verschillende perspectieven belichten, en de volgende panelleden zullen spreken: dr. Felisa Tibbits, dr. Jon Verriet en dr. Jaap Baaij. Aanvullend commentaar wordt gegeven door dr. Bjorn Wansink. Het panel vindt plaats op 14 november van 15:30-17:00 uur in zaal 0.19 van 2-3 Janskerkhof. Na afloop is er tijd voor een drankje. |
Nieuwe tools voor interdisciplinair onderwijs gelanceerd |
Omdat er als docent veel op je afkomt in het (her)ontwikkelen en ontwerpen van interdisciplinair onderwijs, heeft het programma Interdisciplinair Onderwijs (IDO) twee tools ontwikkeld. Deze tools ondersteunen docenten zowel in het gehele organisatorische proces, als bij het maken van keuzes voor bepaalde leerdoelen, leeractiviteiten en toetsvormen. Beide tools zijn nu beschikbaar op de intranetpagina Interdisciplinair Onderwijs. |
| |
Materiaal delen met studenten: waar moet je rekening mee houden? |
Als docent wil je materiaal delen met jouw studenten. Bijvoorbeeld verplichte literatuur of een Powerpoint met grafieken uit een onderzoek. Materialen kunnen onder auteursrecht vallen, waarbij toestemming nodig is van de rechthebbende om het te mogen delen. Daarnaast is er ook steeds meer open materiaal beschikbaar, dat voor iedereen toegankelijk te gebruiken is. In dit artikel lees je meer over waar je aan moet denken bij het delen van materialen met je studenten. Ook worden hier informatiesessies over georganiseerd op donderdag 14 november en dinsdag 3 december. |
De mythe van de aandachtsspanne |
Dat studenten een aandachtsspanne van 15 minuten zouden hebben is een veel gehoorde uitspraak en het staat zelfs in handboeken voor onderwijsprofessionals. Maar klopt dat wel? Stel dat docenten handelen op basis van onjuiste theorieën? Steven Raaijmakers (Onderwijsadvies & Training) is voorstander van evidence-informed werken en geen liefhebber van broodjes aap. Daarom zocht hij uit welk bewijs er is voor de ideeën over de aandachtsspanne. |
| |
Uit de T@UU teacher community |
Student empowerment: de rol van de docent in het faciliteren dat studenten eigenaar zijn van hun leerproces
|
Tijdens twee sessies dook de T@UU docentencommunity dieper in het onderwerp student empowerment. Student empowerment gaat over studenten eigenaar maken van hun leerproces. Hoe kun je daar vanuit jouw rol als docent in bijdragen? In dit blog wordt beschreven welke inzichten er uit de twee sessies voortkwamen. |
| |
Uit de Teaching and Learning Collection |
UniCity: Learning Science in Society |
Dit USO-consolidatieproject komt voort uit een Comenius Leadership aanvraag. Inmiddels is UniCity als extra-curriculair onderwijs ontwikkeld en gepositioneerd binnen het Honours College. Het doel van dit project is toegankelijk onderwijs voor studenten van alle richtingen waarin zij, ook binnen hun bestaande opleidingen, de kans krijgen om maatschappelijk geëngageerd interdisciplinair onderzoek te doen samen met stadsbewoners en lokale gemeenschappen. |
| |
|
|
|