UPPER - Onderzoek en onderwijs in de farmaceutische praktijk
|
Terugblik ’23 en vooruitblik ‘24 UPPER Stagebureau
|
|
Met het einde van dit jaar in zicht, is het tijd om terug te kijken op het afgelopen jaar en kort vooruit te blikken naar het komende nieuwe jaar.
In het voorjaar hebben we een inspirerende bijeenkomst met aantal van onze toegewijde ziekenhuiscoschapbegeleiders gehouden.
|
|
|
|
Samen hebben we niet alleen ervaringen gedeeld, maar ook waardevolle inzichten opgedaan om de kwaliteit van onze coschappen verder te verbeteren. Voor aankomend jaar staat een dergelijke bijeenkomst voor de openbare farmacie op de planning. We hopen op een hoge opkomst en dat dit net zo’n vruchtbare bijeenkomst mag gaan worden.
Een belangrijke mijlpaal is de succesvolle implementatie van ons nieuwe coschapregistratiesysteem Internus. Samen met de leverancier en ICT-Beta zijn we druk bezig geweest het systeem op te zetten en de eerste testfase te doorlopen. De eerste coschapplaatsingen zijn ondertussen uitgevoerd in het systeem. Komend jaar zullen ook de coschapbegeleiders gebruik gaan maken van dit systeem door o.a. hun beschikbaarheid via dit systeem op te geven. De bijbehorende informatie volgt begin volgend jaar.
Met gemengde gevoelens hebben we enkele gewaardeerde collega praktijkdocenten zien vertrekken. We willen Kim-Lara Klerk-Bos en Fatma Karapinar bedanken voor hun toewijding en wensen hen veel succes in hun huidige baan. Tegelijkertijd hebben we met veel enthousiasme onze nieuwe collega’s Riko van Grunsven, Sanne Appelman, Ayse Dogdu en Peter ter Horst mogen verwelkomen. Gelukkig blijven onze collega's Heshu Abdullah-Koolmees en Daphne Louwerier ons team versterken. Van haar hand is afgelopen jaar een prachtige publicatie in het PW over het belang van de rol van de coschapbegeleider verschenen.
Ook dit jaar hebben we weer 2 succesvolle geaccrediteerde cursussen ‘De kunst van goede feedback’ mogen aanbieden. De cursus heeft de deelnemende coschapbegeleiders nieuwe inzichten gegeven en men heeft de opgedane kennis direct in de praktijk kunnen toepassen. Afgevaardigden van de Farmacie opleidingen in Groningen en Leiden hebben deze cursus bijgewoond, om deze vervolgens zelf ook aan te kunnen bieden. Aangezien beide cursussen waren overschreven, staan er voor het eerste kwartaal van volgend jaar alweer 2 cursussen op de planning. Nadere informatie hierover volgt snel.
We zijn verheugd te kunnen melden dat we ook dit jaar weer een aanzienlijk aantal coschapstudenten en keuzestagestudenten hebben kunnen plaatsen. In totaal hebben we 676 studenten van een plek kunnen voorzien, waarvan 387 plaatsingen in de openbare farmacie, 153 plaatsingen in de ziekenhuisfarmacie, 21 plaatsingen in de poliklinische farmacie en 115 plaatsingen voor een keuzestage in diverse organisaties, waaronder ook de apotheek. Ondanks het grote aantal te plaatsen studenten blijven we ernaar streven om met elkaar een kwalitatief hoogwaardige en veilige leeromgeving voor onze toekomstige apothekers te bieden.
We willen graag iedereen bedanken voor hun toewijding, inzet en samenwerking gedurende het afgelopen jaar. We kijken graag samen uit naar een nieuw jaar vol uitdagingen en succes.
Ewoudt, Claudia, Helma en Diane
|
|
Beoordeling van coschapstudenten Terugkoppeling resultaten vragenlijst onder coschapbegeleiders |
In november hebben we coschapbegeleiders gevraagd om een vragenlijst in te vullen. Het hoofddoel was om meer inzicht te krijgen in de ervaringen van coschapbegeleiders met het beoordelen van coschapstudenten en de mogelijke knelpunten die zij hierbij ondervinden. Daarnaast wilden we ook de behoeften aan nascholing op dit gebied in kaart te brengen.
|
|
|
|
De vragenlijst is door 84 coschapbegeleiders ingevuld. Uit de vragenlijst kwam naar voren dat vrijwel alle coschapbegeleiders (96%) zich in staat voelen om het onderscheid te maken tussen een onvoldoende en een voldoende functionerende coschapstudent. Ongeveer 88% van de coschapbegeleiders gaf aan contact op te nemen met het UPPER Stagebureau wanneer er twijfel is over het niveau van functioneren van een student. Desondanks gaf ook een deel van de apothekers (32%) aan geneigd te zijn coschapstudenten het voordeel van de twijfel te geven bij functioneren dat neigt naar een onvoldoende, terwijl 26% dat niet doet. De overige deelnemers (42%) hadden hier geen mening over.
Een deel van de coschapbegeleiders (43%) gaf aan behoefte te hebben aan een nascholing met betrekking tot de beoordeling van coschapstudenten, terwijl 25% aangaf hier geen behoefte aan te hebben. De overige deelnemers gaven aan geen mening te hebben.
Tot slot hebben we uitgevraagd of het voor coschapbegeleiders inzichtelijk is wat er met (deel)beoordelingen operationeel gebeurt. Iets meer dan een derde (36%) van de coschapbegeleiders gaf aan hier inzicht in te hebben. De overige respondenten (64%) gaven aan hierover geen mening te hebben of hier geen inzicht in te hebben.
We waarderen het dat er coschapbegeleiders bereid zijn geweest de vragenlijst in te vullen en ons zo van waardevolle feedback hebben voorzien. We zijn verheugd met de terugkoppeling dat coschapbegeleiders het UPPER Stagebureau weten te vinden voor overleg wanneer er twijfel is over een beoordeling. Desondanks hebben we de indruk dat we hierbij nog meer ondersteuning kunnen bieden. We zullen onderzoeken welke vorm hiervoor het meest geschikt is. Bovendien zullen we voor coschapbegeleiders verduidelijken wat er operationeel met (deel)beoordelingen gebeurt.
We gaan vanuit het UPPER Stagebureau aan de slag met de gekregen feedback. Wilt u meedenken over hoe wij coschapbegeleiders beter kunnen ondersteunen met het beoordelen van studenten? Neem dan contact op met het UPPER Stagebureau.
|
|
Cursus Farmaceutisch praktijkonderzoek Een leuke en leerzame ervaring!
|
|
Tussen 9 oktober en 13 november hebben 30 masterstudenten Farmacie onze keuzecursus Farmaceutisch praktijkonderzoek ter verbetering van patiëntenzorg gevolgd. In de vorige nieuwsbrief vertelden we dat het groepje dat onderzoek heeft gedaan naar informatievoorziening bij neusspraygebruik als winnaar uit de bus kwam.
|
|
|
|
Hieronder leest u hun ervaringen.
Tijdens de start van de cursus waren wij het als groep snel eens over het onderwerp: de risico’s omtrent langdurig neusspraygebruik zoals xylometazoline. Zowel in onze omgeving als tijdens ons werk in de apotheek hebben wij het (over)gebruik hiervan veelvuldig gezien. Omdat wij bekend zijn met de risico’s van het gebruik van de neussprays, wilden wij een kwantitatief onderzoek uitvoeren om het bewustzijn hierover bij een grote groep mensen in kaart te brengen.
Wij hebben een enquête opgezet en verspreid via diverse social media platforms, zoals Whatsapp, Facebook, Instagram en LinkedIn. Daarnaast hebben we hierbij ook het verzoek aan deelnemers gedaan om de enquête verder te verspreiden. Op deze manier hoopten wij een grote respons te krijgen, alsook voldoende variatie in deelnemers. Binnen een dag hadden we ons minimumaantal van 150 deelnemers al bereikt. Nadat we respons hadden van ruim 500 deelnemers binnen één week, hebben wij de dataverzameling afgesloten.
Het viel ons op dat veel deelnemers wel bekend waren met de maximale gebruikstermijn van 7 dagen, maar zich toch na het doorlopen van onze vragenlijst onvoldoende geïnformeerd voelden over het gebruik van de neussprays. Ook benoemden deelnemers het opmerkelijk te vinden dat deze neussprays vrij verkrijgbaar zijn. Wij hebben samen alle resultaten verwerkt en hiervan een populairwetenschappelijk artikel geschreven.
Zowel het uitvoeren van het onderzoek als het schrijven van de rapportage verliep vlekkeloos. We stonden altijd open voor de ideeën van elkaar en waren allemaal gedreven om een mooi eindresultaat te behalen. Naast de fijne samenwerking tijdens de cursus hebben wij het ook erg gezellig gehad met elkaar. Daarom zijn we ook na afloop van de cursus nog samengekomen om terug te blikken op een leuke tijd.
Wij zullen de ervaringen die wij hebben opgedaan met dit praktijkonderzoek meenemen naar het onderzoeksproject dat voor ons allen binnenkort op de planning staat. Het is erg handig dat wij het volledige proces van onderzoek doen tijdens deze cursus hebben kunnen doorlopen. Zo hebben wij door het uitvoeren van dit praktijkonderzoek al kennis kunnen maken met het opzetten van een onderzoek en het uitwerken van ruwe data tot een overzichtelijke weergave voor de beroepsgroep.
Al met al hebben wij de cursus als ontzettend leuk en leerzaam ervaren en zijn we ontzettend trots op ons eindresultaat.
Farah Asfad, Veerle Driessen, Pauline Hendriksen, Valérie Janssens en Lisanne van der Ploeg
|
|
|
Herhaling oproep begeleiding bij eczeembehandeling
Meewerken aan testen van toolkitmateriaal
|
In het Nationaal Constitutioneel Eczeem Project (NCEP) werken zorgverleners en patiënten samen om de zorg en informatievoorziening richting patiënten met constitutioneel eczeem te verbeteren. Eén van de doelen is om informatiemateriaal, scholing en tools te optimaliseren, zowel voor patiënten als voor zorgprofessionals.
|
|
|
|
Vanaf het voorjaar willen we nieuw toolkitmateriaal (zoals een patiëntenfolder en een webinar voor apotheekmedewerkers) in apotheken testen.
Wij zijn op zoek naar apotheken die mee willen doen aan dit pilotonderzoek.
Heeft u interesse, wilt u zich aanmelden of meer informatie ontvangen?
Neem dan contact op met Marle Gemmeke via de knop hieronder. |
Het SIDRIK-project is in volle gang!
|
Sinds februari hebben 23 apotheken zich ingezet voor het SIDRIK-project. Er zijn in het totaal al meer dan 300 patiënten geïnformeerd over het risico van het doorgebruiken van risicomedicijnen tijdens ziekte en dreigende uitdroging. Hiervoor zijn de materialen gebruikt van de SIDRIK-website. |
|
|
|
In weeknummer 45 van het Pharmaceutisch Weekblad is er een artikel gepubliceerd gerelateerd aan de SIDRIK-studie. Apothekers Annet Bruggeman en Yvette van Brouwershaven delen hun ervaringen met het implementeren van sick day adviezen in de praktijk.
Wat hebben we to nu toe geleerd?
- Het is belangrijk dat het project breed gedragen wordt in de wijk, op deze manier ondervang je zoveel mogelijk sick days. Cruciaal hierbij is ook de thuiszorg en wijkverpleging, zij kunnen een oogje in het zeil houden bij de patiënten.
- Vooraf afspraken maken over wie verantwoordelijk is voor het aanpassen van de medicijnen en wat precies de adviezen zijn is belangrijk. Er zijn hier verschillende manieren om het uit te voeren, de arts of apotheker kunnen beiden een hoofdrol spelen.
- Het informeren van patiënten kan soms lastig zijn. Patiënten hoeven niet direct iets met de informatie te doen maar moeten in actie komen wanneer zij ziek zijn. Dat blijkt lastig en herhaling van informatie, bij voorkeur vanuit verschillende zorgverleners, is hierbij erg belangrijk.
|
U ontvangt deze nieuwsbrief omdat u een relatie bent van UPPER en/of eerder de UPPER-Actueel van ons heeft ontvangen. U kunt zich afmelden via de knop hieronder.
Eindredactie: Daphne Philbert
Bezoek de UPPER-website
Afmelden
Privacyverklaring |
|
|
|
|