Winnaars beste rapportage cursus Farmaceutisch praktijkonderzoek

Onlangs is de keuzecursus Farmaceutisch praktijkonderzoek weer afgerond. Zes groepjes studenten hebben tijdens de cursus onder begeleiding een praktijkonderzoek ontworpen en uitgevoerd. Aan het einde van de cursus bepaalden studenten en docenten voor welk onderzoek de beste rapportage was gemaakt. De winnaars waren de studenten van groep 1: Doortje Böhm, Carlijn Tamminga, Jan Amsu, Walid Mohmand en Shad Hussein. Zij interviewden apothekersassistenten over hun behoeften rond het nieuwe vergoedingsbeleid van vitamine D. Hieronder vertellen zij over hun ervaringen.

Hoe zijn jullie op dit onderwerp gekomen?

Na een brainstormsessie kwam al snel het onderwerp over vitamine D ter sprake, omdat dit actueel is en een aantal van ons er ook al mee te maken hadden gehad in de openbare apotheek. Het feit dat vitamine D niet meer vergoed wordt zal ongetwijfeld gevolgen hebben voor de patiënt, aangezien hij/zij nu opeens nóg iets uit eigen zak moet betalen. Maar ook de apothekersassistenten zullen het gaan merken, want zij moeten het nieuwe beleid overbrengen aan de patiënt.

Wij waren nieuwsgierig hoe het overbrengen van dit ‘negatieve’ nieuws optimaler kan. Vandaar ook onze vraag wat voor tools apothekersassistenten kunnen gebruiken om hierover beter in gesprek te gaan met de patiënt.

Hoe hebben jullie het aangepakt en waarom?

Binnen onze groep wilden we allemaal graag een keer kwalitatief onderzoek uitproberen, omdat wij gedurende de studie al vaker in aanraking zijn geweest met kwantitatief onderzoek. De vrije keuze in de onderzoeksvraag was voor ons een perfecte kans om eens goed te kijken naar wat kwalitatief onderzoek was. Wij hebben gekozen voor interviews met apothekersassistenten, zodat we met hun wat meer de diepte in konden gaan. Het interview was semi-gestructureerd, zodat wij ook in het moment zelf relevante en interessante vragen konden stellen. We hebben de antwoorden vervolgens gecodeerd, gecategoriseerd en de belangrijkste resultaten in een tabel met quotes verzameld. Het belangrijkste in onze aanpak was dat we regelmatig bijeenkomsten inplanden en alle taken frequent en eerlijk verdeelden. De frequente bijeenkomsten waren bijvoorbeeld nuttig tijdens besprekingen van tussentijdse resultaten en tijdens het afstemmen van de analyse op elkaar. Dit zorgde voor een stapsgewijze, gecontroleerde teamaanpak!

Dataverzamelen

We hadden in ons onderzoeksprotocol een doel gezet van vijftien interviews. Hiervoor moesten we dus op zoek naar vijftien assistenten die wilden meewerken aan ons project door 15-20 minuten tijdens werktijd met ons te gaan zitten. Na heel wat gebeld en gemaild te hebben, hadden we uiteindelijk de sample size behaald. Het transcriberen van de interviews nam veel tijd in beslag. Na het transcriberen van alle interviews vond de data-analyse plaats. Als groep hadden wij een codeboom opgezet die ieder ging toepassen en aanvullen. Andere zaken die opvielen was het feit dat iedere apothekersassistent zijn/haar eigen aanpak had op basis van hun werkervaring en band met patiënten.

Opvallende zaken

Het was erg leuk interviews met assistenten te doen. Opvallend was dat veel van hen al op de hoogte waren van het nieuwe vergoedingsbeleid en veel ideeën hadden over tools die hen zouden kunnen ondersteunen. Waar wij als toekomstige apothekers veel denken zelf voornamelijk de touwtjes in handen te nemen, is maar weer duidelijk geworden hoe belangrijk het is om ook assistentes hun mening uit te vragen en mee te nemen. Wat werkt voor hen? Zij zullen nota bene degene zijn die voornamelijk het nieuws moeten verkondigen.
Opmerkelijk vonden wij de uiteenlopende antwoorden die werden gegeven door assistentes uit de negen verschillende apotheken. Zo werden in de ene apotheek al proactief folders meegegeven met het nieuws dat vitamine D vanaf 1 januari 2023 niet meer vergoed wordt, terwijl in een andere apotheek de apothekersassistentes nog niks van de apotheker hadden gehoord over dit nieuwe beleid.

Wat nemen jullie hiervan mee?

Shad: Ik neem mee dat het begin van een onderzoek erg belangrijk is en hier ook goed over moet worden nagedacht. Dit kan gedaan worden door veel bijeen te komen en samen te bediscussiëren wat goed is en wat beter kan. Verder heb ik gemerkt dat het goed is om altijd feedback te vragen. Als er in het begin namelijk iets verkeerd gaat of suboptimaal loopt, is dat tijdens het uitvoeren van een onderzoek lastiger te herstellen.

Doortje: Wat ik heb meegenomen van dit leerzame project is dat je heel goed moet nadenken over de vragen die je tijdens een interview stelt. Bij iedere vraag hebben we kritisch gekeken naar of dit wel écht een antwoord geeft op de hoofdvraag. Ik vond het ook echt leuk om de interviews uit te voeren en dat heeft ertoe geleid dat ik zelf initiatief heb genomen om tijdens mijn keuzestage ook een kwalitatief onderzoekje te doen met interviews.

Carlijn: Ik neem mijn enthousiasme voor praktijkonderzoek mee. Vanuit dit onderzoek ben ik erachter gekomen dat ik het erg leuk vind onderzoek naar innovaties te doen. Wat kan ondersteunen? Wat kan beter? Hierdoor ben ik op zoek gegaan naar een onderzoeksstage waarin ik praktijkonderzoek binnen de openbare farmacie kon doen. Dat is inmiddels gelukt.

Walid: Voor in de toekomst neem ik mee om als groep op één lijn met elkaar te blijven en rustig, stap voor stap, progressie te maken zodat het gehele proces overzichtelijk blijft.