Centre for Academic
Teaching and Learning
|
|
|
Reminder: Meld je aan voor de Teaching and Learning Inspiration Days
|
Heb jij je al aangemeld voor de Teaching and Learning Inspiration Days? Van maandag 3 t/m woensdag 5 juli kan iedere docent, betrokkene bij, of geïnteresseerde in onderwijs zich onderdompelen in een inspirerend ontwikkelaanbod. Er worden diverse sessies georganiseerd, bijvoorbeeld over informatievaardigheden in tijden van AI, Extended Reality, Community Engaged Learning, kennisclips en samenwerken in onderwijsteams. De aanmeldingen zijn al een tijdje open en sommige workshops zitten zelfs al vol, dus wacht niet langer met aanmelden.
|
|
|
|
Docentontwikkelaanbod in het nieuwe jaar |
Met het einde van het huidige academisch jaar in zicht, blikken we alvast vooruit op de ontwikkelmogelijkheden in het nieuwe jaar. Ook dan organiseert het Centre for Academic Teaching and Learning (CAT) gedurende het hele jaar interessante workshops en webinars (W&W).
|
|
|
|
De planning is bijna rond, maar voor nu kun je je alvast aanmelden voor een sessie in september. Zo kun je in september sessies volgen over activerende werkvormen, doeltreffend digitaal toetsen en motivatie. De rest van het aanbod zal snel volgen.
|
|
Vragenlijst docentprofessionalisering UU - deadline verschoven naar 31 juli |
Het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) vraagt alle docenten van de Universiteit Utrecht of zij een vragenlijst in willen vullen voor een onderzoek naar docentprofessionalisering. Het invullen duurt ongeveer 15 minuten. De deadline is verschoven naar 31 juli 2023.
|
Meld je aan voor het Peerobservatieprogramma voor docenten |
Doceren is vaak een individuele aangelegenheid: what happens in the classroom, stays in the classroom. Lijkt het je fijn om eens bij een andere docent mee te kijken? Of wil je graag dat een andere docent bij jou meekijkt om feedback te kunnen geven? Dat kan met het Peerobservatieprogramma. Het programma bestaat uit drie bijeenkomsten en meerdere observatierondes en vindt plaats in periode 2 en 3 van collegejaar 2023-2024, voorwaarde voor deelname is dat je lesgeeft in die periode.
|
Future Learning Spaces zijn er voor jou |
Standaard werkgroepruimtes worden steeds flexibeler, maar soms passen je ideeën voor werkvormen tijdens je lessen niet in de beschikbare ruimtes. Herken je dit? Misschien is een Future Learning Space (FLS) dan iets voor jou. Future Learning Spaces zijn ontwikkeld om docenten en studenten de ruimte te bieden te experimenteren met de lay-out van het lokaal.
|
|
|
Wil je in semester 2 (2023-2024) gebruikmaken van een FLS in je reguliere onderwijs? Neem dan contact op via fls@uu.nl. Vanwege de planning van de UU-brede onderwijsroostering is het belangrijk om de aanvraag voor semester 2 (2023-2024) vóór 4 september door te geven.
|
Samenwerken met externe stakeholders in onderwijs: welke ondersteuning heb je nodig |
De Universiteit Utrecht (UU) wil sterker in verbinding staan met de samenleving, in onderwijs en onderzoek. In de praktijk worden steeds meer samenwerkingen opgezet met verschillende externe partners, zoals (lokale) overheden, burgergroepen en allerlei soorten organisaties. Het opzetten van deze samenwerkingen levert je als academicus veel op, maar het vraagt ook veel tijd en organisatievermogen. Daarom willen we verkennen hoe we deze samenwerkingen in het onderwijs beter kunnen ondersteunen. Wat is jouw behoefte als docent?
|
Let op: Blackboard tijdelijk onbereikbaar van vrijdag 14 juli t/m maandag 17 juli |
Van vrijdag 14 t/m maandag 17 juli kan je niet inloggen in Blackboard. In dit weekend wordt de huidige Blackboardomgeving gemigreerd van Managed Hosting naar SaaS (Software as a Service). Als je tijdens deze dagen leermateriaal nodig hebt moet je dit voor 14 juli downloaden. Verder merk je als gebruiker niets van de migratie. Alle cursussen en communities worden overgezet naar de nieuwe omgeving en zijn na de migratie weer voor je beschikbaar.
|
|
Volg het nieuwe LinkedIn-kanaal Onderwijs voor professionals |
Wil jij jouw kennis en vaardigheden up-to-date houden? Volg dan het nieuwe LinkedIn-kanaal van Onderwijs voor professionals (Universiteit Utrecht). Hier worden inzichten uit wetenschappelijk onderzoek met jou gedeeld en krijg je een inhoudelijk inkijkje in onze cursussen en masterclasses. Deze inzichten koppelen we aan ons aanbod op professionals.uu.nl.
|
|
|
Nieuw: landelijke Scholarship of Teaching and Learning grants |
Het NRO gaat de komende vier jaar inzetten op het stimuleren van het evidence-informed werken van docenten. Docenten kunnen met een Scholarship of Teaching and Learning-beurs (SoTL) op een laagdrempelige manier hun eigen lespraktijk onder de loep nemen aan de hand van wetenschappelijke literatuur. De beurs richt zich op zowel beginnende docenten als ervaren docenten, en het aanvraagproces zal laagdrempelig en toegankelijk zijn om zo kleinschalige experimenten te financieren. Er wordt in oktober 2023 een call verwacht.
|
Zo ontwikkel je duurzaam interdisciplinair onderwijs |
De ontwikkeling van interdisciplinaire vakken, bachelors, minors en masters neemt de laatste jaren een vlucht, ook binnen de Universiteit Utrecht. Maar docenten merken dat het lastig is om onderwijs te ontwikkelen dat ook vijf jaar later nog bestaat. Esther Slot (Onderwijsadvies & Training) vertelt wat je kunt doen om je interdisciplinaire onderwijs zo duurzaam mogelijk te maken. |
|
|
Uit de docentencommunity T@UU |
T@UU in het buitenland: een kijkje in het onderwijsleven in het buitenland met Erasmus+ |
Universitair docent en T@UU-raadslid Marij Swinkels verbleef enige tijd aan een andere universiteit en deelt in een blog haar tips en ervaringen over een kort bezoekje aan het buitenland. De Universiteit Utrecht neemt deel aan het Erasmus+ programma van de Europese Unie. Dit programma subsidieert Europese samenwerking, uitwisseling van studenten en staf, nascholing en stage. |
|
|
|
Heb je interesse om een tijd in het buitenland te verblijven? Lees vooral de ervaringen van Marij ter inspiratie voor je eigen plan!
|
|
Uit de Teaching and Learning Collection |
USO-project: The Impact of Digitalisation and Artificial Intelligence on Planning |
Digitalisering en kunstmatige intelligentie (AI) beïnvloeden de toekomst van planologie en ons onderwijs. In het kader van de vernieuwing van het masterprogramma Planologie gaat dit project in op de recente impact van digitalisering en AI op planologie en het onderwijs daarover. Benieuwd naar de opzet van dit project en andere projecten gericht op AI in het onderwijs? Je vindt ze in de Teaching and Learning Collection.
|
|
|
|
|