Online sessies over generatieve AI in het onderwijs |
Studenten en docenten werken vaak al met generatieve AI, of willen dat doen maar weten niet goed hoe je dit kunt inzetten. Op welke manier biedt generatieve AI een meerwaarde bij het geven van onderwijs? En wat is niet toegestaan bij het gebruik ervan? Het Centre for Academic Teaching and Learning organiseert vanaf 20 augustus verschillende sessies waarin kennis over dit onderwerp wordt uitgewisseld. Je vindt de sessies bij elkaar op de intranetsite over generatieve AI in het onderwijs. Hier vind je ook meer achtergrondinformatie (kennisdossiers, artikelen en USO-projecten). |
Nieuw docentontwikkelaanbod vanaf september 2024
|
Ook in het nieuwe academisch jaar organiseert het Centre for Academic Teaching and Learning (CAT) weer interessante workshops. De planning voor het gehele jaar 2024-2025 is bijna rond en voor een aantal sessies kun je je nu al aanmelden. Start het nieuwe jaar bijvoorbeeld met een workshop over hoe je effectief scripties begeleidt, hoe je als docent een coach kunt zijn voor je studenten of over digitaal toetsen. Verder kun je ook sessies volgen over het verkrijgen van inzicht in jouw kwaliteiten als docent, motivatie van studenten, activerende werkvormen en learning analytics.
|
Vraag uiterlijk vrijdag 6 september een Future Learning Space aan voor semester 2 (2024-2025)
|
Wil je in semester 2 (2024-2025) gebruik maken van een Future Learning Space (FLS) in je reguliere onderwijs of ben je op zoek naar een bijzondere locatie voor leeractiviteiten in je les? Neem dan contact op met fls@uu.nl over welke FLS je zou willen gebruiken. Vanwege de planning van de UU-brede onderwijsroostering is het belangrijk om de aanvraag voor semester 2 (2024-2025) uiterlijk 6 september door te geven. Daarnaast kan vanaf 11 september 2024 ook de nieuwe Active Learning Space gereserveerd worden.
|
| |
Nieuwe leergang: Collaborative Online International Learning (COIL)
|
We staan voortdurend in online verbinding met anderen over de hele wereld. Het is mogelijk om deze internationale connecties in je onderwijs te gebruiken en studenten uit verschillende culturen en instituten samen te brengen in één (virtueel) klaslokaal. Om de COIL-principes in je onderwijs te implementeren, kun je deelnemen aan de leergang Collaborative Online International Learning (COIL) vanuit het Centre for Academic Teaching and Learning. Meld je voor 17 september aan voor deze leergang.
|
Save the Date: Identiteitsontwikkeling in het hoger onderwijs |
Haak op 30 september van 13.00 tot 17.00 aan bij deze conferentie over identiteitsontwikkeling van studenten! Wat bedoelen we met identiteit? Hoe kunnen we academische of professionele identiteit conceptualiseren? Welke theoretische perspectieven lijken relevant voor het hoger onderwijs? En hoe verhoudt identiteitsontwikkeling zich tot subjectificatie, socialisatie en kwalificatie als verschillende - maar onderling verbonden - doelen van hoger onderwijs. Vanuit Higher Education Research (HER) nodigen we alle collega's uit die geïnteresseerd zijn in dit onderwerp (als onderzoeker, docent of vanuit een andere achtergrond) om samen met ons dit onderwerp te onderzoeken. |
| |
Verbeter jouw acquisitievaardigheden: Breng ideeën tot bloei
|
In onze universitaire gemeenschap barst het van de kennis en creatieve ideeën, maar veel plannen vinden geen vruchtbare bodem door een gebrek aan verbinding met de samenleving. Het probleem ligt vaak bij onze acquisitievaardigheden. Daarom organiseert Onderwijs voor Professionals in het najaar een driedelige workshopreeks over acquisitie. Deze cursus laat zien dat acquisitie draait om het opbouwen van waardevolle relaties met externe partijen. Tijdens de workshops leren collega’s hoe ze hun ideeën effectief kunnen presenteren en de juiste partners aantrekken. De eerste workshopreeks heeft inmiddels het maximaal aantal deelnemers bereikt en start op 1 oktober 2024. Heb jij ook interesse? Geef dit dan door via onderstaande link. Je komt dan op de wachtlijst en zodra de data voor de nieuwe reeks bekend is, nemen we direct contact met je op! |
| |
Call for proposals: USO Onderwijsinnovatie 2025
|
De Universiteit Utrecht hecht grote waarde aan een toekomstbestendige onderwijscultuur, gericht op kwaliteit en innovatie. Interfacultaire projecten die het onderwijs vernieuwen en verbeteren worden jaarlijks mogelijk gemaakt door het Utrechts Stimuleringsfonds Onderwijs (USO). Dit jaar zijn de thema’s dialoog en debat, studentbetrokkenheid bij assessment en de vrije categorie aangewezen waarbinnen een project aangevraagd kan worden. De aanvraagdeadline is 20 december.
|
Reminder: Nieuwe look & feel Blackboard door update
|
Op 28 juli heeft Blackboard een update gekregen waardoor de navigatie en de landingspagina voor alle gebruikers een nieuwe look & feel krijgt. Daarnaast veranderen enkele functionaliteiten. Wat dit voor docenten betekent, lees je in dit bericht. Deze update staat volkomen los van de overgang naar het nieuwe Learning Management Systeem (LMS) van de UU, Brightspace, waar al het initiële onderwijs van de UU in september 2025 op overgaat.
|
| |
Het studentperspectief vertegenwoordigd in het nieuwe Learning Management Systeem (LMS)
|
Student Maud Lamain zit als Studentlid in de stuurgroep Nieuw LMA. Zij vertelt in dit blog hoe zij ervoor zorgt dat het belang van studenten wordt meegenomen in het proces om tot een goed nieuw LMS te komen. Maud: ‘’Mijn rol binnen de stuurgroep is ervoor te zorgen dat een van de belangrijkste gebruikersgroepen – de studenten – voldoende wordt betrokken bij het proces.’’ Benieuwd naar haar ervaringen?
|
| |
From The Teaching And Learning Collection |
Het F-ACT (staat voor: Feedback ACTief gebruiken) dashboard is ontwikkeld voor studenten om individuele verschillen in academische (schrijf)vaardigheden aan te pakken. Binnen het dashboard worden alle ontvangen beoordelingen en feedback over academische (schrijf)vaardigheden op één plek verzameld. Studenten kunnen zo makkelijk zien op welke specifieke vaardigheden ze hoog en laag scoren. Daarnaast bevat het F-ACT dashboard een lijst met materialen die studenten kunnen gebruiken om specifieke vaardigheden te verbeteren. Vanaf academiejaar 2024-2025 wordt het dashboard geïntroduceerd in het programma Pedagogische Wetenschappen. Meer informatie is onder andere te vinden op de Learning Analytics projectpagina. |
| |
|
|
|