Ingrijpende bezuinigingen op hoger onderwijs |
Op Prinsjesdag heeft het kabinet de Miljoenennota 2025 gepresenteerd. Hierin staan de financiële kaders, beleidsplannen en -keuzes van het kabinet voor het komende jaar. De eerder aangekondigde bezuinigingen op het hoger onderwijs worden grotendeels bevestigd, met grote gevolgen voor universiteiten en de toekomst van wetenschappelijk onderwijs en onderzoek in Nederland.
|
Doe een workshopvoorstel voor het OnderwijsFestival!
|
Zou jij graag een bijdrage leveren aan het OnderwijsFestival in de vorm van bijvoorbeeld een workshop, een mini-college, of een posterpresentatie over onderzoek naar eigen onderwijs? Stuur je voorstel dan nu in en wie weet deel jij jouw best practice, kennis, of onderzoek op 6 maart met UU-collega’s! Ben je nog niet bekend met het OnderwijsFestival maar nu wel benieuwd? Het is dé dag voor de UU-onderwijscommunity die in het teken staat van inspiratie, uitwisseling en het vieren van het onderwijs aan de UU. Dat wil je niet missen! |
| |
Blijf jezelf ontwikkelen als docent
|
Als docent kun je gebruikmaken van allerlei soorten ontwikkelaanbod op het gebied van onderwijs, georganiseerd door het Centre for Academic Teaching and Leaning (CAT). Van cursus tot leergang en van workshop tot webinar. Binnenkort vinden er bijvoorbeeld workshops plaats gericht op het verkrijgen van inzicht in jouw talenten als docent, motivatie vanuit het perspectief van de zelfdeterminatie-theorie, het voeren van lastige gesprekken met je groep studenten, activerende werkvormen, en over hoe je jouw innovatieve onderwijsidee kunt realiseren. Bekijk vooral het complete aanbod!
|
Save the date: Teaching and Learning Inspiration Days 27 t/m 30 januari 2025
|
Ben jij docent en heb je behoefte aan inspiratie om je onderwijs te versterken? Kom dan naar de Teaching and Learning Inspiration Days op 27 tot en met 30 januari 2025. Tijdens deze dagen worden veel workshops en inspiratiesessies georganiseerd, verspreid over vier dagen. Al deze sessies zijn gericht op het ondersteunen en inspireren van docenten. Meld je aan om op de hoogte gehouden te worden, dan ontvang je bericht zodra het programma bekend is en je je kunt aanmelden.
|
| |
Aanstelling AI Governance Officer Onderwijs
|
Per 1 augustus 2024 is Yvette Roman bij de directie SO&O aangesteld als AI Governance Officer Onderwijs. Hiervoor was ze AI beleidsmedewerker bij faculteit REBO. Daar maakte zij voor de faculteit REBO een Gedragscode Artificiële Intelligentie. In haar nieuwe rol bestaat de mogelijkheid deze voor alle UU- medewerkers en - studenten op te stellen. “Onze universiteit omarmt innovaties op het gebied van AI, maar we dienen wel rekening te houden met onze publieke en academische waarden en zaken als wet- en regelgeving. Dat betekent compromissen sluiten”, vertelt ze.
|
| |
Meld je aan voor het Peerobservatie Programma
|
Doceren is vaak een individuele aangelegenheid: what happens in the classroom, stays in the classroom. Terwijl je zoveel kan leren door een andere collega te observeren. Lijkt het je fijn om eens bij een andere docent te kijken? En ervaringen met andere docenten te delen? Dat kan met het Peerobservatie Programma! Tijdens het programma staat leren door bij een ander te observeren centraal. Het bestaat uit drie gezamenlijke bijeenkomsten en twee observatierondes in koppels. De eerste bijeenkomst is op 12 december 2024.
|
Vraag voor 1 november subsidie aan voor jouw Community Engaged Learning-onderwijsproject
|
De Universiteit Utrecht wil studenten opleiden die bijdragen aan een betere wereld en het oplossen van maatschappelijke uitdagingen. Ben je docent en wil je meer maatschappelijke betrokkenheid in je onderwijs? Ga dan de samenwerking aan met een externe partner en ontwikkel je onderwijs. Om je op weg te helpen kun je een subsidie aanvragen vanuit het ondersteuningsfonds voor Community Engaged Learning (CEL). Doe dit voor 1 november 2024. |
| |
Speel het Infovaders spel met de SIG Educational Games & Play
|
Stel je voor: de planeet aarde bestaat niet meer. We zijn naar een nieuwe planeet gevlucht waar we de kans krijgen om een heel nieuw informatielandschap vorm te geven. Welke keuzes maken we in tijden van informatie-overload? In Infovaders worden studenten geconfronteerd met dilemma's die hen uitdagen na te denken over het huidige academische informatielandschap. In deze Special Interest Group (SIG) bijeenkomst op 15 oktober, van 13:15 tot 14:45 uur, presenteert de Universiteitsbibliotheek Utrecht haar Infovaders spel. Speel mee en leer hoe je dit kunt implementeren in je onderwijs. Hopelijk zien we je daar!
|
Learning Analytics evenement op 29 november
|
Op 29 november bestaat het Learning Analytics (LA) programma drie jaar en zetten we alle LA projecten in de spotlights. Je bent van harte welkom om een kijkje te nemen. Hoe kun je studenten inzicht geven in hun schrijfvaardigheden? Hoe kunnen we cursusevaluaties uitbreiden met informatie over hoe studenten de cursusmaterialen gebruiken? Deze vragen staan centraal in de LA projecten die dit blok gestart zijn. Lees hier meer over in onze blog. Meer informatie over de LA dag op 29 november is te vinden op de eventpagina.
|
Nieuwe SIG gestart: Generatieve AI in onderwijs
|
Deze nieuwe Special Interest Group (SIG) richt zich op Generatieve AI (GenAI) in het onderwijs aan de Universiteit Utrecht en het Universitair Medisch Centrum Utrecht. De SIG wil een samenwerkingsplatform bieden waar docenten en onderzoekers uit verschillende disciplines met elkaar in contact kunnen komen, hun lopende projecten kunnen delen en kunnen leren van elkaars aanpak om GenAI te integreren in hun onderwijs-, onderzoeks- en bestuurspraktijk. Iedereen die geïnteresseerd is kan lid worden van de SIG. En heb je zelf een idee voor een SIG? Start er dan zelf eentje!
|
Generatieve AI in onderwijs en de consequenties voor toetsing
|
Wat is de invloed van Generatieve AI (GenAI) op het onderwijs en wat betekent dit voor docenten en opleidingen? Daar schreven Laura Koenders en Frans Prins (Onderwijsadvies & Training) een artikel over. In het artikel lees je ook welke aanpassingen mogelijk zijn binnen een programma of een cursus, met voorbeelden uit het schrijfonderwijs.
|
| |
Meld je aan voor de leergang Interdisciplinair Onderwijs
|
De vierde editie van de leergang Interdisciplinair Onderwijs gaat dit jaar van start. Deze leergang biedt didactische tools en een groot netwerk van collega’s voor docenten die betrokken zijn of willen raken bij interdisciplinair onderwijs. Na afloop van deze leergang zullen docenten bijvoorbeeld in staat zijn om keuzes te maken die passen bij de leerdoelen van hun interdisciplinaire onderwijs en zich scherp bewust zijn van de complexiteit die erbij komt kijken. Wil je graag (meer) aan de slag gaan met interdisciplinair onderwijs? Meld je dan vooral aan voor de leergang.
|
| |
Uit de T@UU docentencommunity |
Hoe matchen we scriptiestudenten met begeleiders? Verrassend genoeg lijkt er hier op de Universiteit Utrecht geen universiteitsbrede kennisbron over te zijn. Maurizio Montone (Utrecht School of Economics) en Pieter de Bordes (Onderwijsadvies & Training) doken dieper in dit onderwerp over de toewijzing van scriptiestudenten aan begeleiders. Ze beschrijven in hun blog onder andere waarom het belangrijk is om te zorgen voor een goede match en welke manieren voor matching er allemaal zijn. Nieuwsgierig?
|
| |
Uit de Teaching and Learning Collection |
Motivatie bij studenten, wat vinden studenten zelf?
|
Motivatie lijkt soms het toverwoord in het onderwijs. Naast de wetenschappelijke onderzoeken die er naar zijn gedaan, buigen docenten zich ook dagelijks over dit thema. Hoe kunnen docenten studenten zo goed mogelijk motiveren? En wat voor factoren spelen een rol? In dit artikel vertellen twee studenten van de Universiteit Utrecht wat voor hen belangrijk is in het onderwijs en wat hun perspectief is op motivatie.
|
|
|
|