Lees online

UPPER - onderzoek en onderwijs in de farmaceutische praktijk

SIDRIK-studie:
Sick day adviezen om acute nierschade te voorkomen

De SIDRIK-studie (SIck Day Rule Implementation to prevent acute Kidney injury in community-dwelling patients) heeft als doel het ontwikkelen en implementeren van sick day rules in de eerstelijnszorg. Dit houdt in het informeren van patiënten met een verminderde nierfunctie, hun mantelzorgers en thuiszorg over veilig geneesmiddelgebruik tijdens zogenaamde sick days - dagen wanneer er risico is op uitdroging (bijvoorbeeld bij braken, diarree, koorts of tijdens een hittegolf). Indien nodig zal patiënt, mantelzorger of thuiszorg een sick day moeten melden aan de apotheek, die vervolgens, na afstemming met de huisarts, de medicatie tijdelijk aanpast.
Om ervoor te zorgen dat de beoogde werkwijze aansluit bij de praktijk en behoeftes, is een needs assessment onder apothekers en voorschrijvers van groot belang. Zodoende gaan Tristan Coppes (onderzoeker) en master Farmacie studenten Yoëlle Rijn en Ibtissam Bokzini een studie uitvoeren om inzicht te krijgen in de huidige werkwijze rondom geneesmiddelgebruik bij een verminderde nierfunctie en in de behoeftes, succesfactoren en barrières voor samenwerking in de eerstelijns zorgketen.

We zijn op zoek naar openbare apothekers en voorschrijvers die hiervoor willen deelnemen aan een eenmalig (telefonisch, videobel) interview van ongeveer 30 minuten.
Wilt u deelnemen? Dan kunt u zich aanmelden via de knop onder dit bericht. Doorsturen naar mogelijk geïnteresseerde collega’s mag natuurlijk ook.

Promotie Jeroen van de Pol:
FPZ in de openbare apotheek

Op 27 september om 14:15 promoveert Jeroen van de Pol in Utrecht met het proefschrift "The Changing Face of Community Pharmacy Practice".

De werkzaamheden van de apotheker zijn uiteenlopend, maar de focus verschuift naar de farmaceutische patiëntenzorg (FPZ). Het proefschrift heeft als doel meer inzicht te krijgen in de huidige apotheekpraktijk en factoren die implementatie van FPZ in de dagelijkse apotheekpraktijk belemmeren of faciliteren.

Op deze pagina kunt u informatie vinden over de locatie van de promotie en de link om de promotie online te volgen. Via de knop hieronder kunt u het proefschrift lezen.

Online vragenuur ZonMw STIP proeftuinen therapietrouw

Denkt u eraan om een aanvraag in te dienen voor de tweede ZonMw STIP ronde Proeftuinen Therapietrouw? Het Make-It consortium organiseert een online vragenuur op woensdag 22 september van 14:00-15:00u voor mensen die vorige week niet bij de informatiebijeenkomst konden zijn.
Wilt u daarbij aansluiten? Meldt u dan aan via Marcia Vervloet.

Kijk ook eens op de Make-It website: www.makeitconsortium.nl.
Het Make-It (Medication Adherence Knowledge, Expertise and Implementation Taskforce) consortium bestaat uit verschillende onderzoekers/zorgverleners met expertise op het gebied van therapietrouw, implementatie, zorgonderzoek, farmacie, geneeskunde, verpleegkunde, gedragswetenschappen en communicatiewetenschappen. Vanuit de Universiteit Utrecht zijn Ellen Koster, Marcel Bouvy en Rob Heerdink betrokken.
Meer informatie over de subsidieoproep is ook te vinden op de website van ZonMw.

Aandacht voor retourmedicatie tijdens Week van Ons Water – apotheken gezocht als peilstation

Medicijnresten hebben een negatief effect op organismen in het water en de bereiding van drinkwater. Het is daarom belangrijk dat medicijnen niet bij het huisafval of in het riool terecht komen.
Tijdens de Week van Ons Water (16-31 oktober) wordt het publiek opgeroepen om medicijnen die over zijn terug te brengen naar de apotheek. De KNMP zet zich samen met de VIG, Bogin en Neprofarm in voor het verduurzamen van de farmaceutische zorg.

Er zijn materialen beschikbaar om patienten te attenderen op het terugbrengen van medicatie.
Ook zoekt de KNMP apotheken die als peilstation willen dienen. Deze apotheken krijgen vlak voor, tijdens en na afloop van de Week van Ons Water een korte vragenlijst toegestuurd.

Aanmelden als peilstation kan via de knop hieronder.

Basiskwalificatie onderwijs voor UPPER-docenten

De Universiteit Utrecht stelt eisen aan degenen die taken in onderwijs vervullen om de kwaliteit van het onderwijs hoog te houden. Deze eisen zijn vastgelegd in een universitair kwalificatiesysteem. Docenten doorlopen een kwalificatietraject waarin ze een cursus volgen, bij onderwijs van collega’s meekijken en hun eigen onderwijs laten evalueren door studenten en collega-docenten. Het kwalificatietraject wordt afgerond met een portfolio en gesprek met de toetsingscommissie. De toetsingscommissie adviseert over het al dan niet toekennen van de kwalificatie.

Eind augustus hebben 11 docenten binnen het departement Farmacie hun basis- of seniorkwalificatie onderwijs in ontvangst mogen nemen, waaronder twee UPPER-docenten. Fatma Karapinar en Kim-Lara Klerk-Bos hebben hun basiskwalificatie onderwijs (BKO) behaald! Van harte!

Over deze nieuwsbrief

U ontvangt deze nieuwsbrief omdat u een relatie bent van UPPER en/of de UPPER-Actueel van ons ontvangt.
U kunt zich afmelden via de knop hieronder.

For non-Dutch speakers:
You can unsubscribe from this newsletter by using the 'Afmelden' button below.

Afmelden

UPPER, Departement