|
|
| Nieuwsbrief / Newsletter
REBO Educate-it April 2022
|
|
|
|
|
|
|
Read this newsletter in English below
|
|
|
|
|
|
|
De mogelijkheden van videotools in vaardigheden onderwijs – Sofie van den Hombergh (USBO)
|
Sofie van den Hombergh coördineert het sociale en professionele vaardigheidsprogramma van de bachelor en master Bestuur & Organisatie bij USBO. Dat doet ze met behulp van onder meer TrainTool. Hoe pakt ze dit aan en wat is de rol van onderwijstools nu er, na de corona pandemie, weer ruimte is voor fysiek onderwijs?
|
|
|
|
|
|
|
|
Kennisclips van collega's
|
Bekijk ter inspiratie kennisclips gemaakt door collega's:
Volg nu de online module Kennisclips
Wil je meer weten over wat kennisclips zijn, wat de meerwaarde van kennisclips voor je onderwijs kan zijn en hoe je een goede kennisclip kunt maken? Volg dan nu deze (gratis) online module op een plaats en moment dat het jou uitkomt.
|
|
|
|
|
|
|
Maandag 2 mei tussen 11:00-12:00 vertellen Maryse Leloup en Kim Mastwijk, onderwijskundig adviseurs bij REBO Educate-it, over REBO Educate-it. Sluit vrijblijvend aan!
|
|
|
|
|
|
|
Eerstejaars Rechtsgeleerdheid waarderen peer feedback
|
Beginnende studenten Rechtsgeleerdheid in Utrecht bleken de peer feedback in de cursus Grondslagen van recht in periode 1 zeer te waarderen en dan vooral specifiekere feedback zoals uitleg en tips. Als studenten elkaar feedback geven, lijkt het effectief om ze de mogelijkheid te geven om ‘comments’ te plaatsen en tekstfragmenten te markeren. Dit zijn twee van de eerste bevindingen van dit Utrechtse onderzoek naar peer feedback.
|
|
|
|
|
|
|
Maak zelf animaties met Powtoon
|
Powtoon is een online programma om animaties te maken. Denk aan plaatjes, templates, bewegingen, muziek. Het programma biedt vele vooringestelde opties om scènes te maken en daarnaast ook vrijheid en ruimte om eigen materiaal te uploaden. Het proberen waard!
|
|
|
|
|
|
|
|
Corona-virus opende de ogen voor gebruik IT in het onderwijs
|
Studievereniging Sirius werkte tijdens de lock-down samen met Educate-it om onder andere FeedbackFruits in te zetten voor het honoursprogramma van de bachelor Rechtsgeleerdheid. Een bijzonder mooie samenwerking!
Lees het interview met Vice-Praeses Koen Haex.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Versterking Team Onderwijs IT: Nicole van Daalen
|
Ik ben Nicole en kom het team Onderwijs IT versterken als keyuser voor oa Remindo en Teams. Ik heb een achtergrond in onderwijswetenschappen. Ik woon samen met mijn vriend in een leuk appartement in Utrecht en in mijn vrije tijd ben ik lekker aan het volleyballen, een wandeling aan het maken of zie je mij bij een concert of festival staan. Ik heb zin in de komende tijd en ik ga jullie hopelijk zien op kantoor of via Teams!
|
|
|
|
|
|
|
|
Oproep: Podcast makers gezocht
|
Heb jij afgelopen periode verdiept in het maken van een podcast ten behoeve van een cursus, toets of ander onderwijsproject? Of ken je een collega voor wie dit geldt? We zijn reuze benieuwd naar ervaringen!
|
|
|
|
|
|
|
Do’s en don’ts in hybride onderwijs
|
Hybride onderwijs gaat niet altijd van harte, maar kan soms wel een echte uitkomst zijn. Om docenten te helpen bij een snelle overgang naar hybride onderwijs, deden Ria Dolfing en Rouven Hagemeijer (Onderwijsadvies & Training) een literatuurstudie naar de voor- en nadelen. Ze geven concrete tips bij het invoeren van hybride onderwijs en hybride leeractiviteiten.
|
|
|
|
|
|
|
Nieuwe votingtool UU: Wooclap
|
|
|
|
Wegwijzer ondersteuning digitaal onderwijs
|
Wist je dat er vanuit Educate-it verschillende tools beschikbaar zijn die je kunnen helpen bij het geven van je onderwijs? Of dat wij je tips kunnen geven over het stimuleren van meer interactie, of over hybride onderwijs?
Hier vind je alle contactmogelijkheden op een rij.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Agenda: Workshops en webinars voor docenten
|
Wil je weten waaraan een goede digitale toets moet voldoen? Of hoe je de gegevens uit een toets in Remindo moet analyseren? Dit voorjaar organiseert Educate-it tal van workshops en webinars. Een greep uit het aanbod:
12 mei: Workshop Doeltreffend digitaal toetsen
In deze workshop krijg je een aantal vuistregels waaraan een goede toets moet voldoen, zowel voor toetsen met gesloten als open vragen. In een oefening kijken we samen kritisch naar de kwaliteit van jouw eigen toets vragen, zodat je deze kunt verbeteren en in de toekomst nog betere vragen kunt ontwikkelen.
19 mei: Toetsanalyse in Remindo
Wil je weten hoe je een toets in Remindo moet analyseren? Wat moet je doen als je toets slecht is gemaakt, of als veel studenten een vraag goed of juist fout hebben gemaakt? Heeft de toets een onderscheidend vermogen: dus differentieert de toets tussen goede en minder goede studenten? Hoe interpreteer je de psychometrische waarden. Tijdens deze workshop gaan we met deze vragen aan de slag.
24 mei: Hoe ontwerp je een kennisclip?
In de eerste workshop van deze serie leer je wat een kennisclip is en hoe je een kennisclip ontwerpt. Wat zijn de aandachtspunten bij het ontwerpen van een kennisclip? En hoe ontwikkel je een boeiende verhaallijn? Verder gaan we in op de verschillende soorten kennisclips waar je uit kunt kiezen.
Benieuwd naar alle workshops? Het totale aanbod workshops vind je hier.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
The possibilities of video tools in skills education - Sofie van den Hombergh (USG)
|
Sofie van den Hombergh coordinates the social and professional skills course of the Bachelor’s and Master’s degree programmes in Administration & Organisation at USG. Among other tools she makes use of TrainTool. How does she go about this and has the role of educational tools changed since the end of the corona pandemic, now there is room again for physical education?
|
|
|
|
|
|
|
Your colleagues’ knowledge clips
|
Watch knowledge clips made by your colleagues for inspiration:
Follow the online Knowledge Clips module
Would you like to learn more about what knowledge clips are, their added value to your teaching and how to create a good knowledge clip? Follow this (free) online module at a time and place that suits you.
|
|
|
|
|
|
|
Monday 2 May between 11AM and 12 noon, Maryse Leloup and Kim Mastwijk, educational consultants at REBO Educate-it, will happily tell you all about REBO Educate-it. Feel free to join them!
|
|
|
|
|
|
|
First-year law students appreciate peer feedback
|
First-year Law students in Utrecht highly appreciate the peer feedback they received in the Fundamentals of Law course taught in Period 1, and especially the more specific feedback such as explanations and tips. When students give feedback to each other, it seems effective to provide them with the opportunity to post 'comments' and mark text fragments. These are two of the first findings of this Utrecht research project on peer feedback.
|
|
|
|
|
|
|
Use Powtoon to create your own animations
|
Powtoon is an online programme for creating animations. Think of images, templates, movements and music. The program offers many pre-set options to create scenarios and the freedom and space to upload your own material. Worth a try!
|
|
|
|
|
|
|
|
Corona virus opened our eyes to using IT in education
|
During lock-down, study association Sirius and Educate-it worked together towards implementing FeedbackFruits in the honorary Bachelor of Law degree programme. An exceptionally wonderful collaboration!
Read the interview with Vice-President Koen Haex (in Dutch).
|
|
|
|
|
|
|
|
|
New addition to Team Education IT: Nicole van Daalen
|
I'm Nicole and I will join the team Education IT as key user for Remindo and Teams, among other things. I have a background in education sciences. I live in a nice flat in Utrecht with my boyfriend and in my spare time I enjoy playing volleyball, going for walks or attending concerts and festivals. I am looking forward to the coming period and hopefully I will see you at the office or on Teams!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Call: Podcast makers wanted
|
Did you recently learn more about how to create a podcast for a course, test or other educational project? Or do you know a colleague who did? We are very interested in your experiences!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
The do's and don'ts in hybrid education
|
Hybrid education has not always constituted a smooth transition, but sometimes it is a real godsend. To assist lecturers in making a swift transition, Ria Dolfing and Rouven Hagemeijer (Educational Consultancy & Professional Development) conducted a literature study into the pros and cons. They give concrete tips on introducing hybrid education and hybrid learning activities.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
New UU voting tool: Wooclap
|
|
|
|
|
|
|
|
Digital education support guide
|
|
|
|
|
|
|
|
Calendar: Workshops and webinars for teachers
|
Interested to learn what makes a good digital test? Or how to analyse the data from a test in Remindo? This spring, Educate-it is organising numerous workshops and webinars. A selection from what is on offer:
12 May: Workshop Effective Digital Testing
In this workshop you will be given a number of rules of thumb with which a good test must comply, this regards tests with both closed and open questions. By way of an exercise we will take a critical look at the quality of your own test questions, in order to improve them and develop even better questions in the future.
19 May: Test analysis in Remindo
Do you want to learn how to analyse a test in Remindo? What to do when your test is badly made, or when many students answered a question right or rather wrong? Does the test have a distinguishing capacity: does the test differentiate between good and less good students? How do you interpret psychometric values? During this workshop, we will address all of these questions.
24 May: How to design a knowledge clip?
In the first workshop of this series, you will learn what a knowledge clip is and how to design one. What should you pay attention to when creating a knowledge clip? How do you develop an interesting storyline? We will also address the different types of knowledge clips you can choose from.
Interested to read more about all of the workshops? Click here for an overview of the workshops.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
REBO Educate-it programme team
|
|
|
|
|
|
|
|
Do you need support or have questions?
|
Contact Caro Bliekendaal. Are you interested in the experiences of your colleagues? Mail us! We are happy to bring you into contact with each other.
|
|
|
|
|
|
|