|
|
We zijn met hernieuwde energie en mogelijkheden elkaar fysiek te ontmoeten 2022 in gegaan. Verder in deze nieuwsbrief: feestelijke afsluiting van de Alfa-academie pilot, online Thesissymposium en U-Talent UP bijeenkomst was een groot succes!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dinsdag 1 februari vond de feestelijke afsluiting plaats van de pilot van de Alfa-academie. Op de afsluitende avond hebben de leerlingen in groepjes een creatieve presentatie gegeven over een onderwerp dat eerder is behandeld in het programma. Zo waren er leerlingen die een stripverhaal hebben gemaakt, een rap hebben uitgevoerd of een schilderij hebben gemaakt. De avond eindigde met de uitreiking van de certificaten aan de leerlingen. Op deze manier was de online-avond een feestelijke aangelegenheid en werd de periode van hard werken, geleverd door alle betrokkenen bij de Alfa-academie, beloond!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Succesvol Thesissymposium
|
Dit jaar werd het Thesissymposium, de afsluitende avond van U-Talent Acadamy, voor de tweede keer volledig online georganiseerd. In verschillende MS Teams vergaderingen kwamen de leerlingen, ouders, grootouders, docenten en wetenschappers bijeen om de prachtige projecten te aanschouwen. Ieder groepje heeft op basis van hun onderzoek een filmpje in elkaar gezet, die onder andere werd beoordeeld op aansluiting bij de doelgroep, uitleg, structuur en natuurlijk: creativiteit!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Een waterfilter in de vorm van een banaan met een hartklep, een duurzame batterij van water of het beter vasthouden van water in de grond met behulp van hooi: allemaal zijn dit innovatieve projecten op gebied van water. Wat hebben ze nog meer met elkaar gemeen? De schrijvers van de werkstukken hebben de Dutch Junior Water Prize gewonnen! De Dutch Junior Water Prize is een werkstukken wedstrijd gericht op o.a. middelbare scholieren voor het beste idee op gebied van water. De finale is op 8 april bij Wetsus. Benieuwd?
|
|
|
|
|
|
|
|
Vaccins: van lab tot in je arm
|
Op donderdag 24 februari ging een groep van 15 VWO-leerlingen uit de regio utrecht langs bij het College ter Boordeling van Geneesmiddelen. De aanleiding? Één van de vele masterclasses die door U-Talent wordt georganiseerd. Medewerkers van het CBG vertelden de leerlingen alles over de 'route' die een vaccin loopt; Wat zit er allemaal in? Hoe weten we of een nieuw vaccen echt werkt? En hoe houden we de vaccins ook na marktoelating nog goed in de gaten?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dinsdag 15 februari heeft er weer een U-Talent Pioneers (UP)-bijeenkomst plaatsgevonden. De leerlingen gingen samen met projectleider Chahida Bouhamou aan de slag met het ontwerpen en bouwen van een kunsthand. Volgens Chahida een stap buiten de gezamelijke comfortzone, omdat geen van allen écht affiniteit had met techniek. Het was dan ook totaal onderwachts dat ze tegen het einde van de middag niet één, maar twee werkende kunsthanden hadden gemaakt!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Maak kennis met bachelor Informatiekunde!
|
Bachelors als Informatica en Kunstmatige Intelligentie zijn vast bij je bekend. Maar ken je de bachelor Informatiekunde al? Informatiekunde is een combinatie van mens, ICT en organisatie/maatschappij. De focus ligt op het ontwerpen van technologie die effectief is voor eindgebruikers en de organisaties/maatschappij waar zij deel van zijn. Hierbij staan de gebruiksvriendelijkheid van de ICT-toepassing en het op een goede manier implementeren van de toepassing in een organisatie centraal.
Iets voor jouw studenten?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Embryolab: Plekken beschikbaar!
|
|
|
Mogen we het DNA van embryo’s aanpassen om ziekten te verwijderen? Of om de haarkleur van het embryo aan te passen? En mogen we embryo’s kweken voor onderzoek? Tijdens het Embryolab gaan studenten Biomedische Wetenschappen de dialoog aan met leerlingen over dit soort vraagstukken en dilemma’s.
|
|
|
|
|
|
|
|
Vacature: Docent/Ontwikkelaar Biologie (0.3 fte)
|
Biologen opgelet: we hebben een vacature voor een 1ste graads biologiedocent bij U-Talent. Je gaat met name meedraaien met de U-Talent Academy en geeft daarin biologiemodules aan o.a. 5 en 6vwo leerlingen over bijvoorbeeld tumorbiologie, microtubuli of biodiversiteit. Spreekt dit je aan, kijk dan op onze website voor meer informatie.
Deadline om te reageren is 30 maart!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Doe mee aan het PWS-onderzoek
|
Er wordt veel van jou als begeleidende docent verwacht tijdens het PWS-proces, terwijl de werkdruk in het examenjaar al hoog ligt. Tijdens haar promotie zoekt Kim Blankendaal daarom naar manieren om de begeleiding in het PWS-proces te ondersteunen. Hiervoor is het nodig dat ze bestaande PWS-verslagen kan analyseren. Wil je haar hierbij helpen?
Ben je scheikunde- en/of natuurkundedocent(e) en begeleid je dit schooljaar PWS-onderzoeken op het vwo? Dan zou het Kim enorm helpen als je de gemaakte PWS-verslagen anoniem met haar deelt.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|