Meld je nu aan voor de Teaching and Learning Inspiration Days van 27 tot en met 30 januari |
Van maandag 27 tot en met 30 januari is het weer tijd voor de Teaching and Learning Inspiration Days. Tijdens dit vierdaagse evenement kunnen docenten zich weer onderdompelen in een inspirerend aanbod gericht op het versterken van hun onderwijs. De week wordt afgetrapt met een keynote over de sense of belonging en de belangrijke rol daarvan in het hoger onderwijs en verder worden er bijvoorbeeld sessies gegeven over Blended Learning, Community Engaged Learning, activerende werkvormen, Artificial Intelligence, studentbetrokkenheid, Virtual Reality in het onderwijs en nog veel meer. Bekijk het volledige programma en meld je snel aan! |
| |
Blijf jezelf ontwikkelen als docent |
Als docent kun je gebruikmaken van allerlei soorten ontwikkelaanbod op het gebied van onderwijs, georganiseerd door het Centre for Academic Teaching and Learning (CAT). Van cursus tot leergang en van workshop tot webinar. Binnenkort vinden er bijvoorbeeld sessies plaats over studentenwelzijn, waar je leert hoe je aan je studenten kunt vragen of het goed gaat en hoe je dan ook kunt doorvragen, en over Learning Analytics, een vakgebied waarin onderwijsvragen worden beantwoord met behulp van inzichten verkregen uit studiedata. Bekijk vooral het complete aanbod! |
Save the date: OnderwijsFestival op 6 maart 2025 |
Op donderdag 6 maart vindt het jaarlijkse OnderwijsFestival weer plaats. Dit evenement is hét podium voor de UU-onderwijscommunity om samen te komen, kennis en ideeën uit te wisselen, en samen het onderwijs aan de UU te vieren. Het belooft wederom een bruisende dag te worden, met een rijkgevuld programma vol workshops, inspiratiesessies, ontspanning, vermaak en natuurlijk de jaarlijkse uitreiking van de Docentenprijzen en de UU Teamprijs Onderwijs. Deze dag wil je niet missen! Proef alvast de sfeer en zet 6 maart alvast in je agenda. |
| |
29 voordrachten door studenten voor universitaire Docentenprijs |
Om docenten te stimuleren hun onderwijs continu te verbeteren en ze vervolgens ook daarvoor te waarderen, reikt de Universiteit Utrecht sinds 1994 de zogeheten Docentprijzen uit. Voor beginnende docenten is er de prijs Docenttalent, voor ervaren docenten de Docentenprijzen. Het Centre for Academic Teaching and Learning (CAT) ontving maar liefst 29 voordrachten van studenten. |
Meld je aan voor het Peerobservatie Programma |
Doceren is vaak een individuele aangelegenheid: what happens in the classroom, stays in the classroom. Terwijl je zoveel kan leren door een collega te observeren. Lijkt het je fijn om eens bij een andere docent te kijken? En ervaringen met andere docenten te delen? Dat kan met het Peerobservatie Programma! Tijdens het programma staat leren door bij een ander te observeren centraal. Het bestaat uit drie gezamenlijke bijeenkomsten en twee observatierondes in koppels. De eerste bijeenkomst is op 12 december 2024. |
Medewerkerssymposium Studentenwelzijn 20 januari 2025: meld je nu aan |
Op maandag 20 januari ben je van harte welkom bij de tweede editie het Medewerkerssymposium Studentenwelzijn, met als thema: Veerkrachtige generatie(s): samenwerken aan welzijn. In Kanaal30 te Utrecht gaan we met elkaar in gesprek over dit belangrijke en actuele thema. Prof. dr. Henk Kummeling opent de dag, gevolgd door een keynote van Gen Z expert Jahkini Bisselink, tevens dagvoorzitter, en een panelgesprek. Daarnaast kun je deelnemen aan diverse deelsessies over thema’s waar onze huidige studenten (Gen Z) mee geconfronteerd worden, en we sluiten de dag af met ‘De Omdenkshow’. Ook is er aandacht voor jouw eigen welzijn. |
| |
Praat mee over ons profiel van onderwijs voor professionals op 28 november |
Onderwijs voor professionals (OvP) heeft verschillende vormen binnen de UU. Op 28 november organiseert het Office OvP een bijeenkomst voor alle docenten en ondersteuners die betrokken zijn bij onderwijs voor professionals. Deze middag worden de variatie en de breedte van de activiteiten voor professionals zichtbaar. Op basis daarvan bekijken de aanwezigen of het wenselijk is om het profiel van de UU voor OvP aan te scherpen. Locatie: Instituto Cervantes, Domplein 3 van 14.00 – 17.30 uur. Heb je interesse maar geen uitnodiging ontvangen? Stuur een mail naar ovp@uu.nl. |
| |
Gratis workshops voor tutoren |
Actualisering van het Utrechts Onderwijsmodel |
De Universiteit Utrecht heeft recent haar onderwijsmodel geactualiseerd. Het onderwijsmodel bestaat uit de onderwijsvisie van de UU en de doorvertaling van de visie in de Graduate Attributes, de eigenschappen die onze afgestudeerden hebben ontwikkeld en de ontwerpprincipes, die beschrijven hoe we gezamenlijk hebben besloten ons onderwijs in te richten. Het actuele onderwijsmodel is de uitkomst van een breed gedragen project met afvaardiging uit alle faculteiten. In dit interview met Henk Kummeling en Joki van de Poel kun je ook meer lezen over de herziening van het onderwijsmodel. |
Anouschka van Leeuwen winnaar van SURF Onderwijsaward 2024
|
Anouschka van Leeuwen, universitair docent Onderwijswetenschappen en projectleider van het team Learning Analytics, won tijdens de SURF Onderwijsdagen een van de SURF Onderwijsawards. Met deze jaarlijkse prijs worden vernieuwers in de spotlight gezet die het onderwijs met ict naar een hoger niveau tillen. Anouschka wordt geprezen als een verbinder in Learning Analytics, met invloed op lokaal, nationaal én internationaal niveau. Samen met haar Learning Analytics-teamleden, ontwikkelt ze beleid en infrastructuur ter ondersteuning van data-projecten binnen de Universiteit Utrecht. |
| |
Community Engaged Learning is niet alleen het geven van vernieuwend onderwijs, maar ook het creëren van ruimte voor ontwikkeling |
Community Engaged Learning (CEL) speelt een centrale rol in het werk van zowel Alissa Panis (FSW) als Gerda Andringa (UCR), waarin zij met partners buiten de universiteit samenwerken aan maatschappelijke vraagstukken. Beiden ervaren CEL als een bron van persoonlijke en professionele groei. Het stelt hen in staat om de kloof tussen universiteit en samenleving te overbruggen, zowel in onderwijs als onderzoek. |
Uit de Teaching and Learning Collection |
USO project Hidden Curriculum |
Dit project ontwikkelt een toolbox om het verborgen curriculum (HC) uit te pakken, bloot te leggen, te materialiseren en uit te dagen. Dit blootleggen en uitdagen van het HC zal onderwijs bevorderen dat studenten niet langer benadeelt omdat ze niet vertrouwd zijn met de heersende universitaire normen, en dat socialisatieprocessen formaliseert die tot nu toe vooral impliciet zijn gebleven. |
| |
|
|
|