UPPER - Onderzoek en onderwijs in de farmaceutische praktijk
|
|
Ministages bachelor Zorg, gezondheid en samenleving (ZGS) |
|
De bacheloropleiding Zorg, gezondheid en samenleving (website) is een nieuwe kleinschalige opleiding op het snijvlak van Diergeneeskunde, Farmacie en Geneeskunde. De opleiding is voor het eerst van start gegaan in september 2022. |
|
|
|
Door middel van deze stages in het beroepenveld (apotheek, huisartspraktijk, dierenartspraktijk, ziekenhuis, verpleeghuis, thuiszorg, coschap in de wijk) maakt de student kennis met de context waarin individuele zorgprofessionals werken, en krijgen ze inzicht in de maatschappelijke vraagstukken uit die sector en de betekenis daarvan voor het beroep en de zorgprofessional.
Voor de openbare apotheek is het doel van deze stage om de studenten inzicht te geven in de belangrijkste werkzaamheden binnen een apotheek (o.a. receptgang). Daarnaast gaan ze met een actueel thema aan de slag (bijv. COVID-19 of ouderenzorg) en bekijken ze de rollen/invloed die de verschillende zorgverleners hebben op dit thema.
Plaatsing Voor de plaatsing van deze studenten gaan we op zoek naar adressen binnen ons netwerk van erkende opleidingsapotheken. De geplande data voor de ministages vallen binnen de periode waarin we ook studenten van de master Farmacie plaatsen voor de cursussen polyfarmacie en het eindcoschap. We sturen, nadat de plaatsing van de master farmaciestudenten is afgerond, een inventarisatiemail voor deze 3-daagse ministage naar apotheken waar geen student Farmacie is geplaatst. De plaatsing van een student Farmacie én twee bachelorstudenten ZGS tegelijk is mogelijk niet haalbaar.
De geplande data voor deze ministages zijn:
- 2, 4 en 9 mei (7 duo's)
- 30 mei, 1 en 6 juni (4 duo's)
Snuffelstages studenten bachelor Farmacie Naast deze ministages voor studenten ZGS is er ook voor studenten van de bachelor Farmacie de mogelijkheid om een dagdeel mee te lopen met een student die het eindcoschap volgt. Deze snuffelstages worden, na goedkeuring van de coschapbegeleider, volledig door de student van het eindcoschap georganiseerd.
|
|
Wijziging beoordeling prestatieniveau van student
|
|
Sinds de invoering van het huidige curriculum worden de leerprestaties van de studenten beoordeeld volgens een competentiematrix waarin de zeven competenties uit het CanMEDS-model zijn opgenomen. Deze matrix wordt zowel bij de beoordeling van de leeractiviteiten als bij de tussentijdse en eindbeoordeling gebruikt. Binnen het coschap zijn alle beoordelingen van belang voor de uiteindelijke beoordeling.
|
|
|
|
Op aangeven van de coschapbegeleiders is met ingang van dit studiejaar de beoordeling van de uit te voeren leeractiviteiten vereenvoudigd en wordt hierbij geen gebruik meer gemaakt van de competentiematrix. Per leeractiviteit staat nu het verwachte niveau in het e-portfolio beschreven. De beoordelaar geeft aan of de student 'presteert boven verwachting', 'presteert op niveau' of 'beheerst dit nog niet'. Voor de beoordeling van de leeractiviteiten geeft de beoordelaar naast het toekennen van het niveau ook mondelinge feedback. De student noteert deze feedback in het e-portfolio en vraagt de beoordelaar dit te accorderen. Met deze wijziging verwachten wij dat de student de gegeven feedback beter opneemt en dat de tijdsinvestering van de coschapbegeleider wordt verminderd. We horen graag de ervaringen met deze nieuwe werkwijze.
De procedure voor de tussentijdse en eindbeoordeling van het coschap blijft onveranderd. Meer over het gebruik van de competentiematrix is te lezen in de Handleiding voor coschapbegeleiders Algemeen. Voor de tussentijdse en eindbeoordeling geeft de beoordelaar naast het toekennen van een score in de competentiematrix ook een schriftelijke toelichting op de score. Hierbij worden zowel sterke punten als verbeterpunten genoteerd.
Als de coschapbegeleider twijfelt over het niveau van de student dient tijdig contact te worden opgenomen met het UPPER Stagebureau.
|
|
UPPER is op zoek naar nieuwe praktijkdocenten |
Vind jij het leuk om jouw ervaring in te zetten om een belangrijke bijdrage te leveren aan het praktijkonderwijs binnen de opleiding tot apotheker? Op dit moment is er een vacature voor een praktijkdocent coschappen openbare of poliklinische farmacie. We zijn op zoek naar een apotheker die affiniteit heeft met de coschappen en het leuk vindt om naast zijn/haar werkzaamheden in de apotheek het UPPER-stageteam te komen versterken. Werkzaamheden bestaan o.a. uit het begeleiden van werkgroepbijeenkomsten, het beoordelen van coschapdossiers en keuzestagedossiers en een bijdrage leveren aan de inhoud van het coschapprogramma. Het betreft een deeltijdfunctie van 0,1 fte. Heb je interesse? Raadpleeg dan de vacature of neem contact op met het UPPER Stagebureau.
Daarnaast zoekt de afdeling Farmaco-epidemiologie & Klinische Farmacologie ook een docent klinische farmacie (0,2 fte). Deze docent zal een inhoudelijke bijdrage gaan leveren aan het onderwijs binnen de mastercursussen MA202 Klinische farmacie en MA303 Geïntegreerde patiëntenzorg. In deze cursussen verzorgt de docent hoorcolleges en begeleidt hij/zij werkgroepbijeenkomsten met thema's als medicatiebewaking, medicatieoverdracht, farmacogenetica, praktijkonderzoek, geriatrie en kinetiek. Ook levert de docent een bijdrage aan de onderwijscoördinatie en -ontwikkeling en toetsing. Lijkt het je leuk een verbindende factor te zijn tussen het onderwijs en de praktijk en heb je belangstelling voor één van deze functies, of heb je een vraag over de functies? Stuur dan een bericht naar het UPPER Stagebureau. We nemen dan zo snel mogelijk contact met je op.
|
|
Het Sidrik-project is gestart! |
|
In een eerdere nieuwsbrief hebben we u al verteld over het Sidrik-project, dat toen nog in een voorbereidende fase zat. In dit project werken apothekers en huisartsen samen om de zorg voor patiënten met een verminderde nierfunctie tijdens dreigende uitdroging te verbeteren. Door het actief informeren van patiënten over de risico's van diarree, braken, koorts (zogenaamde 'sick days' of 'ziektedagen') of een hittegolf, en het belang om deze situaties te melden bij een zorgverlener, kan er actie ondernomen worden door risicomedicatie tijdelijk te staken tot het risico op uitdroging geweken is. Het doel hiervan is om ernstige uitdroging, verslechtering van de nierfunctie en mogelijke ziekenhuisopname te voorkomen.
Het onderzoeksteam heeft tot nu toe zeven FTO bijeenkomsten verspreid over Nederland verzorgd. Dit betekent dat zeventien apotheken de kick-off hebben gehad en van start kunnen gaan met het selecteren, includeren en informeren van patiënten over sick days. De komende maanden staan er nog meer FTO's gepland om het aantal deelnemende apotheken tot minimaal 25 te brengen. Tijdens het FTO wordt een presentatie gegeven met een inhoudelijk deel, over veilig medicijngebruik bij uitdroging, en een praktisch deel, waar de nadruk ligt op het vastleggen van werkafspraken tussen arts en apotheker.
Wilt u nog meer weten over het Sidrik-project? We hebben een eigen website ontwikkeld met informatie en handvatten om met sick days aan de slag te gaan, waaronder materialen om patiënten mee voor te lichten en ook materialen om tot een juist medicatieadvies te komen: materialen.
Maar het beste is natuurlijk om nog deel te nemen aan het Sidrik-project! Wij blijven FTO's verzorgen tot eind mei dit jaar. Bij interesse of vragen over de studie kunt u terecht bij Tristan Coppes, hoofdonderzoeker van het Sidrik project via: t.coppes@uu.nl of sidrikstudie@uu.nl.
|
|
Fatma heeft vele jaren met veel plezier als stagedocent gewerkt bij UPPER en is later ook als docent werkzaam geweest bij de experiental learning vakken (de coschappen in zowel de klinische als openbare farmacie) naast haar werkzaamheden als ziekenhuisapotheker in OLVG te Amsterdam.
|
|
|
|
Haar onderwijs focuste zich op diverse thema’s zoals medicatieoverdracht, medicatiebeoordeling, medicatiebewaking, ouderenzorg en praktijkonderzoek. Fatma gaat per mei 2023 de overstap maken naar MUMC (Maastricht Universitair Medisch Centrum) om aldaar onderwijs, onderzoek en ouderenzorg te combineren. Zij zal als universitair hoofddocent onderwijs geven aan geneeskunde studenten, haar onderzoekslijn binnen de transmurale zorg verder uitbouwen en blijven werken aan medicatieveiligheid voor met name cardiovasculaire patiënten. In dat kader blijft zij ook samenwerken met de universiteit en OLVG. Fatma dankt iedereen voor de prettige samenwerking. Wij wensen Fatma heel veel succes en geluk in Maastricht!
|
|
Marcel Bouvy in de media
- Nieuwsuur: Medicijntekorten (16 januari)
- Website EenVandaag: Waarom produceren we onze medicijnen niet zelf? Jullie vragen over geneesmiddeltekorten beantwoord (31 januari)
- Mr. Online: Middelen voor concentratie doen meer kwaad dan goed (14 maart)
Publicatie Apotheker moet rol bij valpreventie versterken. Marle Gemmeke. Pharmaceutisch Weekblad. 2 december 2022. (inlog vereist)
Agenda PRISMA-symposium op 25 mei 2023 in Amersfoort. Het thema in 2023 is ‘Innovatie * Implementatie = Impact’. In de ochtend spreken Prof. Dr. Hilary Pinnock, University of Edinburgh en Prof. Dr. Ir. Liset van Dijk, Rijksuniversiteit Groningen/NIVEL over het implementeren van complexe interventies. In de middag presenteren onderzoekers hun eigen farmaceutisch praktijkonderzoek. Abstracts indienen kan tot 10 april.
|
|
U ontvangt deze nieuwsbrief omdat u een relatie bent van UPPER en/of eerder de UPPER-Actueel van ons heeft ontvangen. U kunt zich afmelden via de knop hieronder.
Eindredactie: Daphne Philbert
Bezoek de UPPER-website
Afmelden
Privacyverklaring |
|
|
|
|