|
|
| Centre for Academic Teaching
|
|
|
|
|
|
|
ENGLISH VERSION
Voeg info@mailings.uu.nl toe aan je veilige afzenders of adresboek om er zeker van te zijn dat je nieuwsbrieven van de Universiteit in de inbox ontvangt. Op http://veiligeafzender.nl/ lees je hoe je een e-mailadres toevoegt als veilige afzender in applicaties zoals Gmail, Outlook en Apple Mail.
|
|
|
|
|
|
|
Inspiratie voor je onderwijs? Neem deel aan de Versterk-Je-Onderwijs-Week 2022
|
De komende wintereditie vindt plaats van 31 januari t/m 4 februari 2022 en zal deze keer weer online zijn. De week start met een keynote over hoe het Westerveldraamwerk je kan helpen om feedbackprocessen te optimaliseren. En wil je alles weten over het nieuwe Videoplatform UU, waarmee je gemakkelijk kennisclips kunt opnemen, bewerken en delen met studenten? Of hoe je het welzijn van je studenten kunt monitoren? Meer leren over hoe je je onderwijs moet evalueren? Dit zijn maar een paar voorbeelden van het totale aanbod.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Studenten nomineren 34 docenten voor universitaire docentenprijs
|
Om docenten te stimuleren hun onderwijs continu te verbeteren en ze vervolgens ook daarvoor te waarderen, reikt de Universiteit Utrecht sinds 1994 de zogeheten docentenprijzen uit. Voor beginnende docenten is er de prijs Docenttalent, voor meer ervaren docenten de Docentenprijs.
|
|
|
|
|
|
|
Tevredenheid is geen criterium voor onderwijskwaliteit
|
In een nieuwe verklaring, getiteld "Concerns and recommendations on the use of student satisfaction in measuring teaching quality", waarschuwt de League of European Research Universities (LERU) voor de gangbare praktijk om enquêtes over studententevredenheid te gebruiken voor de beoordeling van universitaire docenten of als criterium voor de evaluatie van de onderwijskwaliteit. CAT-directeur Manon Kluijtmans schreef mee: “Student satisfaction does NOT equal educational quality. Hence crucial to assess academic teaching through a narrative underpinned with a broad spectrum of indicators.”
|
|
|
|
|
|
|
'Met ondernemende vaardigheden kun je in een onzekere situatie toch actie ondernemen'
|
Leren omgaan met onzekerheid is een van de belangrijkste ondernemende vaardigheden. Hoe helpen docenten hun studenten om deze vaardigheid te ontwikkelen? Rianne Poot, programmamanager van het UU Centre for Entrepreneurship, legt het uit én geeft handige tips voor docenten die hun onderwijs ondernemender willen maken.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
'Call for Proposal': corona-achterstanden bij studenten
|
De Universiteit Utrecht heeft van de overheid middelen toegekend gekregen om corona-achterstanden bij studenten te herstellen. Het gaat hierbij om academische en sociale achterstanden. Heb jij een project dat een bijdrage kan leveren aan het oplossen van deze achterstanden? Dan is het mogelijk om hiervoor een verzoek tot financiële ondersteuning in te dienen.
|
|
|
|
|
|
“Ik kreeg de tijd en ruimte om een cursus voor professionals te ontwikkelen.”
|
Hoe begin ik met het ontwikkelen van Onderwijs voor Professionals? En waar haal ik de tijd vandaan? Dit zijn vragen waar ook universitair docent René Koekkoek tegenaan liep. “Om deze cursus voor professionals te ontwikkelen, kreeg ik de tijd en ruimte. Toen ik een aanvraag deed voor subsidie verliep dat soepel. Ik heb een ruim aantal uren aangevraagd en dit werd goedgekeurd. Dit gaf mij ruimte om de cursus te ontwikkelen.” In het interview met René lees je meer over zijn ervaringen en de obstakels die hij overwon.
|
|
|
|
|
|
|
|
Hoe gaan collega’s om met individuele leerdoelen bij onderwijs voor professionals?
|
Steeds meer docenten aan de UU ontwikkelen Onderwijs voor Professionals (OvP). Maar wat goed past in het ontwerp van OvP, is voor velen nog best een puzzel. Onlangs troffen collega’s van USBO, KGW en Onderwijsadvies & Training (O&T) elkaar. Ze spraken over hoe je in OvP om kunt gaan met individuele leerdoelen van deelnemers naast de algemene leerdoelen van de cursus. In een artikel delen ze hun tips én voorbeelden uit de eigen praktijk.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
New Learning Analytics Team
|
This November, a university-wide team has been established that aims to create a vision, IT infrastructure, and support system concerning Learning Analytics projects. If you as a teacher/researcher are working on a learning analytics project, we would love to hear from you (Anouschka van Leeuwen). Another related development is that Utrecht University has become an Institutional Member in the Society for Learning Analytics Research (SoLAR), meaning that all UU-employees can become individual SoLAR members for free and can get a discount on attending the LAK-conference. To become a member, go to the website, select individual membership, and enter the following code: 2022-utrecht.
|
|
|
|
|
|
Bereikbaarheid Teaching Support
|
De universiteit is gesloten van 25 december t/m 2 januari. Dit geldt ook voor Teaching Support. Vanaf 3 januari is Teaching Support weer bereikbaar.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TAUU Office Hours
Als TAUU-raad willen we je graag uitnodigen voor onze TAUU Office Hours. Naast onze uitwisselingen op de TAUU-website willen we graag met de UU-gemeenschap in aanraking komen op een meer informele en persoonlijke manier om ideeën en adviezen te delen. Elke maandag kun je langskomen tijdens een gepland tijdslot. Een van de komende Office Hours vindt plaats tijdens de Versterk-Je-Onderwijs-Week op 31 januari. Kom langs na een dag vol workshops om terug te blikken en de dag af te sluiten!
|
|
|
|
|
|
|
|
Uit de Educational Database
|
Top 5 meest bezochte items in de Educational Database in 2021
Welke items zijn het meest bekeken in de Educational Database dit jaar? Met stip op één staat ‘Leerdoelen en de taxomonie van Bloom’ (2.951 paginaweergaven). Hier volgt de top 5!
1. Leerdoelen en de taxonomie van Bloom (Dutch only)
2. Learning activities (overzicht)
3. Motivatie bij studenten (Dutch only)
4. Toolbox Diversity in Education
5. Ontwikkelen van een curriculum (Dutch only)
De gemiddelde tijd op de site is ruim 4,5 minuut. Artikelen worden goed gelezen en dit kan alleen maar bijdragen aan de verbetering van het onderwijs. Het artikel van Bloom over leerdoelen is dus populair. En na het bepalen van je leerdoelen is de volgende stap: hoe check je of de leerdoelen ook behaald worden? Kijk hiervoor eens bij het item over toetsvormen. Drie items uit de top 5 zijn nu nog alleen in het Nederlands beschikbaar. Het vertalen van deze items staat hoog op onze actielijst voor komend jaar! Heb je nog tips, ideeën en/of vragen mail naar: educationaldatabase@uu.nl.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|