Newsletter Centre for Academic Teaching December 2021 ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ 
                                                           
Nieuwsbrief Centre for Academic Teaching December 2021   LEES ONLINE
 
 
 
 
ENGLISH VERSION

Voeg info@mailings.uu.nl toe aan je veilige afzenders of adresboek om er zeker van te zijn dat je nieuwsbrieven van de Universiteit in de inbox ontvangt. Op http://veiligeafzender.nl/ lees je hoe je een e-mailadres toevoegt als veilige afzender in applicaties zoals Gmail, Outlook en Apple Mail.
 
 
Header Centre for Academic Teaching
 
 
 
Inspiratie voor je onderwijs? Neem deel aan de Versterk-Je-Onderwijs-Week 2022
 
 
De komende wintereditie vindt plaats van 31 januari t/m 4 februari 2022 en zal deze keer weer online zijn. De week start met een keynote over hoe het Westerveldraamwerk je kan helpen om feedbackprocessen te optimaliseren. En wil je alles weten over het nieuwe Videoplatform UU, waarmee je gemakkelijk kennisclips kunt opnemen, bewerken en delen met studenten? Of hoe je het welzijn van je studenten kunt monitoren? Meer leren over hoe je je onderwijs moet evalueren? Dit zijn maar een paar voorbeelden van het totale aanbod.
 
 
 
 
 
Studenten nomineren 34 docenten voor universitaire docentenprijs
 
Om docenten te stimuleren hun onderwijs continu te verbeteren en ze vervolgens ook daarvoor te waarderen, reikt de Universiteit Utrecht sinds 1994 de zogeheten docentenprijzen uit. Voor beginnende docenten is er de prijs Docenttalent, voor meer ervaren docenten de Docentenprijs.
 
 
 
 
 
Tevredenheid is geen criterium voor onderwijskwaliteit
 
In een nieuwe verklaring, getiteld "Concerns and recommendations on the use of student satisfaction in measuring teaching quality", waarschuwt de League of European Research Universities (LERU) voor de gangbare praktijk om enquêtes over studententevredenheid te gebruiken voor de beoordeling van universitaire docenten of als criterium voor de evaluatie van de onderwijskwaliteit. CAT-directeur Manon Kluijtmans schreef mee: “Student satisfaction does NOT equal educational quality. Hence crucial to assess academic teaching through a narrative underpinned with a broad spectrum of indicators.”
 
 
 
   
 
 
 
'Call for Proposal': corona-achterstanden bij studenten
 
De Universiteit Utrecht heeft van de overheid middelen toegekend gekregen om corona-achterstanden bij studenten te herstellen. Het gaat hierbij om academische en sociale achterstanden. Heb jij een project dat een bijdrage kan leveren aan het oplossen van deze achterstanden? Dan is het mogelijk om hiervoor een verzoek tot financiële ondersteuning in te dienen.
 
 
 
“Ik kreeg de tijd en ruimte om een cursus voor professionals te ontwikkelen.”
 
 
 
Hoe gaan collega’s om met individuele leerdoelen bij onderwijs voor professionals?
 
 
Steeds meer docenten aan de UU ontwikkelen Onderwijs voor Professionals (OvP). Maar wat goed past in het ontwerp van OvP, is voor velen nog best een puzzel. Onlangs troffen collega’s van USBO, KGW en Onderwijsadvies & Training (O&T) elkaar. Ze spraken over hoe je in OvP om kunt gaan met individuele leerdoelen van deelnemers naast de algemene leerdoelen van de cursus. In een artikel delen ze hun tips én voorbeelden uit de eigen praktijk.
 
 
 
 
 
 
New Learning Analytics Team
 
This November, a university-wide team has been established that aims to create a vision, IT infrastructure, and support system concerning Learning Analytics projects. If you as a teacher/researcher are working on a learning analytics project, we would love to hear from you (Anouschka van Leeuwen). Another related development is that Utrecht University has become an Institutional Member in the Society for Learning Analytics Research (SoLAR), meaning that all UU-employees can become individual SoLAR members for free and can get a discount on attending the LAK-conference. To become a member, go to the website, select individual membership, and enter the following code: 2022-utrecht.
 
 
 
Bereikbaarheid Teaching Support
 
 
Uit de docentencommunity
 
 
 
 
 
Uit de Educational Database
 
 
Top 5 meest bezochte items in de Educational Database in 2021

Welke items zijn het meest bekeken in de Educational Database dit jaar? Met stip op één staat ‘Leerdoelen en de taxomonie van Bloom’ (2.951 paginaweergaven). Hier volgt de top 5!
1. Leerdoelen en de taxonomie van Bloom (Dutch only)
2. Learning activities (overzicht)
3. Motivatie bij studenten (Dutch only)
4. Toolbox Diversity in Education
5. Ontwikkelen van een curriculum (Dutch only)

De gemiddelde tijd op de site is ruim 4,5 minuut. Artikelen worden goed gelezen en dit kan alleen maar bijdragen aan de verbetering van het onderwijs. Het artikel van Bloom over leerdoelen is dus populair. En na het bepalen van je leerdoelen is de volgende stap: hoe check je of de leerdoelen ook behaald worden? Kijk hiervoor eens bij het item over toetsvormen. Drie items uit de top 5 zijn nu nog alleen in het Nederlands beschikbaar. Het vertalen van deze items staat hoog op onze actielijst voor komend jaar! Heb je nog tips, ideeën en/of vragen mail naar: educationaldatabase@uu.nl.
 
   
 
 
 
 
CAT Events
 
 
 
 
 
 
Over deze nieuwsbrief
 
Deze nieuwsbrief verschijnt elke maand. Stuur deze door naar iedereen die hier ook interesse in kan hebben.
En volg ons op Twitter: @CAT_UUcentre
 
Afmelden
Aanmelden
 
Contact
 
cat@uu.nl
www.uu.nl/cat
030 253 6638

Privacyverklaring