|
|
ENGLISH VERSION
Voeg info@mailings.uu.nl toe aan je veilige afzenders of adresboek om er zeker van te zijn dat je nieuwsbrieven van de Universiteit in de inbox ontvangt. Op http://veiligeafzender.nl/ lees je hoe je een e-mailadres toevoegt als veilige afzender in applicaties zoals Gmail, Outlook en Apple Mail.
|
|
|
|
|
|
Extra plekken OnderwijsFestival!
|
Op donderdag 9 maart vindt het OnderwijsFestival plaats; hét onderwijsevenement van de UU. We zijn blij verrast met de enorme interesse die uit het huidige aantal aanmeldingen blijkt! Er zijn extra plekken beschikbaar én er is nog een aantal programmaonderdelen toegevoegd, bijvoorbeeld over het co-creëren van een cursus met studenten, het inrichten van de ideale onderwijsruimte én een extra sessie over het Toch-Niet-Zo-Maakbare leven. Bekijk het programma, meld je aan voor de workshops en natuurlijk ook voor de spetterende opening en docentenprijzen ceremonie. We kijken ernaar uit je 9 maart te zien!
|
|
|
|
|
|
|
Nieuw ontwikkelaanbod voor docenten: over activerend onderwijs, motivatie en meer
|
De komende maanden bieden we vanuit het Centre for Academic Teaching and Learning (CAT) weer interessante workshops en webinars aan. Zo kun je in maart een sessie volgen over de tool DialogueTrainer, waarmee studenten gespreksvaardigheden kunnen oefenen. In april zijn er sessies georganiseerd over bijvoorbeeld het effectiever begeleiden van scripties of het stimuleren van actief leren van studenten. Voor de rest van dit halfjaar worden er nog meer sessies gepland, maar meld je vooral vast aan voor een sessie uit het huidige aanbod.
|
|
|
|
|
|
|
|
ChatGPT in het onderwijs: kun je nog toetsen met take-home tentamens en essays?
|
De nieuwe chatbot ChatGPT is de afgelopen maanden veelvuldig in het nieuws geweest. Ook de invloed op het onderwijs wordt veel besproken, en met name wat de gevolgen zijn voor toetsing. Kun je studenten nog wel essays laten schrijven? En wat doen we met take-home tentamens die al gemaakt zijn? Kunnen we schrijfvaardigheden nog wel betrouwbaar toetsen? Toetsexperts en onderwijskundigen van de UU geven er antwoord op. Ook schreven ze een artikel over waar ChatGPT toe in staat is, en welke beperkingen er zijn.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Evenement interdisciplinair onderwijs op 16 maart
|
Het Programma Interdisciplinair Onderwijs (IDO) organiseert een evenement rondom de institutionele dimensie van interdisciplinair onderwijs. Het programma heeft de Finse onderzoekers Yuhzuo Cai en Antti Lonnqvist uitgenodigd om te komen spreken over hun onderzoek naar bestuurlijke rollen bij het opzetten en uitvoeren van interdisciplinaire onderwijsprogramma’s. Op dit evenement zal worden onderzocht hoe deze dynamiek op de UU tot uiting komt en wat we kunnen leren van Cai en Lonnqvist. Het evenement zal plaatsvinden op donderdag 16 maart 2023, in de Boothzaal in de universiteitsbibliotheek (Utrecht Science Park), van 12:00 tot 18:00 inclusief lunch vooraf en afsluitende borrel.
|
|
|
|
|
|
|
Gespreksvaardigheden oefenen met DialogueTrainer
Wil jij dat je studenten kunnen oefenen met het voeren van gesprekken, bijvoorbeeld een slechtnieuwsgesprek of consult? Wellicht is DialogueTrainer dan iets voor jou! DialogueTrainer is een applicatie die kan worden ingezet als voorbereiding op het face-to-face oefenen van professionele gespreksvaardigheden. Docenten kunnen eenvoudig zelf een simulatie creëren waarin een virtueel personage op de keuzes van de student reageert, met zowel tekst als emotie, en feedback geeft. Meer weten? Kom naar de workshop op 16 maart en lees de ervaring van docent Richta IJntema die de tool centraal en grootschalig ingezet heeft binnen de opleiding Psychologie.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Universiteit Utrecht reikt eerste microcredentials uit
|
Op vrijdag 27 januari reikte de Universiteit Utrecht voor de eerste keer microcredentials uit. Een microcredential is een extra kwaliteitskeurmerk dat aantoont welke kennis, competenties en vaardigheden een cursist heeft opgedaan. De uitreiking is daarom een mooie stap om wettelijke erkenning te krijgen voor kortdurend onderwijs voor professionals. De ontvangers van de microcredential volgen een inleiding Nederlandse literatuurgeschiedenis bij hoogleraar Vroegmoderne Nederlandse letterkunde Els Stronks. Deelnemers spijkeren vakinhoudelijke kennis bij, zodat ze zich hierna in kunnen schrijven voor een eerstegraads lerarenopleiding. Wil je meer weten over microcredentials?
|
|
|
|
|
|
|
Raak geïnspireerd voor het gebruik van games in jouw onderwijs
|
Gebruik jij al games in je onderwijs, of zou je hier graag mee aan de slag gaan? Sluit dan aan bij de Special Interest Group (SIG) bijeenkomst van de SIG Game Based Learning op 21 maart van 15:15-17:00 uur. Tijdens de bijeenkomst zullen drie collega’s voorbeelden laten zien van hoe zij al games in hun onderwijs gebruiken en hier meer over vertellen. Daarnaast zal er tijd zijn om ervaringen met elkaar uit te wisselen, te bespreken waar je tegenaan loopt en om te brainstormen over ideeën. Deze bijeenkomst vindt plaats op het Utrecht Science Park.
|
|
|
|
|
|
|
Future Learning Spaces: docenten en studenten willen graag meer!
|
Het is bekend dat interactief en activerend onderwijs een positieve invloed heeft op het leerproces en de leerresultaten. De inrichting van de onderwijsruimten spelen hierin een belangrijke rol: vanuit het project Future Learning Spaces zijn er diverse onderwijsruimten binnen de UU ontwikkeld die interactief en activerend onderwijs mogelijk maken. Inmiddels is er binnen Future Learning Spaces de nodige ervaring opgedaan en is er een evaluatiestudie uitgevoerd om resultaten inzichtelijk te maken, docenten en studenten beter te ondersteunen bij het gebruik van de ruimten en de ruimten nog verder te optimaliseren. Benieuwd naar de uitkomsten? Neem een kijkje in het rapport.
|
|
|
|
|
|
|
Studenten over Community Engaged Learning: “Het geeft je inzichten die je alleen nooit zou kunnen krijgen”.
|
De Universiteit Utrecht wil de samenwerking tussen docenten, studenten en maatschappelijke partners stimuleren. Deze onderwijsvorm, ook wel Community Engaged Learning (CEL) genoemd, wordt in steeds meer opleidingen toegepast. Hoe ervaren studenten deze manier van leren? En hoe is het voor docenten om deze samenwerking te begeleiden? Bekijk de antwoorden in deze video.
|
|
|
|
|
|
App voor docenten die onderwijs met externe partner organiseren
|
Wil jij onderwijs vormgeven samen met externe partners en kan je daarbij hulp gebruiken? U-Collaborate in Education (UCE) ontzorgt docenten bij het organiseren van dit soort onderwijs. Om het docenten makkelijker te maken om een geschikte externe samenwerkingspartner te vinden, ontwikkelt UCE momenteel een app, die werkt als een soort marktplaats voor praktijkopdrachten c.q. challenges. Docenten en externe organisaties kunnen een advertentie plaatsen én vinden ondersteuning in het proces dat gepaard gaat met het organiseren van dit soort onderwijs. Om de app beter te laten aansluiten bij de behoeften van docenten, zoekt UCE docenten die de app willen gebruiken in hun cursus.
|
|
|
|
|
|
|
Aan de slag met wederkerigheid en maatwerk in onderwijs voor professionals
|
Universitaire docenten staan voor unieke onderwijskundige uitdagingen, wanneer zij aan de slag gaan met het ontwikkelen en verzorgen van onderwijs voor professionals (OvP). Want voor deze veeleisende groep lerenden zijn wederkerigheid en maatwerk van groot belang. Wat bedoelen we met deze begrippen, en hoe geef je hier vorm aan bij het ontwikkelen en begeleiden van OvP? Collega’s van Onderwijsadvies & Training geven je praktische tips.
|
|
|
|
|
|
|
Uit de docentencommunity TAUU
|
|
|
Nieuw TAUU-raadslid!
Binnen de TAUU-raad hebben we er een nieuw lid bij: Bruce Mutsvairo. Bruce is hoogleraar aan de faculteit Geesteswetenschappen binnen het Departement Media- en Cultuurwetenschappen. ‘’Ik ben vereerd om deel uit te maken van de TAUU-raad en kijk ernaar uit om de luisteren, leren en leiden. Ik luister graag naar eventuele zorgen van collega’s en studenten en zal leren hoe we het beste kunnen omgaan met de uitdagingen waarmee we geconfronteerd worden. Ook vervul ik graag samen met de andere TAUU-raadsleden een leiderschapsrol wanneer actie nodig is’’.
|
|
|
|
|
|
Uit de Teaching and Learning Collection
|
Actieve werkvormen
Actieve werkvormen zorgen voor verhoogde betrokkenheid, motivatie en begrip bij studenten. Hoe kun je jouw studenten meer actief laten leren in jouw cursus? In de Teaching and Learning Collection staan veel actieve werkvormen beschreven die je kunt toepassen in je cursus, zoals Think-Pair-Share, waarbij studenten zowel individueel als samen nadenken over vragen, of Quescussion, waarbij er tijdens een discussie alleen vragen gesteld mogen worden in de vorm van een antwoord. Bekijk vooral welke werkvormen je in jouw onderwijs kunt toepassen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|