Blijf jezelf ontwikkelen als docent |
Als docent kunt je gebruikmaken van allerlei soorten ontwikkelaanbod op het gebied van onderwijs, georganiseerd door het Centre for Academic Teaching and Learning (CAT). Van cursus tot leergang en van workshop tot webinar. Binnenkort vinden er bijvoorbeeld sessies plaats over hoe je als werkgroepdocent op een wetenschappelijke manier je onderwijs kunt benaderen en over studentenwelzijn. Daarnaast vinden er workshops plaats over hoe je als docent gesprekken over gevoelige onderwerpen kunt begeleiden en sessies gericht op het kennismaken en leren werken met het nieuwe Learning Management Systeem Brightspace. Bekijk vooral het complete aanbod!
|
Call for proposals NRO Opschalingsbeurs |
NRO opent een nieuwe subsidieronde om opschaling van succesvolle onderwijsinnovaties te stimuleren. Met deze subsidie tot max k€100 kunnen onderwijsprofessionals eerder uitgevoerde innovatieprojecten verder implementeren en verspreiden naar andere opleidingen of instellingen. De innovaties, waarvan door evaluaties, onderzoek of praktijkervaringen is aangetoond dat deze aanpak lijkt te werken, worden met deze subsidieronde opgeschaald en krijgen een breder bereik.
|
Uit de docentencommunity T@UU |
Help us understand the impact of the (upcoming) budget cuts at UU |
Together with the Utrecht Young Academy (UYA), T@UU is conducting a survey to learn more about how recent budget cuts are affecting staff across Utrecht University. Your input gives us valuable insight into the effects these changes may have on our academic community. Thanks for contributing! If you have any questions, you can reach out to project leader Femke van de Glind (f.a.c.vandeglind@uu.nl). |
| |
No seriously, let's play! Games en play in het onderwijs |
Steeds meer docenten maken gebruik van Games en Play in hun eigen onderwijs. Dat is ook niet zo gek, want speelse activiteiten kunnen serieuze (leer)effecten hebben. Denk aan het vergroten van de motivatie van studenten, het inzichtelijk maken van complexe processen, of het innemen van een ander perspectief. Op 12 mei van 15:15-16:45 uur vindt een sessie plaats waarin je kennis kunt maken met een aantal voorbeelden en zelf aan de slag gaat met het ontwerpen van een speelse werkvorm. Doe je mee? |
Welke ontwikkel- en ondersteuningsvragen heb jij op het gebied van sociale veiligheid? |
Durf jij alle onderwerpen te behandelen tijdens je onderwijs? Komen alle studenten evenveel aan bod? Hoe zorg jij dat alle studenten zich geïncludeerd voelen, en je de discussie in goede banen leidt? De onderzoeksgroep Organisatiegedrag van Universiteitshoogleraar Naomi Ellemers heeft veel expertise op het gebied van sociale veiligheid en inclusie en wil dit inzetten binnen de Universiteit Utrecht. Om te verkennen hoe dat te organiseren, willen ze inventariseren welke vragen er rond dit onderwerp leven bij docenten en opleidingen aan de universiteit. Daarom de oproep om antwoord te geven op de vraag: Welke ontwikkel- en ondersteuningsvragen heb jij op het gebied van sociale veiligheid? |
Hoge waardering voor gebruik van Brightspace |
Brightspace, de nieuwe online leeromgeving van de Universiteit Utrecht (UU), is in periode 1 en 2 van dit collegejaar door een selecte groep docenten en studenten voor het eerst gebruikt. Naar grote tevredenheid. Docenten geven Brightspace over periode 2 gemiddeld een 7,9, studenten een paar tienden lager. Goed nieuws, want vanaf het nieuwe collegejaar zal iedere student en docent aan de UU met dit nieuwe Learning Management Systeem (LMS) gaan werken. |
| |
Vergelijkend beoordelen met Comproved: Uitwissel- en inspiratiesessie
|
Beoordelen op basis van vergelijkingen? Het is een intuïtief proces om twee producten met elkaar te vergelijken, maar wat doe je wanneer je meer dan 50 opdrachten met elkaar wil vergelijken? Met de tool Comproved is het mogelijk om grootschalig comparatief (vergelijkend) beoordelen toe te passen in het onderwijs, zowel door studenten als docenten. Op 15 mei van 13:15-14:45 uur vindt een sessie plaats waarin Marije Lesterhuis, medeoprichter van Comproved, de tool zal toelichten. Daarnaast zullen docenten Zita Albon en Anke Schreurs hun ervaringen delen met Comproved binnen het onderwijs. Benieuwd naar deze sessie? |
Maak gebruik van het ondersteuningsaanbod voor generatieve AI in het onderwijs
|
Vanuit het Centre for Academic Teaching and Learning (CAT) worden diverse ondersteuningsmogelijkheden geboden voor het omgaan met en inzetten van generatieve AI in het onderwijs. Denk bijvoorbeeld aan individueel advies, een bezoek van een CAT-collega aan een docentenbijeenkomst, of het geven van een workshop of training aan een docententeam. Heb jij of heeft jouw docententeam behoefte aan advies op maat? Neem dan contact op via generatieve-ai@uu.nl, dan kijken we samen welke vorm van ondersteuning het beste past. |
| |
Leer meer over toetsing, certificering & impact van onderwijs voor professionals |
Een professional krijgt meestal geen diploma maar een certificaat. Wat is de betekenis daarvan? Op 22 mei van 13.30 – 17.00 uur gaan we aan de slag met toetsen, certificeren en het vergroten van de impact van ons onderwijs voor professionals aan de hand van de volgende vragen: Hoe kun je ovp nog beter maken met betekenisvol toetsen en een koppeling naar de praktijk? Hoe kunnen certificaten nog meer waarde zijn? En hoe kun je hier microcredentials aan koppelen? Daarnaast verkennen we manieren om de impact van je onderwijs te vergroten op de korte en langere termijn. |
Innovatie in het rechtenonderwijs: Pleiten in virtual reality als leermiddel |
Emanuel van Dongen was betrokken bij het landelijke project Pleitvrij en startte een facultair USO-project om Virtual Reality (VR)-pleiten te introduceren bij het Utrecht Law College. “De overgrote meerderheid van de studenten (94%) vond dat VR echt bijdroeg aan hun leerproces,” vertelt Emanuel. “Dat riep bij ons de vraag op: wat werkt er nu precies, en hoe kunnen we dat beter onderbouwen? Dat was de aanleiding om een Scholarship of Teaching and Learning (SoTL) grant aan te vragen en het systematisch te onderzoeken.” |
Het eerste Open Education Café is terug te vinden als podcast |
Op 18 maart vond het eerste Open Education Café plaats. Om docenten op weg te helpen bij het verkennen van de mogelijkheden van open onderwijs, wordt dit lunchcafé georganiseerd door het Open Education kernteam in samenwerking met de Universiteitsbibliotheek. In het Open Education Café kwamen collega’s van de Universiteit Utrecht luisteren naar onze eerste gast, Judith van de Kamp. |
De invloed van AI op het leren van studenten |
Generatieve AI verandert veel in het onderwijs: het verandert hoe we leren en wat we leren. En het gebruik is niet gering; volgens de laatste surveys maakt op dit moment zo’n 65% van de studenten gebruik van AI tools. Welke invloed heeft het gebruik van AI op het leren van studenten? En hoe zorgen we ervoor dat AI gebruik bijdraagt aan het leren? Onderwijskundig adviseur Laura Koenders schreef er een artikel over.
|
| |
Uit de Teaching and Learning Collection |
Gedichten en verhalen: Een podium geven aan empathische betrokkenheid met inclusie, duurzaamheid en digitalisering |
Dit USO-project heeft als doel een interdisciplinair poetryslam en storytelling evenement te organiseren waarin REBO studenten de strategische UU thema's digitalisering, inclusie en duurzaamheid kunnen verkennen door middel van deze creatieve formats. Het evenement wordt voorafgegaan door een aantal workshops waarin we studenten poëzie en verhalen leren schrijven op basis van de onderzoeksinzichten rond de strategische thema's om zo hun empathisch vermogen te ontwikkelen.
|
| |
|
|
|