Extra nieuwsbrief: 1 jaar oorlog Israël-Hamas |
Beste lezer,
Aanstaande maandag, 7 oktober, is het één jaar geleden dat Hamas doelen in Israël bestookte en burgers ontvoerde. Israël reageerde met luchtaanvallen en stuurde grondtroepen naar de Gazastrook. Het was de start van een bloedige oorlog die komende week dus al een jaar duurt, en die heel veel slachtoffers heeft gemaakt. Een oplossing lijkt nog niet in zicht. Sterker nog, de oorlog breidt zich uit over de regio, nu ook Hezbollah in Libanon erbij betrokken is. In deze nieuwsbrief blikken we terug op één jaar oorlog met Peter Malcontent, historicus, universitair docent en expert op het Israëlisch-Palestijns conflict. Ook zijn we erg benieuwd naar hoe jij op dit jaar en onze lesbrief terugkijkt, en hoe jij hebt lesgegeven over dit conflict. Vul jij onze survey in? We bieden nieuwe werkvormen aan om met je klas op verschillende manieren en op verschillende niveaus stil te staan bij één jaar oorlog, en wijzen je op ons andere lesmateriaal rondom dit conflict. Ten slotte sluiten we af met twee voorbeelden van verbindende initiatieven rondom dit conflict.
Het TerInfo-team. |
|
Eén jaar oorlog tussen Israël en Hamas: terugkijken met Peter Malcontent |
Op 7 oktober 2024 is het een jaar geleden dat Hamas een aanslag pleegde op Israël. Israël startte daarop een militaire operatie in Gaza met veel slachtoffers als gevolg. Helaas is er nog geen zicht op het einde van dit conflict. De spanningen breiden zich bovendien snel uit in de regio, met escalaties tussen Hezbollah (Libanon) en Israël. Om stil te staan bij het Israëlisch-Palestijns conflict ging TerInfo in gesprek met Peter Malcontent. Malcontent is historicus, universitair docent aan de Universiteit Utrecht en expert op het Israëlisch-Palestijns conflict. We vroegen Malcontent onder meer hoe hij zelf naar dit conflict kijkt en hoe hij denkt over de nabije toekomst in deze regio. Ook vroegen we hem naar hoe het is om les te geven over dit onderwerp.
|
|
Survey: feedback op ons lesmateriaal en of/hoe je het Israëlisch-Palestijns conflict hebt besproken in je klas |
Mohamed Hassan via PxHere (bewerkt), https://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/deed.nl. |
Op 8 oktober 2023 brachten wij een lesbrief uit naar aanleiding van de aanslag door Hamas, en het oplaaien van het Israëlisch-Palestijns conflict. Op verschillende momenten hebben we dit materiaal aangevuld naarmate het conflict vorderde en verergerde. In deze enquête vragen wij je om feedback op ons lesmateriaal rondom het Israëlisch-Palestijns conflict. Ook als je ons materiaal niet of slechts deels hebt gebruikt, zijn we benieuwd naar hoe en of je dit conflict besproken hebt in de klas.
Je antwoorden zullen gebruikt worden voor de interne evaluatie van het lesmateriaal, waardoor we in de toekomst ons materiaal beter aan kunnen laten sluiten bij de behoefte van docenten. Daarnaast gebruiken we mogelijk interessante inzichten voor toekomstige publicaties. Invullen kost slechts 5-10 minuten. Je antwoorden zijn voor ons van grote waarde, dus alvast bedankt voor je deelname!
|
Wij zouden ook graag docenten interviewen over het bespreken van het Israëlisch-Palestijns conflict in de klas. Als je hieraan deel wil nemen, mail dan naar ter-info@uu.nl. Dit is niet verplicht.
|
|
Werkvormen: terugblikken op één jaar oorlog
|
A1988 (Pixabay), https://pixabay.com/nl/service/license/ |
We ontwikkelden verschillende werkvormen om met je leerlingen stil te staan bij één jaar oorlog tussen Israël en Hamas. Hiermee kun je verschillende accenten leggen, afhankelijk van waar jouw klas vooral behoefte aan heeft. Zo kun je meer nadruk leggen op het humanitaire aspect bij de oorlog, je richten op het inlevingsvermogen van leerlingen, handelingsperspectieven bieden of juist hun kennis aanboren en aanscherpen. De sterren laten zien voor welk niveau de werkvorm geschikt is, hoewel je natuurlijk altijd iets kunt aanpassen. |
|
Dossier: Israëlisch-Palestijns conflict |
We blijven ons dossier over het Israëlisch-Palestijns conflict uitbreiden met nieuwe relevante informatie. Zo schreven we onlangs een update in het artikel over Hezbollah, naar aanleiding van de aanval door Israël, en werken we aan een uitgebreider artikel over de uitbreiding van de oorlog naar Libanon. Je vindt er ook al ons eerder gepubliceerde materiaal rondom dit thema. Zo zijn er diverse artikelen in onze kennisbank over de oorlog tussen Israël en Hamas en artikelen die te maken hebben met het Israëlisch-Palestijns conflict. We bieden ook lesplannen aan om met leerlingen het ontstaan van en verschillende perspectieven op het Israëlisch-Palestijns conflict te bespreken. Geen tijd voor een hele les? Bekijk dan ons aanbod van losse werkvormen. |
Verbindende initiatieven rondom het Israëlisch-Palestijns conflict |
|
Overeenkomsten benadrukken: Saïd en Lody Saïd en Lody zetten zich als duo sinds 2010 actief in voor een open samenleving. Deze Amsterdamse Marokkaan en Amsterdamse rabbijn ontwikkelden verschillende projecten en schoolprogramma’s (11-19 jaar) met een belangrijk doel: verschillende doelgroepen stimuleren met elkaar in gesprek te gaan, en de weerbaarheid van jongeren te vergoten om ontsporing door discriminatie, uitsluiting, polarisering, criminalisering en radicalisering te voorkomen en tegen te gaan. Ze doen dit door persoonlijke verhalen te delen en de focus te leggen op overeenkomsten in plaats van verschillen. Interesse in een traject van Saïd en Lody bij jou op school? Bekijk dan hun website. |
|
Met elkaar in dialoog blijven in oorlogstijd: The School for Peace The School for Peace werd in 1979 opgericht als de eerste onderwijsinstelling in Israël die grootschalige veranderingen in de richting van vrede en meer humane, egalitaire en rechtvaardige relaties tussen Palestijnen en Joden stimuleert. De school ligt in Neve Shalom - Wahat al-Salam, een ‘collectief’ dorp tussen Jeruzalem en Tel Aviv dat dient als Palestijns-Israëlisch vredesinitiatief. Het afgelopen jaar heeft deze organisatie dialoogsessies en cursussen georganiseerd en organisaties met gemengde teams (zoals onderwijsinstellingen en ziekenhuizen) geadviseerd en ondersteund om de spanning in het team te verminderen. Meer weten over dit initiatief? Bekijk hun website.
|
|
|
|