Inspiratie, ontmoeting en saamhorigheid op het OnderwijsFestival |
Donderdag 6 maart vond hét jaarlijkse onderwijsevenement van de UU plaats: het OnderwijsFestival. Ruim 500 bezoekers afkomstig uit de gehele UU-onderwijscommunity waren dit jaar te gast in het Academiegebouw. Met een breed scala aan sessies konden deelnemers op deze zonovergoten dag in maart uitgebreid met elkaar uitwisselen en nieuwe collega’s ontmoeten. Vele deelnemers ervaarden het als een dag waarbij je als community even kunt stilstaan bij het onderwijs waar we gezamenlijk zo hard aan werken en dat ook te vieren. Benieuwd naar de sfeer of nog even nagenieten? |
| |
Blijf jezelf ontwikkelen als docent |
Als docent kun je gebruikmaken van allerlei soorten ontwikkelaanbod op het gebied van onderwijs, georganiseerd door het Centre for Academic Teaching and Learning (CAT). Van cursus tot leergang en van workshop tot webinar. Binnenkort vinden er bijvoorbeeld sessies plaats over het ontwerpen, opnemen en verrijken van kennisclips en over programmatisch toetsen met de innovatietool eJournal. Daarnaast zijn er diverse workshops gericht op het kennismaken en leren werken met het nieuwe Learning Management Systeem Brightspace. Bekijk vooral het complete aanbod! |
Save the Date: Researching subjectification within Higher Education |
Op maandag 14 april van 13.00 tot 17.00 uur vindt een inspirerende conferentie plaats over subjectificatie in het hoger onderwijs. Dit proces, waarbij studenten hun stem, autonomie en eigenwaarde ontwikkelen, wordt belicht vanuit diverse theoretische en disciplinaire perspectieven. Voortbouwend op het symposium over identiteit van vorig jaar, verdiepen we ons dit jaar in de normatieve en filosofische dimensies van subjectificatie. Met drie korte keynotes en interactieve sessies onderzoeken we de rol van ethiek, interdisciplinariteit en Community Engaged Learning. Mis deze kans niet om kritisch mee te denken over onderwijs en samenleving! |
| |
Training voor docenten: Het integreren van GenAI in programmeeronderwijs |
Geef je onderwijs in programmeren en wil je weten hoe Generatieve AI (ChatGPT etc.) je studenten kan ondersteunen bij het leren programmeren? Als onderdeel van het facultaire USO-project ‘Teacher Support for Integrating GenAI practices in Programming Courses’ wordt een hands-on docententraining aangeboden waarin je leert hoe GenAI op een didactisch ondersteunde manier kan worden geïntegreerd in onderwijs- en leeractiviteiten. De training wordt twee keer aangeboden: op 1 en 3 april (van 16:00 - 17:30 uur) in het Buys Ballotgebouw op het Utrecht Science Park. |
Nieuw: Cursus Effectief en efficiënt feedback geven |
In deze nieuwe cursus van Onderwijsadvies & Training (O&T) leer je op een constructieve én efficiënte manier feedback geven, bijvoorbeeld op opdrachten, stageverslagen, bachelor- en masterscripties en presentaties van studenten. Zowel mondelinge als schriftelijke feedback komen aan bod, evenals peerfeedback. De cursus bestaat uit vier dagdelen en start op 22 april. UU-docenten kunnen gebruikmaken van O&T eenheden (mits beschikbaar) of deelnemen tegen gereduceerd tarief. In beide gevallen in overleg met de eigen faculteit. |
Call for proposals: CHARM-EU Onderwijsinnovatie projecten |
CHARM-EU biedt, in samenwerking met het Centre for Academic Teaching and Learning, de mogelijkheid tot het doen van een aanvraag voor een onderwijs-innovatieproject binnen het thema “Over Grenzen Heen”. De specifieke invulling kan variëren van internationalisering tot transdisciplinaire of interfacultaire samenwerkingen, maar ook andere voorstellen die binnen dit thema passen zijn welkom. Projecten kunnen aangevraagd worden voor max. €75.000 (interfacultaire aanvragen) dan wel €30.000 (facultaire aanvragen), met een doorlooptijd van max. 3 jaar. |
Community Engaged Learning: Een gesprek met James Kennedy |
Community Engaged Learning is een belangrijk speerpunt van de Universiteit Utrecht waarbij studenten, docenten en externe partners samenwerken aan maatschappelijke vraagstukken. Recent heeft de UU haar visie op CEL aangescherpt met een focus op de minimale componenten die deze onderwijsvorm definiëren. In dit interview met James Kennedy, Dean Community Engaged Learning, lichten we deze visie verder toe en bespreken we de actuele ontwikkelingen en toekomstplannen. Wat betekent CEL in de praktijk en hoe draagt het bij aan de verbinding tussen universiteit en samenleving? |
| |
Podcast Editing: Van Opname tot Publicatie |
Wil je jouw eigen academische podcast opnemen en professioneel editen? Doe mee aan onze hands-on workshop Podcast Editing, gegeven door experts van Mediaproducties. In deze sessie leer je de basisprincipes van audiobewerking, krijg je inzicht in handige software en technieken en ga je desgewenst direct aan de slag met je eigen opnames. Of je nu een podcast wilt maken voor onderwijs, onderzoek of wetenschapscommunicatie, deze workshop bied je de praktische vaardigheden om een professioneel klinkende podcast te produceren.
|
Contract Blackboard eindigt 31 december 2025 - Stel tijdig je onderwijsmateriaal veilig |
Vanaf september 2025 vindt al het UU-onderwijs plaats op Brightspace. Het contract met Blackboard eindigt op 31 december 2025. Daarna is content op Blackboard niet langer direct toegankelijk. Het is belangrijk om tijdig al het onderwijsmateriaal dat je wilt bewaren op een andere plek op te slaan. Denk bijvoorbeeld aan documenten, presentaties en cursushandleidingen.
|
Welke waarde heeft het onderwijs voor professionals voor de UU?
|
In een filmpje vertelt rector Henk Kummeling in gesprek met Wieger Bakker (dean LifeLong Learning) en Hanne ten Berge (onderwijsadviseur Onderwijsadvies & Training) over het belang van onderwijs voor professionals voor de UU. Hij gaat o.a. in op het nieuwe onderwijsmodel in relatie tot een leven lang leren, wat het je als docent brengt en hoe je hieraan kunt bijdragen. Erkennen en waarderen komt ook aan bod. Henk Kummeling: “Voor ons is die interactie met professionals van belang. Daarmee kunnen we ons eigen onderzoek en ons initiële onderwijs voeden.” |
| |
Uit de docentencommunity T@UU |
Interdisciplinarity as a budget band-aid in higher education |
In an era marked by global challenges, interdisciplinarity is often heralded as a solution to a range of issues facing higher education, from producing more adaptable graduates to addressing budget cuts. This promise of integration across fields has gained traction, also in our own university. However, while interdisciplinarity offers distinct benefits, it also comes with its own set of challenges, especially when considered as a catch-all remedy for complex systemic problems. Curious about T@UU’s take on this? |
| |
Uit de Teaching and Learning Collection |
Open Minds: leren perspectief te nemen en in dialoog te gaan |
Hoe leer je echt open te staan voor andere perspectieven? Echt te luisteren en een ander te begrijpen, ook als je zelf iets anders denkt? Een digitale game, een spelontwerpopdracht én een creatieve dialoog: allemaal werkvormen die je als docent kunt inzetten in het onderwijs. Hoogleraar en decaan van de faculteit Sociale Wetenschappen Leoniek Wijngaards-de Meij en Robin Bos, junior docent Biomedische Wetenschappen, presenteerden tijdens het Onderwijsfestival maar liefst drie innovatieve onderwijswerkvormen afkomstig uit dit project. |
| |
|
|
|