|
|
ENGLISH VERSION
Voeg info@mailings.uu.nl toe aan je veilige afzenders of adresboek om er zeker van te zijn dat je nieuwsbrieven van de Universiteit in de inbox ontvangt. Op http://veiligeafzender.nl/ lees je hoe je een e-mailadres toevoegt als veilige afzender in applicaties zoals Gmail, Outlook en Apple Mail.
|
|
|
|
|
|
Meld je aan voor de Versterk-Je-Onderwijs-Week van 27 juni t/m 1 juli!
|
Na het succes van de afgelopen online editie komt de volgende editie van de Versterk-Je-Onderwijs-Week (VJOW) er alweer aan! Twee keer per jaar kunnen UU-docenten tijdens deze week diverse workshops en inspiratiesessies volgen, gericht op de versterking van hun eigen onderwijs. Deze keer zal de VJOW, op een aantal online sessies na, grotendeels op locatie georganiseerd worden en kunnen we elkaar dus eindelijk weer op de campus treffen. Je kunt sessies volgen over blended learning, een inclusief curriculum, lesgeven voor de camera en nog veel meer. Bekijk het programma en stel jouw eigen inspirerende week samen!
|
|
|
|
|
|
|
Ontdek ons ontwikkelaanbod voor docenten
|
Kun je niet tijdens de VJOW? Het hele jaar door bieden we ontwikkelaanbod voor docenten. Kom in juni bijvoorbeeld naar de workshop over e-modules of leer waarom het goed is om studenten te laten reflecteren en te leren van elkaar door middel van intervisie. Daarnaast wordt er tijdens een Docent-aan-het-woordsessie teruggeblikt op de uitdagingen van afgelopen collegejaar en wordt het studentperspectief op onderwijsinnovatie belicht tijdens een Student-aan-het-woordsessie. Zien we jou bij een van de workshops of webinars?
|
|
|
|
|
|
|
|
Lunchlezing: visiting scholar Vineeth John over creativiteit
|
Vineeth John is hoogleraar en vice-voorzitter Onderwijs aan de afdeling Psychiatrie en Gedragswetenschappen van de McGovern Medical School in Houston. Op dinsdag 7 juni van 12:00-12:30 zal Vineeth John tijdens een lunchlezing spreken over creativiteit: hoe kunnen we onze studenten stimuleren creatief te zijn en hoe blijven we zelf creatief, zelfs in tijden van drukte? En waarom is creativiteit eigenlijk zo belangrijk? Kortom, een inspirerende en gezellige lunch break. We kijken er naar uit je daar te zien!
|
|
|
|
|
|
Doe jij onderzoek naar Onderwijs voor Professionals?
|
Onderzoek en kennis over Onderwijs voor Professionals is beperkt, terwijl de aandacht en energie voor deze vorm van onderwijs enorm toeneemt. Op 14 juni organiseren HER en Professional Performance een evenement waarin we a) UU-onderzoekers met elkaar in contact brengen en inventariseren op welke terreinen onderzoek wordt gedaan, b) contouren schetsen voor een UU HER-onderzoeksprogramma voor Onderwijs voor Professionals, c) mogelijkheden verkennen voor het schrijven van (Europese) subsidieaanvragen. Het evenement vindt plaats in de Boothzaal (Universiteitsbibliotheek USP), van 15.30 tot 17.00 uur, drankjes zijn verkrijgbaar bij de afsluiting van het evenement.
|
|
|
|
|
|
|
Luister mee naar docentenverhalen in de nieuwe podcast: De UU Docentenkamer
|
Het leven van een docent op een universiteit is veelzijdig en allesomvattend. Hoe vind je als docent je weg in deze wondere wereld? In deze podcastserie ‘De UU Docentenkamer’ gaan we in gesprek met de docenten van de Universiteit Utrecht en vragen we hen het hemd van het lijf. Je kunt de eerste aflevering al luisteren, over het starten als docent, en de tweede volgt snel! Aflevering 2 zal in het teken staan van onderwijsinnovatie. We praten over experimenteren, de meerwaarde van technologie en goed docentschap, samen met twee echte innovators Marjolein Haagsman en Beerend Hierck.
|
|
|
|
|
|
|
|
Toegekend project: FEEdback Digital Imaging Tool (FEED-IT)
|
In de laatste ronde van de stimuleringsregeling open en online onderwijs, gecoördineerd door SURF, heeft de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap het project FEEdback Digital Imaging Tool (FEED-IT) van Koen Vincken van het UMC Utrecht toegekend. Dit project is bedoeld om studenten geneeskunde middels een e-learningmodule medische (radiologische) beelden beter te leren interpreteren. Daarnaast zijn er nog twee andere projecten toegekend waar docenten van de Universiteit Utrecht bij betrokken zijn: Leren met Virtual Reality: The Next Level en Open anatomisch 3D-model in het onderwijs.
|
|
|
|
|
|
|
Nieuwe website Educate-it gelanceerd
|
Educate-it heeft een nieuwe website! Naar aanleiding van de transitie van Educate-it van programma naar een vast onderdeel van de UU-organisatie én na de recente ontwikkelingen op het gebied van online en blended onderwijs, was het tijd om de inhoud en de opzet van de website te vernieuwen en zo gebruiksvriendelijk mogelijk te ontsluiten voor de docenten die met technologie hun onderwijs willen innoveren en versterken.
|
|
|
|
|
|
Community Engaged Learning; wat houdt het eigenlijk in?
|
De term Community Engaged Learning (CEL) komt steeds vaker voorbij. En dit wordt waarschijnlijk niet minder; de komende jaren zal ook de UU meer cursussen aanbieden waarin Community Engaged Learning voorkomt. Maar wat houdt Community Engaged Learning eigenlijk in? Thea van Lankveld bespreekt de belangrijkste kenmerken van CEL, en wat deze vorm van onderwijs vraagt van studenten en docenten.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Uit de docentencommunity TAUU
|
|
|
TAUU Office Hour over Erkennen & Waarderen
Wat is goede wetenschap en wanneer ben je een goede wetenschapper? De manier waarop hiernaar wordt gekeken is fundamenteel aan het veranderen met een vernieuwde visie op Erkennen en Waarderen. Nu is de vraag hoe deze visie zijn weg vindt in de praktijk binnen de UU. Naar aanleiding van scriptieonderzoek naar dit onderwerp zal het TAUU Office Hour van maandag 30 mei in het teken staan van dit thema. Kom langs om je eigen perspectief hierop te delen of te horen hoe anderen hierover denken. Uiteraard ben je ook met andere vragen welkom om aan te sluiten!
Coffee to go met… Fréderique Purnot
Docentencommunity TAUU bestaat dit jaar 10 jaar! Een mooi moment voor de aftrap van deze gloednieuwe TAUU-rubriek ‘Coffee to go met…’. Hierin gaan we op pad met UU docenten en vragen we ze al wandelend naar hun werk en passie. De eerste docent die we hiervoor spraken was Fréderique Purnot. Zij vertelde onder andere over wat ze het leukst vindt aan haar werk, wat het meest bijzondere moment is dat ze met studenten heeft ervaren en welke tip ze voor andere docenten heeft.
|
|
|
|
|
|
|
Uit de Teaching and Learning Collection
|
Challenged Based Learning project: Turn on the stars
Er zullen meer cursussen worden aangeboden met een Challenged Based Learning (CBL) aanpak. Om een idee te geven van hoe het zou kunnen werken, kun je het project ‘Turn on the Stars’ in de Teaching and Learning Collection bekijken. Gesteund door het CBL-programma ontwierp een interdisciplinair team educatieve activiteiten, zowel voor het grote publiek als voor studenten, om bewustzijn te creëren over de negatieve effecten van lichtvervuiling op de biodiversiteit en de wetenschappelijke nieuwsgierigheid.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|